autoweb.cz > Honda > Tokio 2011: Honda ve věku přímého vstřikování
Tokio 2011: Honda ve věku přímého vstřikování
Mimo aut, o nichž si povíme zvlášť, představila Honda na domácím autosalonu obměněnou nabídku motorů. Benzínové jednotky zůstávají na první pohled beze změn, všechny ale mají nižší třecí ztráty a přímé vstřikování. Nabídnou proto lepší spotřebu i vyšší výkony. Slabší verze dieselu 2.2 i-DTEC nahradí lehký hliníkový čtyřválec o objemu 1,6 litru. Na stánku je také nová bezstupňová převodovka (CVT) a pohonná ústrojí pro malé i velké hybridy nejbližší budoucnosti.
Honda většinou neuvádí konkrétní čísla, takže není třeba rozebírat jednotlivé motory zvlášť. Inovované benzínové jednotky mají dva vačkové hřídele a proměnné časování ventilů, shodily na váze a Japonci věnovali zvýšenou péči tření jejich pohyblivých částí. Snazší pohyb nejenže snižuje spotřebu, ale uvolní i pár newtonmetrů, které se dřív zbytečně měnily na teplo. V případě vidlicového šestiválce o objemu tři a půl litru (jako jediný nemá rozvod DOHC) slibuje Honda snížení spotřeby o deset procent při pětiprocentním nárůstu výkonu.U nás už motor není k dispozici, ale podle některých zprávy be se to mohlo změnit s příchodem tolikrát slíbeného (a zrušeného) nástupce NSX. Ten by mohl využívat také služeb dalšího nového vynálezu na stánku Hondy. Hybrid SH-AWD kombinuje zmíněný šestiválec připojený k přední nápravě s dvojicí elektromotorů, které ovládají každý jedno zadní kolo. Mají po třiceti koních výkonu. Spalovací motor je spojen s dvouspojkovou převodovkou, která navíc ukrývá další elektromotor o výkonu před 40 koňských sil. Cílovým trhem hybridu jsou především Spojené státy, informace o NSX berte zatím jako spekulace.
O novém dieselu zatím Honda mnoho neřekla. Bude mít objem 1,6 litru a díky hliníkové konstrukci jednu z nejnižších hmotností ve třídě. Honda slibuje stejné vnitřní odpory jako u benzínových motorů. Spotřeba má klesnout o patnáct procent „ve srovnání se současnými produkty“ – tím se pravděpodobně myslí nenovější naftový čtyřválec o odjemu 2,2 litru. Výkon motoru bude pravděpodobně nižší než 140 koní velké jednotky, ale pokud výrazně klesne hmotnost, zůstanou auta (především Civic) podobně rychlá jako dosud.
Martin Plaštiak