Test Volkswagenu Golf 1.5 eTSI – osmé generace evropského bestselleru

Volkswagen Golf patří mezi nejprodávanější modely Evropy. Jak funguje v pořadí již osmá generace?
img_2839-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 8.2

Představovat Volkswagen Golf je pověstným nošením dříví do lesa. Pokud jste od roku 1974 nestrávili život někde v jeskyni, patrně budete vědět, že je to propagátor revoluční třídy hatchbacků, jedno z nejprodávanějších aut světa a etalon dokonalosti, které jen tak některé auto nedosáhne.

Taktéž jistě předpokládáte, že nová, v pořadí již osmá generace, bude opatrnou evolucí a cizelováním fungujícího receptu víc než vstupem do neznámých vod. Zkrátka není zrovna moudré měnit to, co funguje. Přesto je tu několik novinek, které působí trochu kontroverzně.

Jednou z nich je vnější design. Golf nikdy nerazil designové trendy a možná mohl na někoho působit až nudně, nicméně vždy zůstával jednoduše střižený, nenápadně elegantní a vkusný. V osmé generaci stále rozpoznáte typické rysy Golfu a jistou opatrnost v designu, která hlavně nemá nikoho pobouřit.

Ačkoliv je to velice subjektivní pohled, musím se přiznat, že mě první fotky vůbec nenadchly a vlastně pořád nemohu Golfu přijít na chuť. Nízko posazená příď se zaoblenou kapotou a celkově trochu podivný výraz ve tváři mi nesedí tolik jako nadčasově dokonalý a jednoduše šmrncovní design předchozí sedmičky. Ale berte vážně kritiku od člověka, kterému se líbí Fiat Multipla…

Uvnitř je Golf také v podstatě stejný, ačkoliv vlastně docela jiný. Jednoduchý a minimalistický design podtrhují dvě rozměrné obrazovky přístrojů a multimédií společně s absencí většiny fyzických tlačítek. A to je také největší kámen úrazu nového Golfu.

Ačkoliv nízká pozice za volantem v perfektních sedačkách, které mají i ergonomický certifikát a dobré boční vedení, patří k tradičním kvalitám Golfu, dříve neprůstřelně dokonalá ergonomie a přívětivost ovládání všech systémů v kabině kazí moderní trend všechno ovládat dotykově. Bohužel i Golf se nechal zlákat tímto pozlátkem.

Do grafického ztvárnění digitálních budíků s nepřeberným množstvím možností zobrazení i hlavního displeje multimédií se snadno zamilujete, jenže samotné ovládání pokulhává. Infotainment je zase o něco složitější a známé funkce budete chvíli hledat, ale hlavně tradiční otočné ovladače audia a klimatizace se transformovaly do dotykových plošek.

Já chápu, že třeba u klimatizace je žádoucí nenechat posádku zbytečně se vrtat v systému, který stejně nejlépe funguje s permanentně puštěnou klimatizací a automatickou ventilací, jenže občas, hlavně v létě, si chci pustit třeba teplejší vzduch s vyšší intenzitou foukání. Ale na to už musím učinit pár dotyků na displeji a odvrátit zrak od silnice.

Prostě není nic jednoduššího než sáhnout na kolečko s aretací a poslepu nastavit teplotu, větrák nebo cokoliv jiného. Totéž platí třeba pro vypnutí stop/startu nebo přepínání jízdních režimů. A nevyhovují mi ani tlačítka na volantu, která dřív byla lépe tvarovaná na palec, byla blíž na dosah a nebylo jich tolik. Navíc působí levněji.

Můžete namítnout, že neergonomické dotykové ovládání lze pokrýt hlasem, jenže to by musel systém hlasového ovládání fungovat spolehlivě. Zkratkovitá hesla typu „Je mi zima“, kdy auto zatopí, fungují spolehlivě, ale třeba zadání navigace pokynem „Naviguj do ulice, číslo, město“ nebo „Volej jméno, příjmení“ mají za následek někdy až komické reakce systému.

Alespoň asistenční systémy fungují celkem nenásilně. Adaptivnímu tempomatu, udržování v pruhu nebo třeba přibrzďování do zatáček a křižovatek při spuštěné navigaci nelze nic vytknout. A kdyby vám snad nějaký pomocník chyběl, můžete si ho dodatečně přikoupit, jelikož Golf je hardwarově plně vybavený, jenom jsou odemčené funkce, za které máte zaplaceno.

Volba aktuálně nejsilnější zážehové jednotky je trefou do černého. Jedna pětka o výkonu 150 koní nabídne akorát slušnou porci akcelerace a příjemně lineární podání výkonu, a to i díky mild-hybridnímu systému, který navíc dokáže udržet apetit motoru na velice nízké úrovni. Dlouhodobých 5,5 l/100 km je parádní hodnota.

Společně s dvouspojkovou převodovkou je pohonné ústrojí příjemně oddychové stejně jako naladění podvozku. Někomu by se mohlo řízení Golfu zdát jako nudné, mně ale připadá tak nějak sympaticky nevtíravé.

Díky skvělému posezu, vyváženému řízení společně s poddajným a komfortním podvozkem, který dokáže pomocí elektronického řízení diferenciálu XDS někdy až absurdním způsobem stočit auto do zatáčky, umí být ovládání Golfu když ne vyloženě zábavné, tak alespoň uspokojivě ne-nudné.

Volkswagen Golf prošel v osmé inkarnaci opatrnou evoluční proměnou, která má za následek, že je to pořád ten starý známý a poctivý Golf. Motorově ani podvozkově mu není co vytknout a pořád se řídí tím nenásilným způsobem.

Bohužel se tvůrci Golfu nechali zviklat pozlátkem dotykového ovládání naprosto všeho, což zkrátka není ideální. Pokud si dokážete zvyknout, můžete tuhle výtku nechat bez povšimnutí, jenže já si prostě nezvykl. Pan Dokonalý už není tak dokonalý, jak býval.

1.9.2020 8:02| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist