autoweb.cz > Toyota > Toyota GR86 dostala tříválec i čtyřkolku. Tohle kupé se inspiruje ikonou rallye
Toyota GR86 dostala tříválec i čtyřkolku. Tohle kupé se inspiruje ikonou rallye
Japonská Toyota je asi poslední globální masovou značkou, která se stále naplno věnuje vývoji řidičských sportovních aut. V Česku oficiálně prodává dvojici kupé GR86 a GR Supra, které doplňuje populární malou čtyřkolkou GR Yaris. Ve Spojených státech amerických však roli sportovního hatchbacku s pohonem všech kol zastává větší GR Corolla, která právě posloužila jako základ pro nejnovější unikátní koncept.
Inspirace Celicou GR-Four
Americké zastoupení Toyoty na nedávné prestižní automobilové výstavě SEMA v Las Vegas odhalila opravdovou specialitu. Inspirovala se legendární Toyotou Celica GT-Four ve slavných závodních barvách společnosti Castrol a na základech sportovního kupé GR86 vyvinula jeho novodobého nástupce. A tenhle projekt je výrazně rozsáhlejší, než jak to na první pohled vypadá.
Jmenuje se Toyota GR86 Rally Legacy Concept a už při prvním virtuálním setkáním zaujme stylingem ryze závodního vozu. Ať to jsou přídavná dálková světla na předním nárazníku, bílá závodní kola Speedline v pneumatikách Michelin nebo velké křídlo na zádi, tohle auto nese všechny rysy skutečných soutěžáků. V bílo-červeno-zelených barvách Castrolu je navíc zatraceně sexy a tím to celé teprve začíná.
Novinka má puristický interiér s bezpečnostním rámem a kompletní soutěžní výbavou, jako jsou skořepinová sedadla Sparco Circuit s nepřehlédnutelnými červenými bezpečnostními pásy nebo jednoduchý volant Sparco se semišovým věncem a středícím žlutým proužkem na dvanácté hodině. Tohle auto není je výstavní socha, protože jak můžeme vidět na oficiálních fotografiích, testovací jezdci se nebáli jet naplno.
Má silný tříválec z GR Corolly
To nejlepší na tomhle projektu však odhalí až pohled pod kapotu. Americká Toyota totiž kupé GR86 vybavila celým pohonem z GR Corolly. Atmosférický čtyřválcový boxer je minulostí, protože jej nahradili turbodmychadlem přeplňovanou zážehovou tříválcovou šestnáctistovkou se standardním výkonem 304 koní a točivým momentem až 370 newtonmetrů.
Testy sportovních vozů
Americká divize značky sice říká, že nijak nezasahovala do úprav síly motoru, ale dodává, že jej vybavila pokročilejším mezichladičem, chladičem motorového oleje a závodní řídící jednotkou pro přesnější řízení jiskry zážehu, dávkování paliva i nastavení plnícího tlaku turbodmychadla. To vše se přece jen může příznivě podepsat na výsledném vyšším výkonu.
Pro Toyotu GR86 netradiční motor pod kapotou navíc prozrazuje i centrální dvojitá výfuková koncovka trčící ze zadního nárazníku. A při pohledu zezadu vyniknou i červené zástěrky chránící vůz i nejbližší okolí od odlétávajícího kamení a štěrku od kol.
Bohužel však tenhle soutěžák vznikne v jediném exempláři, na který se právě teď koukáte. S velkou popularitou závodů rallye po celém světě by ale nepochybně svou klientelu našel nejen v řadách amatérských a profesionálních nadšenců, ale také mezi bohatými obdivovateli ryzích sportovních aut.