autoweb.cz > výbava auta > pneumatiky > Testujeme pneumatiky Dunlop: Začínáme
Testujeme pneumatiky Dunlop: Začínáme
Jak už víte, pokud čtete Autoweb pravidelně, považujeme pneumatiky za nedílnou součást auta, v tom smyslu že jsou stejně důležité jako jiné díly či součásti, ne-li nejdůležitější. Vím, že bez pneumatik by auto jen stěží jezdilo, ale poukazuji na skutečnost, že vhodné obutí je stejně zásadní na autě, jako třeba kvalitní brzdy.
Samostatnou otázkou je samozřejmě správné používání pneumatik, logická výměna zimních za letní a naopak, obnova pneumatik ve chvíli, kdy směs ztratí své vlastnosti, ale o tom jindy a jinde. Koneckonců tohle už jsem na Autowebu nejednou řešili.
Teď chci mluvit o tom, že jsme se rozhodli vyzkoušet další pneumatiky. Asi víte, že jsme v loňském roce testovali zimní pneumatiky Michelin. Že jsme vyzkoušeli i ryze sportovní obutí – řezaný slick od MaxSportPneu s homologací na provoz na běžných silnicí. A nové zadání tak bylo logickým pokračováním naší předchozí práce – rozhodli jsme se najít a vyzkoušet pneumatiky ideální pro letní čas, s přihlédnutím k požadavkům sportovní jízdy a co nejlepšího výkonu za všech povětrnostních podmínek, s ohledem na spotřebu.Volba padla na renomovaného výrobce, značku Dunlop. Ovšem výběr daného typu pneumatiky nebyl hned tak jednoznačný… Ten požadavek spotřeby jsme záhy pustili z hlavy, ne snad kvůli pneumatice jako takové, ale vzhledem k tomu, že testovat se bude na Subaru Impreza STI, tak, vzhledem k tomu, jak budeme s autem jezdit, by řešit spotřebu bylo irelevantní.
Dunlop disponuje širokou nabídkou pneumatik a samozřejmě nabízí skutečně sportovní gumy, třeba Sport Maxx Race. Ty se jevily jako optimální na okruhové vyžití, nicméně spoře profilovaný vzorek avizoval to, že pokud by na asfalt padlo velké množství vody, pneumatika s členitějším dezénem by byla ve výhodě. A to je to, co hledáme, co nejméně kompromisů.
Takže jsem se rozhodli pro Sport Maxx RT, které v rámci hodnocení značky Dunlop vykazují nejlepší hodnocení ovladatelnosti na suchu, ovladatelnosti na mokru a jsou nejlepší jak při „suchém,“ tak i při „mokrém brzdění.“ Asi je třeba nejdříve se mrknout na něco teorie, než pneumatiky nasadíme na ráfky (mimochodem mluvíme o rozměru 245/40 R18) a vyrazíme na první jízdu.
Co jsme řešili hned od začátku, byla potřeba mimořádné přilnavosti. Tu by měla u Sport Maxx RT zajišťovat technologie Adaptive Compound. Jde o polymer vyvinutý pro závodní automobily, který se přizpůsobuje struktuře povrchu vozovky, čímž maximalizuje kontakt pneumatiky s vozovkou a zvyšuje přilnavost. Uvidíme, ale zní to vědecky a přesvědčivě.Nejezdíme ale jen rovně, a co nás zajímá, jak se pneumatiky bude chovat v zatáčkách. Stabilní ovládání ve vysokých rychlostech a hladké přechody mezi rovným směrem a zatáčením by měly zajišťovat masivní vnější ramenní bloky, právě ty snad zvyšují stabilitu a ovladatelnost v zatáčkách. A ovladatelnosti mimo přímky by měl přispívat i asymetrický dezén běhounu. Souvislé středové žebro zvyšuje stabilitu a přesnost, asymetrické uspořádání drážek má zvyšovat přilnavost na mokrém i suchém povrchu. Tedy, mimo jiné, zabraňovat aquaplaningu.
DOPORUČUJEME: 5 zaručených rad, jak snížit spotřebu paliva
Co se stane, když půjdeme na brzdy? Dunlop říká, že Sport Maxx RT má inovační bloky Short Braking, které zaručují kratší brzdnou vzdálenost při jízdě ve vysokých rychlostech. Zmiňme přece jenom ještě zmiňovanou spotřebu, i když jak jsem si řekli, ta nás až tolik zajímat nebude. Nicméně se sluší poznamenat, že Sport Maxx RT mají dezén šetřící palivo – využívají totiž lehkou konstrukci ke snížení valivého odporu.
Pneumatiky jsou tedy v redakční garáži, tedy přesněji řečeno v tuto chvíli už zřejmě s disky putují do autorizovaného servisu Subaru, do AWD, a naše testování může začít. Máme v plánu vyzkoušet chování v klasickém provozu za běžných podmínek, vyrazit na závodní okruh, otestovat chování za vyloženě deštivého počasí, a při tom všem samozřejmě sledovat komfort, opotřebení a dlouhodobé chování.