Tomáš Pochop: „Splnění snů v pravý okamžik“

Manažer OMV Rally Teamu pod palbou otázek.

U příležitosti prvního startu posádky Czech OMV RallyTeamu na světové soutěži jsem požádal manažera týmu pana Tomáše Pochopa o krátký rozhovor. Posádka OMV Rally Teamu se letos objevuje ve výsledkových listinách hodně vysoko, v čem vidíš příčinu tohoto úspěchu?
Domnívám se, že je to přirozený vývoj závodní kariéry Štěpána. Nejprve si zvykal na rely jako takovou, poté na kategorii WRC a následně na současný vůz Peugeot 206 WRC. Při všech těchto přestupech se neustále učil a samozřejmě zrychloval. Taky se nám podařilo v poslední době ustálit otázku logistického zázemí týmu, což se domnívám, že je velmi důležité. Není tajemstvím, že Štěpán Vojtěch si brousí zuby na oba mistrovské tituly, jak vidíš jeho šance?
Šance – ambice jsou důležité, ale někdy velmi těžko realizovatelné. Bohužel v tomto krásném, ale náročném sportu je spousta vedlejších – mimosportovních – aspektů, které dokážou ovlivnit právě „ty“ šance (třeba jako příběh jménem Barumka…… ). Dá se podle tebe udržet krok s V. Pechem i se značně starší technikou?
Myslím, že ano, ale stojí nás to více úsilí a práce. Budoucnost vozů WRC je u nás nejistá, takže se asi nedá předpokládat, že by se u nás objevil Brouk s modernější 206 WRC nebo dokonce s 307 WRC?
Velmi složitá otázka v tento čas. Rád bych na ni odpověděl po MS Deutschland, nebo možná až na podzim. O kauze Barum Rally bylo již hodně napsáno a fakta jsou všeobecně známá, účastnil jsi se ty osobně jednání s FASem a pokud ano, s jakým pocitem jsi z nich odcházel?
Ano, účastnil jsem se jednoho zasedání rely komise v Praze a několika osobních jednání tzv. z očí do očí. Mé pocity nejsou důležité, hlavně pokud jde o výsledek. Musím však konstatovat, co už jsem zmiňoval před médii. Občas jsem měl pocit, že někteří pánové se domnívají, že mluví s klukama z ulice. A to mě opravdu uráželo. Podnikám více jak 10 let a pokud jdu na důležité jednání, snažím se zjistit maximum informací o druhé straně. A to pánové jistě neudělali. Na druhou stranu v tom dnes spatřuji naši výhodu pro budoucí právní vývoj celé situace. Opravdu vám jde o vyvolání dialogu s lidmi z FASu, i když právě oni stojí za koncem vozů WRC v Čechách a za úpadkem této disciplíny?
Doposavad tomu tak skutečně bylo, dnes už není o čem jednat. Od nepříjemností přejděme k něčemu příjemnějšímu a tím je bezesporu start vaší posádky na světové soutěži. Jak k němu vlastně došlo?
Splnění snů v pravý okamžik. Je to souhra spousty věcí a hlavně pochopení ze strany sponzorů. Museli sponzoři přemlouvat vás, nebo spíše vy je?
Byl to velmi konstruktivní dialog a přání všech zúčastněných. Ještě jednou všem děkujeme! Když padlo rozhodnutí, že se Czech OMV Rally Team zúčastní soutěže mistrovství světa, bral jsi to jako velikou výzvu, nebo jsi přistupoval k soutěži spíše s respektem nebo dokonce s obavami?
Výzva a respekt, to samozřejmě ano, obava nebyla a není žádná. Štěpán s Michalem si od účinkování na Německé rely slibují především sbírání zkušeností. S jakou vizí odjíždíš ty do Německa jako manažer týmu?
Učit se, rozkoukat se a jednat. Po sportovní stránce budu spokojen, pokud auto přejede v neděli cílovou rampu. Když bude cokoliv navíc, budu opravdu šťastný. Příprava na takovouhle monstr akci si asi tak vyžádá své, cítíš se teď týden před startem již zcela vyčerpán?
Řekl bych spíše unaven. Při podnicích MS je velmi důležité logistické zázemí celého týmu. Pro nás to bylo vše nové a neosahané. Jen pro info, u továrních týmů se logistice věnuje 20 až 60 lidí! Hodně nám pomohli lidé, kteří mají zkušenosti ze startem na MS a my si jejich rad a pomoci nesmírně vážíme. Doufám, že jsme nastartovali spolupráci na delší čas. Vím, že s vámi do Německa odjíždí také další odborníci na vozy WRC, Češi a Rakušané. V čem vidíš jejich přínos a čím se tito lidé zabývají?
Ano, náš tým doplní mechanici z Rakouska od Schmidt Racing týmu, kteří náš závodní vůz důvěrně znají a navíc mají bohaté zkušenosti ze startem na MS. Jinak již druhým rokem má náš tým elektroinženýra právě z Rakouska, který s námi absolvuje celý český mistrák. Dále se tým doplnil o několik osob z předních českých rely týmů, právě pro potřeby zajištění logistiky a zázemí týmu. Dá se spolehnout na pomoc techniků od Peugeot Sportu? Budou to lidé vyčlenění přímo pro vás, nebo budou k dispozici ve chvílích jejich volna?
Rozsah spolupráce bude stanoven až v Německu. Já se ale domnívám, že nám hlavně pomohou v logistických otázkách typu meteo informací a podobně. Při jednání se sponzory je asi těžké argumentovat vzrůstající oblibou rely u nás a obrovským zájmem diváků a fanoušků. Jak se tváří vaši sponzoři např. na rozšiřování šampionátu směrem do Rakouska (Jänner) a na Slovensko (Matador)? Má i tato prezentace pro ně nějaký význam?
To je otázka spíše pro ně. Vzhledem k tomu, že naši hlavní partneři jsou členy nadnárodních společností, tak se domnívám, že ano.  Můžeš nastínit, jak vidíš budoucnost rely u nás? Počítáte s ní ve svých plánech z dlouhodobého hlediska?
Opět budu schopen odpovědět až po MS a asi i o něco déle, ale ať se bude situace vyvíjet jakkoliv, jistě bychom rádi i v příští sezóně jeli několik vybraných závodů v ČR. Jakým směrem by se podle tebe měl v ideálním případě ubírat v budoucnu Czech OMV Rally Team?
Rád bych, aby se stal nedílnou součástí OMV WORLD Rally teamu. Závěrem, co bys rád popřál naší rely a domácímu motosportu?
Samozřejmě mnoho sportovních úspěchů, spokojených diváků a sponzorů, ale také čerstvý vítr do plachet! Myslím, že by si to český motosport zasloužil.

Zdenda Balcar

25.8.2005 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist