autoweb.cz > reportáž > TOP 3 automobilová překvapení a zklamání roku 2021
TOP 3 automobilová překvapení a zklamání roku 2021
Zvolit desítku nejlepších aut roku 2021 nebyl ani tak těžký úkol, jelikož letos se navzdory nevelkému očekávání hodně poštěstilo. Mnohem těžší bylo vybrat auta, která mě letos opravdu překvapila.
A také zklamala, jelikož na světě nemůže být všechno jenom dokonalé. Volba letošních odpadlíků je kontroverzní a proti všeobecnému přesvědčení, ale tak to prostě je. Tohle je tedy žebříček tří letošních velkých překvapení a zklamání.
Překvapení roku 2021 č. 1: Hyundai Kona N
Hyundai vzal techniku i30 N a nacpal ji do kompaktního crossoveru, který je stejně rychlý, o něco poddajnější a jen o kapku méně zábavný. Na Nordschleife funguje skvěle, bez zaváhání a rozhodně vám neuřízne ostudu. Jestli mě nějaké auto naučí mít rád SUVčka, tak potom to bude tohle.
Překvapení roku 2021 č. 2: Ford Puma ST
Další ostrý crossover, který letos opravdu překvapil. Jenže s technikou a zábavnými geny Fiesty ST to není tak těžké. Puma má stejně povedený tříválec s dobrým zvukem, uklouzaný podvozek a jako bonus ještě vypadá bláznivě. V té jedovatě zelené je to pecka! Jo, a chtěl bych ji víc než Fiestu…
Překvapení roku 2021 č. 3: Audi RS e-tron GT
Vypadá senzačně, jezdí komfortně a na to, jaký je to cvalík, se velmi příjemně ovládá. Ale všechny tyhle kvality přebije brutální akcelerace. Tohle je jediné auto, které jsem kdy řídil, co mi dokázalo zamotat hlavu při zrychlení. Skutečně jsem omdléval. Jestli je tohle naše budoucnost, tak mi elektřina vůbec nevadí.
Zklamání roku 2021 č. 1: BMW M4 Coupé man.
Těžko skrývat zklamání, že mi nová generace BMW M3/M4 prostě nesedí. Jistě, objektivně je ve všem lepší, je pekelně rychlá, celkem vzrušující a skvěle maskuje hmotnost, ale nemohu se ubránit dojmu, že auto, které jsem vždy tak zbožňoval, se mi prostě stále víc odcizuje. Ať už je to diskutabilním vzhledem, kýčovitými detaily, odpudivým zvukem nebo nesmyslnou honbou za výkonem.
A nic na tom nemění ani manuální převodovka, svatý grál všech nadšenců, která se prostě nepovedla. Řazení je nepřesné a gumové stejně jako spojka s dvouhmotovým setrvačníkem, takže radost z ovládání tří pedálů je spíš otravou. Nikdy jsem nemyslel, že to řeknu, ale fantastická dvouspojka je lepší volbou.
Zklamání roku 2021 č. 2: Toyota GR Yaris
Dlouho očekávaná ostrá čtyřkolka, která je duchovním nástupcem chybějícího Lanceru Evo a Imprezy STI, to prostě nemůže být špatné, ne? Jenže nějak mi to auto prostě nesedlo. Jasně, je super, že nám Toyota může díky své dlouholeté honbě za snižováním emisí nabídnout tolik sportovních aut, ale ostré čtyřkolky mi nikdy nebyly moc po chuti.
Yaris mě baví komicky rozšířenou karoserií a šťavnatostí tříválce s turbem, jenže motor nemá zvuk, sedíte nepohodlně vysoko a celkově mi auto prostě nepadne do ruky jako třeba Focus RS. A ještě mělo načatou spojku, takže jsem z něj nemohl vymáčknout maximum. I proto se tahle projížďka moc nepovedla.
Zklamání roku 2021 č. 3: Mazda MX-5 1.6i NA
Největší zklamání mi letos přineslo paradoxně moje vlastní auto. A to hlavně proto, že jsem na něj vůbec neměl čas. Projel jsem ho všeho všudy pětkrát.
Nejprve do pneuservisu nazout semislicky, pak znovu do servisu nechat nainstalovat šestikvalt a samosvor, pak jsem jednou jel do Písku na trackdays vyzkoušet novou techniku, dále jsem jel po dálnici do Plzně na schůzku, protože to bylo zrovna jediné auto po ruce s dálniční známkou, a nakonec před Vánoci jsem vyrazil na okruhové dny v Mostě, kde jsem akorát dodělal brzdy a skončil po dvou hodinách ježdění.
Dávám si předsevzetí, že Miatu budu příští rok méně zanedbávat.