Test Volkswagenu Amarok 3.0 TDI v drsné offroadové úpravě Delta4x4

Volkswagen Amarok v úpravě od Delta4x4 je dokonalá hračka na pískoviště pro velké kluky.
img_9329-1100x618.jpgCelá galerie 32 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.6

Současná generace Volkswagenu Amarok se pomalu loučí, aby vyklidila pozice svému nástupci, který dorazí začátkem příštího roku. V tomto okamžiku bych zamáčkl slzu a s nostalgií naposledy zavzpomínal na to, jak dobré to bylo auto, a lamentoval nad tím, jak se svět kolem nás nezadržitelně mění k horšímu.

V dnešní době totiž příchod každé nové generace jakéhokoliv mého oblíbeného vozu doprovází neradostné zprávy. Buď dochází ke zmenšování motoru, částečné nebo úplné elektrifikaci nebo rovnou vymírání celého druhu. Jenže nic takového nadcházející Amarok naštěstí nečeká.

Troufám si tvrdit, že to pořád bude ten pořádný pickup s nekompromisními offroadovými schopnostmi. A navíc už teď víme, že pod kapotou bude mít stále pořádný naftový šestiválec. Uff…

Právě velkoobjemový motor je tím, co i současný Amarok hodně odlišuje od ostatních pickupů. Dnes většinou dostanete jen čtyřválcové nafťáky s typickým agrárním projevem, zatímco pod kapotou Volkswagenu si jemně přede třílitrový vidlicový šestiválec. Sice je také dost slyšet, ale jeho libá melodie se hezky poslouchá.

Navíc v nejsilnějším naladění ze sebe vymáčkne 259 koní výkonu a 580 Nm točivého momentu. S těmito parametry dokáže na stovku zrychlit za (na pickup) neuvěřitelných 7,3 sekundy, a když se nebudete bát, dokáže uhánět až 207 km/h!

Na pracovní pickup jsou to trochu zbytečně přehnané schopnosti, ale hezky demonstrují, kdo tu všem vládne. A aby toho nebylo málo, Volkswagen Užitkové vozy ještě přivezl Amaroka k úpravci Delta4x4, který si ho vzal pěkně do parády.

Čtěte také:

Nejprve se provedl tzv. Body Lift Kit, tedy zvednutí karoserie na rámu o 100 mm, čímž se zvýšily nájezdové úhly. Další zvýšení podvozku o 40 mm pomocí prodloužených tlumičů Bilstein umožnilo montáž větších offroadových pneumatik Cooper Discoverer STT PRO v rozměru 275/70 R18 obutých na kolech vlastní výroby Delta4x4 KLASSIK_Beadlock v rozměru 18x9J ET20.

Aby se větší pneumatiky vešly do podběhů, bylo potřeba instalovat omezovač rejdu (kvůli čemuž si parkování dáte na víckrát), pochopitelně také došlo k rekalibraci rychloměru, aby ukazoval správně. Další vlastností větších offroadových pneumatik je omezení rychlosti na pouhých 110 km/h, ale upřímně, rychleji na nich do zatáčky stejně přijet nechcete…

Široké lemy blatníků přidaly 80 mm, přední nárazník nahradil zkosený offroadový z 6 mm silného hliníku, který navíc ve svých útrobách schovává naviják. Důležité součásti na podvozku jako palivovou nádrž, chladičovou stěnu, olejovou vanu, převodovku, zadní diferenciál a přední ramena chrání opět 6milimetrový hliníkový plech.

A pak už tu máme jen drobnosti, které podtrhují drsnou expediční vizáž, jako jsou přídavné světlomety. Přidat můžete ještě mnoho dalšího, např. šnorchl sání, zadní hliníkový nárazník, naviják na korbu, větší palivovou nádrž o objemu 145 litrů, nádrž na pitnou vodu, různé druhy hardtopů a střešních nosičů.

Dokonce můžete mít i elektrohydraulický sněžný pluh s extraktorem na posypovou sůl. To kdyby si Homer Simpson chtěl zase hrát na Pana Pluhaře. Fantazii a potřebám se zkrátka meze nekladou a u Delta4x4 umí vyhovět každému přání.

Co naopak tomuto Amaroku chybí, jsou uzávěrky předního a středového diferenciálu. Najdete tu pouze sériovou uzávěrku zadního difíku, ale i tak si ve většině situací vystačíte. Redukční převodovku tu také nenajdete, tu supluje relativně krátký první kvalt osmistupňového automatu, se kterým je jízda těžkým terénem přece jenom o mnoho snazší.

S takovýmto cvalíkem už můžete směle vyrazit na pořádnou expedici klidně až na konec světa. Po asfaltových cestách je upravený Amarok překvapivě stále komfortní a hučení pneumatik i díky omezení rychlosti na 110 km/h tolik neruší. Pozor si jenom musíte dát do zatáček, protože si s asfaltem moc nerozumí a často nabydete pocitu, že se musíte překlopit.

Hlavně ve městě je omezující menší rejd a vinou všech úprav je také podivný odpor v řízení, jako byste kroutili volantem v kynutém těstu. Ale zvyknete si a nijak omezující to není, spíš si jen všimnete, že je něco jinak.

Volkswagenu se rozloučení se současným Amarokem díky této velmi sympatické přestavbě povedlo na jedničku. V terénu zvládne nesmysl a na silnici je překvapivě použitelný. Hned bych s ním vyrazil někam hodně daleko mimo civilizaci. A ten zvýšený posez, kdy máte pocit, že jste pánem silnice, je tak opojný…


Za možnost testování na offroadovém polygonu děkujeme společnosti Hummer Centrum.

11.5.2022 9:05| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist