autoweb.cz > Toyota > Toyota Auris > Toyota Auris 1.6 Valvematic Luna
Toyota Auris 1.6 Valvematic Luna
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 7
Praktičnost 8
X-Factor 2
Celkové hodnocení 5.8
RADOSTI
Ticho na palubě; kultivovanost; akční cena a výbava
STAROSTI
Všudypřítomná nuda; bezcharakterní projev; levné detaily
Jednou se mě někdo zeptal, co by se muselo stát, abych si koupil Toyotu Auris. Dokázal jsem tehdy odpovědět jen to, že by musela být o hodně levnější. V segmentu, kde kraluje Volkswagen Golf stíhaný Astrou, Focusem a dalšími snaživci, není prostor pro průměrnost. Bohužel, Toyota Auris vždycky byla ztělesněním šedé smutné průměrnosti. A navíc docela drahým ztělesněním.
Jenže to je teď jinak. Akční ceník Toyoty přináší zajímavé překvapení – šestnáctistovku s výkonem 132 koní můžete mít s naprosto postačující výbavou Luna za 354 900 korun. To je proti dřívější ceně o 95 000 korun méně. Inu, to se pak člověk dívá na Auris trochu jinak.Po omlazovací proceduře, které se dotkla designu exteriéru i interiéru, vypadá Toyota Auris docela dobře, minimálně aspoň snesitelně. Uvnitř se všechno pocitově přiblížilo většímu modelu Avensis, ale krom těch pár nových detailů si nejvíce všimnete všudypřítomného ticha a klidu, až se rozjedete. Na poměry segmentu je Toyota Auris opravdu velmi tiché auto a může se měřit s nejlepšími aspoň v nějakém kritériu.
Stranou nezůstává ani motor. Atmosférická šestnáctistovka má výkon 132 koní a to v segmentu žádný jiný soupeř nenabízí. Volkswagen kontruje přeplňovanou čtrnáctistovkou o výkonu 122 koní, Opel Astra 1.4 Turbo pak posílá na přední kola 140 koní. Soupeři ale díky přeplňování nabízí výraznější točivý moment, Auris poskytuje nejvýše 160 Nm až v 4400 ot./min.
Toyota Auris fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Je zvláštní, že když se s Aurisem seznámíte nejprve z místa spolujezdce, není to tak zlé. Vlastně je to na palubě docela prima. Sedačka je pohodlná, cítíte se fajn a klidně byste si i zdřímli. Horší už je to z místa řidiče, protože stejné pocity vás naplní i za volantem. Ne snad, že by byl Auris pomalý, šestnáctistovka spojená s velmi dobrou šestistupňovou manuální převodovkou upaluje docela dobře. Jde o celkový projev auta, o to, jak na vás působí za jízdy.
Zpoza volantu vám nepřijde, že byste po silnici jeli a řídili. Spíše máte pocit, že jste se na ní vyskytli. Aspoň že má Toyota Auris ve výbavě Luna i tempomat, takže nastavíte na dálnici 120 km/h a necháte se rovně někam odvézt. Tlačítko „Autopilot ON/OFF“ tu ale budete postrádat více než v kterémkoli jiném autě.Toyota Auris není auto, které by vás nějakým způsobem bavilo. Řízení je naprosto mdlé bez odezvy a pocitu, že je volant napojen na přední kola. Podvozek je tu tak nějak mimochodem a ničím nevybočuje z řady jiných podvozků. Motor je sice výkonný, ale k čemu to je, když reakce na plyn připomíná spíše natahování modelíny, která se nechce vrátit do původního tvaru. Přidejte a za chvílí zpozorujete, že se ručička skutečně hýbe otáčkoměrem. Uberte plyn a ručička otáčkoměru zůstane viset tam, kde byla. Teprve po vteřině si motor uvědomí, že už po něm nic nechcete a otáčky začnou pozvolna klesat.Akcelerovat, zatáčet nebo brzdit budete za volantem Aurisu jen z donucení. Přitom v tomto segmentu existují auta, která řidiče nějak zaměstnají, baví, uspokojí a potěší. Ať už se jedná o ve všech směrech perfektní Golf, zajímavou Astru, pořád zábavný Focus či nadějný a překvapivě povedený Cee’d, vždycky si můžete vybrat auto s aspoň určitou dávkou charakteru.Podle starých cen by Auris smysl nedával vůbec, ale za akčních 354 900 korun dostanete automatickou klimatizaci, slušné rádio, Bluetooth, tempomat s omezovačem rychlosti, šest airbagů plus jeden kolenní pro řidiče, stabilizační systém a zrcátka či okna s elektrickým ovládáním. Bohužel se Auris neobejde bez levných detailů. Některé plasty v interiéru nejsou nejlepší a třeba odlouplý a zpod čelního okna trčící kus izolace nemá v Toyotě co dělat. A co ta plechová rána při zavření dveří?
Verdikt
Lze k něčemu Toyotu Auris přirovnat? Vlastně ano. Znáte takové ty reklamní slogany „2x silnější než běžný mycí prostředek!“ či „až o 50 % účinnější než běžný deodorant!“? Tak Toyota Auris je ten „běžný“ produkt, o kterém se v nich vždycky mluví, jenom ho nikdo nikdy neviděl. Ve výsledku ale budete v zásadě spokojeni, protože pořád lepší nějaký mycí prostředek a deodorant než žádný. Mýdlo s jelenem si také nekoupíte proto, že chcete, ale proto, že potřebujete. A zlevněný Auris teď dává mnohem více smyslu než kdy jindy. Jako automobil pro přepravu z A do B funguje vlastně dobře.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 97 / 132 v 6400 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 160 v 4400 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 10,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,6 / 5,5 / 6,6 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4245 |
Šířka (mm) | 2600 |
Výška (mm) | 1515 |
Rozvor náprav (mm) | 1760 |
Celková hmotnost (kg) | 1750 |
Zavazadlový prostor (l) | 354 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 299 900 Kč |
Základní cena test. verze | 354 900 Kč |