autoweb.cz > motorsport > Karbon nejspíš brzy upadne v zapomnění. Nahrazuje ho lněné vlákno, které má totožné vlastnosti a menší náklady na výrobu.
Karbon nejspíš brzy upadne v zapomnění. Nahrazuje ho lněné vlákno, které má totožné vlastnosti a menší náklady na výrobu.
Automobilový sport to má poslední roky velmi těžké. Spousta lidí by ho nejraději zakázala, jelikož jim přijde neekologický. Závodní seriály společně s Mezinárodní automobilovou federací se tak snaží najít různé cesty, jak světový motorsport udělat udržitelnější a šetrnější k životnímu prostředí. Experimentuje se s elektrifikací, syntetickými palivy a různými kombinacemi pohonu.
Vrcholné šampionáty a jejich týmy se také snaží zredukovat vyprodukované emise CO2 menším počtem sad pneumatik na závod či úspornější nákladní dopravou. Nedávno se ale na poli motorsportu objevila nová myšlenka, která nám přijde naprosto geniální.
Reportáž o ekologické výrobě aut
Karbon z rostlin? To není vtip, ale realita
V rámci Středoevropské rallye nás Škoda Motorsport pozvala na workshop zabývající se udržitelným závoděním. Kromě syntetických paliv a maziv nám český tovární tým odhalil i nový materiál na výrobu odlehčených karosářských dílů od společnosti Bcomp. Jedná se o napodobeninu karbonu, která namísto uhlíkových vláken využívá vlákna lněná.
Genialita spočívá v tom, že „rostlinný kompozit“ má naprosto totožné vlastnosti (váhu i pevnost) jako běžný karbon. Přitom jeho výrobní cena je srovnatelná s uhlíkovými vlákny a při zpracování lnu se do ovzduší vypouští výrazně méně emisí CO2.
Jak to funguje?
Pokud si vedle sebe dáme stejný díl vyrobený z karbonu a lněného vlákna, zjistíme, že rostlinný materiál má trochu jinou strukturu, je zelený a na spodní části má výztuhu v podobě jakési síťky. Jde o technologii powerRibs, která je inspirována žilnatinou listů – maximalizuje tuhost a současně minimalizuje hmotnost tím, že vytváří 3D strukturu na jedné straně tenkého skořepinového prvku. Tím se při výrobě snižuje množství použitého vlákna, díky čemuž klesá hmotnost, náklady a spotřeba materiálu.
Tíženým výsledkem je pak snížení emisí CO2 až o 60 procent. Výhodou také je, že přírodní materiál se zpracovává stejným způsobem jako běžný karbon. Týmy tak na výrobu karosérií z rostlinných vláken mohou používat stejné formy a pece jako v případě uhlíkových vláken.
Chytré řešení společnosti Bcomp získalo ocenění za nejinovativnější nový produkt v motoristickém sportu a ihned se rozšířilo do více než 16 závodních sériích po celém světě, od GT po formule a rallye. „Zelený karbon“ najdeme například na monopostu formule 1 týmu McLaren, konkrétně na sedačce pilota Landa Norrise.