autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Sportovní elektromobil, který se jednou projevuje jako čtyřkolka a jindy jako zadokolka? V Toyotě si charakter vašeho auta nastavíte za pomoci softwaru
Sportovní elektromobil, který se jednou projevuje jako čtyřkolka a jindy jako zadokolka? V Toyotě si charakter vašeho auta nastavíte za pomoci softwaru
Toyota se historicky chlubí úžasnými sportovními auty, které vždy patřily ke špičce na trhu. Jenže s příchodem elektromobility to začíná být pro inženýry „ze země vycházejícího slunce“ složité. Obzvlášť, když je zmiňovaná automobilka zvyklá stavět pouze čistokrevné sporťáky se spalovacími motory. Podle nedávno zveřejněného rozhovoru s šéfem značky to ale vypadá, že divize GR nás o unikátní zážitky z jízdy neochudí ani v elektrické budoucnosti.
Recenze Toyoty GR Supra
Budoucí novinka by měla mít ohromný dojezd
Japonci před pár měsíci odhalili nový koncepční vůz, jenž má i přes bateriový pohon nabídnout stejný požitek z jízdy jako předchozí modely spalující benzin. Nese jméno Toyota FT-Se (odvozené od „Future Toyota Sports electric“) a na délku měří 4,4 metru a je vysoká pouze 1,2 metru. Podle rozměrů by tak teoreticky mohlo jít o elektrického nástupce legendárního modelu MR2.
Toyota v tiskové zprávě naznačila, že by se v útrobách budoucího sporťáku měla objevit zcela nová baterie, která bude složena z prizmatických článků s vyšší hustotou energie. To by elektromobilu mělo propůjčit dvojnásobný dojezd na jedno nabití, než na co jsme v dnešní době zvyklý. Žádná konkrétní čísla ohledně akumulátoru a výkonu elektromotoru ale doposud zveřejněná nebyla. Nicméně na povrch vypluly mnohem zajímavější věci.
I elektromobily musí být řidičsky zábavné
„Každý produkt z dílny Gazoo Racing musí rozproudit všechny lidské smysly. Nemůže to být jen zábava při jízdě rovně. Sportovní vůz vám musí vykouzlit úsměv na tváři i v zatáčkách. A měl by odměňovat lidi, kteří chtějí doopravdy řídit a posouvat své dovednosti za volantem. Všechny naše dosavadní modely to uměly, tak proč bychom tyto atributy nedokázali přenést i do elektromobilu,“ řekl britský šéf značky Toyota Simon Humphries.
Zároveň nepatrně poodhalil strategii, kterou se chce automobilka u nadcházejících vozů divize GR ubírat. Například plánovaný sportovní elektromobil FT-Se by měl mít podle informací pohon všech čtyř kol. Nicméně kvůli tomu, že majitelé modelů GR rádi driftují, má sériová podoba FT-Se hnát více výkonu na zadní nápravu.
Toyota chce měnit zvuk i chování elektromobilu
Značka prý také hodlá svá elektrická auta vybavit speciální funkcí, která nejen umožní upravovat virtuální zvuk motoru, ale také chování a charakter vozu. Jen si představte, že byste každý den usedli za volant a řekli si, že dnes máte chuť si poslechnout jak zní dvanáctiválcová formule 1. A hle, pouhým stiskem tlačítka byste onen zvuk aktivovali. A pokud nejste fandy motorsportu, tak byste si zvolili třeba atmosférický osmiválec z modelu Lexus LC. Ačkoliv zmiňovaná funkce není na trhu novinkou, a oplývá jí i Hyundai Ioniq 5 N, Toyota plánuje mnohem zajímavější upgrade.
Co si takhle zvolit i různé charaktery a projevy auta? To zní mnohem zajímavěji, že? V praxi by mělo jít o jakési přednastavené balíčky, které by obsahovaly různá nastavení pohonného ústrojí. Řidič by si tak v zimě mohl stáhnout program, který z auta udělá čtyřkolku s rozložením točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50. A naopak v létě, když by se chtěl více pobavit, by si nainstaloval balíček, jenž by z vozu udělal plnokrevnou zadokolku.
Ovšem na finální podobu produktu si ještě budeme muset počkat a budeme tajně doufat, že nás vedení Toyota prostě jen netahá za nos. Více podrobností se zřejmě dozvíme až v roce 2027, kdy se má na trh dostat sériová podoba konceptu Toyota FT-Se.