Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D (2015)

Toyota Avensis přijela s již druhým velkým faceliftem, něco nám ale říká, že by to už chtělo novou generaci.

  • Dynamika 4

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 1

  • Celkové hodnocení 6.2

Radosti

Tichý a úsporný motor; pohodlný podvozek; agresivní vzhled; prostorný interiér

Starosti

Totální nuda za volantem; ergonomie a kvalita zpracování interiéru


Toyota Avensis má za sebou facelift, což by samo o sobě nebylo nijak zajímavé, kdyby to už nebylo podruhé v téže generaci a kdyby to neznamenalo spoustu velkých změn. Zvenku poznáte modelový ročník 2015 podle nových světlometů a zadních světel, chromovaných detailů na karoserii, ostřeji řezaných zrcátek, nových 17″ a 18″ kol, větších rozměrů (je o 40 mm delší) nebo přepracovaných obou nárazníků. Zejména zepředu se nová Toyota Avensis tváří pěkně naštvaně, dokáže ale zahnat své soupeře do kouta i jinými schopnostmi, než jen zastrašujícím pohledem?

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Interiér

Uvnitř rozhodně ne. Sice se tu také udály velké změny – nový volant, řadicí páka, přístroje ve dvou tubusech a 4,2″ TFT displej palubního počítače mezi nimi – pořád mám ale pocit, že to tu dohromady moc neladí. Ergonomie není nejlepší, třeba tlačítka vlevo na středovém panelu jsou skrytá za volantem a kolenem si můžete omylem zmáčknout tlačítko parkovací brzdy, která navíc blokuje zadní kola. Kvalita materiálů a zpracování také pokulhává. Vrcholem všeho je chatrná středová schránka, jejíž víko je nejprve nutné odsunout kousek vzad a pak vyklopit nahoru, zpátky na to ovšem musíte v opačném pořadí a musíte být přesní, jinak se celý mechanizmus zablokuje a klidně přitom utrhnete kus plastu. Jako ventil nahromaděných negativních nálad to ale funguje lépe než návštěva psychoterapeuta. Co se ale Avensisu musí nechat, to je spousta místa jak na velmi komfortních předních sedadlech, tak díky rozvoru 2,7 metru i na těch zadních. Samozřejmostí je i objemný zavazadlový prostor, který pojme 543 litrů nákladu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Pohon

Inovace se nevyhnuly ani motorovému prostoru, vlastně tím hlavním, co facelift přinesl, je nová paleta turbodieselů původem od BMW. Pod kapotu tohoto kousku se usídlil menší z nich, 1.6 D-4D o výkonu 112 koní a točivém momentu 270 Nm. Jak už čísla naznačují, na takto velké auto to nejsou nijak zázračné hodnoty a dynamiku bych se nezdráhal popsat jako hraničně nedostačující, a to i díky dlouhatánským převodům. Pokud ale patříte mezi ty řidiče, kterým nevytečou nervy ani po dvaceti kilometrech za loudajícím se náklaďákem, stačit vám asi bude. Libovat si ovšem budete v relativně dobrém odhlučnění.

„Pokud vám nevytečou nervy ani po
dvaceti kilometrech za loudajícím se
náklaďákem, stačit vám asi bude.“

Spotřeba

A také při pohledu na palubní počítač. Laboratorní hodnoty 5,1 l/100 km ve městě, 3,7 l/100 km mimo město a 4,2 l/100 km kombinovaně totiž nejsou zase tak vzdálené realitě. V prvním jmenovaném režimu lze jezdit za šest litrů, v tom druhém lehce nad čtyři litry a po dálnici se také budete pohybovat kolem šesti litrů. Jedna nádrž vám tak klidně vydrží na nějakých 900 km, teoreticky až na rovnou tisícovku, pokud si troufnete jet až do sucha.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovladatelnost

Toyota Avensis si již v minulosti vysloužila pověst řidičsky neatraktivního auta a poslední facelift na této skutečnosti vůbec nic nemění. Řízení je lehké a zpětnou vazbu z něj nepocítíte, řazení není vyloženě nepřesné, ale gumové je jako rohlíky před zavírací dobou samoobsluhy a všechny tři pedály mají podivný chod – spojka zabírá nepřirozeně, brzdy se nedávkují nejlépe a reakční doba plynového pedálu byl šla měřit v kosmickýh jednotkách. Přitom podvozek působí docela nadějně. Je sice nastavený spíše defenzivně a přechází do přirozené nedotáčivosti, má ale slušnou mechanickou přilnavost a stabilitu. Jen kdyby ovládací prvky byly alespoň trochu mechaničtější… Přestože jsem toho názoru, že by se potom Avensis najednou všem řídil o mnoho lépe, hádám, že to hlavní, co bude zákazníky zajímat, je pohodlí. Což podvozek nabídnout umí. Malá kola a vysoké pneumatiky jsou ostatně garancí komfortu a dopomáhá tomu i dobře naladěné odpružení.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Verdikt

Asi není třeba zdůrazňovat, že mne Toyota Avensis se základním turbodieselem 1.6 D-4D ničím příliš nenadchla a mým životem proplula bez zanechání hlubšího dojmu. Rozhodně se jí nedá upřít agresivní vzhled, prostorný interiér, pohodlný podvozek, úsporný motor a v neposlední řadě také slušný poměr ceny a užitné hodnoty. Jenže ať už se podíváte na soupeře – Mazdu 6, Volkswagen Passat, Škodu Superb, Ford Mondeo nebo Peugeot 508, dojdete k závěru, že jsou mnohem dál. Místo faceliftu to chtělo spíš rovnou novou generaci.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Kompresní poměr-
Vrtání x zdvih (mm)-
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu215/55 R17
Pneumatiky vzadu215/55 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)82 / 112 v 4000
Točivý moment (Nm)270 v 1750 - 2250
Výkon/hmotnost (k/t)75
0-100 km/h (s)11,7
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)5,1 / 3,7 / 4,2
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4820
Šířka (mm)1810
Výška (mm)1480
Rozvor náprav (mm)2700
Provozní hmotnost (kg)1485
Celková hmotnost (kg)2040
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)500
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)543 / 1609
Ceny
Základní cena modelu634 900,- (1.6 Valvematic ??? k Live)
Základní cena test. verze649 900,- (1.6 D-4D ??? k Live)
10.12.2015 1:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist