autoweb.cz > Toyota > Toyota Avensis > Toyota Avensis D-4D: Dieselový expres
Toyota Avensis D-4D: Dieselový expres
Když Avensis na ulici přehlédnete, dá se to pochopit. Co se týče designu, sází ze všeho nejvíc na nenápadnost a poměrně úspěšně splývá s davem. Není zacílen na lidi, kteří potřebují automobil jako vyjádření svého životního stylu, ale na ty, kteří od auta chtějí to, kvůli čemu jej lidstvo vlastně vynalezlo: zcela bezproblémovou přepravu z bodu A do bodu B.
Teď to možná zní, jako že Avensis je prostě „jenom nějaké auto“. To ale není pravda, protože Avensis je ve skutečnosti velmi dobré auto. Je prostorné, pohodlné, dobře postavené a velmi spolehlivé, což jsou věci, které musí zapůsobit na každého zákazníka, který se více než pocity řídí při nákupu rozumem. A takových je navzdory „pocitově“ zaměřeným reklamním kampaním spousta.
Svalovec pod kapotou
Ke všem zmíněným plusům přibyly v loňském roce ještě dva. Jsou to dva přeplňované dieselové motory o shodném objemu 2,2 litru, laděné na výkon 150 a 177 koní a točivý moment 310, respektive 400 Nm. Měl jsem možnost projet se s oběma a nebyl jsem zklamán ani v jednom případě. Momentálně jsme měli půjčený slabší model, pokud se ovšem u takového motoru vůbec sluší používat slovo „slabší“. Ono totiž 310 Nm je skutečně velmi slušná hodnota i na 1510 kg těžký sedan a za celý týden se mi nestalo, že bych potřeboval větší zátah. Přitom jsem se pohyboval po dálnici, urazil několik stovek kilometrů po okreskách a vyrazil i na horské silničky. Hodnota zrychlení na stokilometrovou rychlost možná není nijak zázračná, ale zdaleka nevypovídá o skutečné pružnosti v provozu.
Silnější motor je pochopitelně ještě pružnější, ale pokud existuje k jeho volbě nějaký pádný argument, není to větší zátah, ale jeho o stupínek lepší kultivovanost. Slabší motor při razantnějším zrychlování přece jen uslyšíte, i když nikdy natolik, aby to rušilo. Díky dobře odstupňované šestistupňové převodovce vás vyšší otáčky nemusí rušit ani na dálnici. Nepodařilo se mi sice dosáhnout udávané kombinované spotřeby 5,9 litru, ale i při poměrně hbité jízdě jsem udržel průměr pod osmi litry.
Nenápadná užitečnost
Interiér se sice kvalitou plastů nedá srovnávat například s Hondou, ale nenajdete nic vyloženě nekvalitního. Snad jen dekor dřeva nepatří zrovna k nejhezčím. Překvapila mě také poměrně vysoká poloha za volantem, která je ovšem u této značky poměrně obvyklá. Řidič se sice necítí zrovna „sportovně“, ale zato má dobrý výhled z auta a nad hlavou mu stále zůstává dost volného místa. Slovní spojení „dost místa“ platí i pro zavazadelník, který pojme 520 litrů nákladu.
Avensis je skvělým autem pro introvertní povahy. Nedává okázale najevo své přednosti, ale pro ty, kteří o nich vědí, jich má víc než dost.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Toyota Avensis D-4D: Dieselový expres |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,3 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec, 2231 cm3 |
Zdvihový objem (cm3) | 2231 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 150 koní při 3600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 310 Nm od 2000 do 3200 ot. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,6/4,9/5,9 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1510 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 789 900 Kč |