Test Volkswagen ID.5 GTX v Česku: Enyaqu se líbit nebude (první jízdní dojmy)

Krátce jsme vyzkoušeli na českých cestách, jak jezdí nejčerstvější elektrická novinka Volkswagenu.
img_0957-1100x618.jpgCelá galerie 24 Zdroj: Hugo Kottás

Volkswagen zahajuje v Česku prodej svého nejnovějšího přírůstku v elektrické rodině ID. Zásadní rozdíly oproti ID.4 se udály hlavně po designové stránce.

Jasným rozpoznávacím znamením je splývající střecha v černém provedení ve stylu coupé a výrazný spoiler plynule integrovaný do víka kufru. Mimochodem objem zavazadlového prostoru činí 549 litrů, tedy dokonce o šest litrů více, než nabízí ID.4.

Nebývá zvykem, aby méně praktická karoserie stejného vozu nabízela větší kufr. Naopak na zadních sedadlech je kvůli svažující se střeše prostoru pro hlavy cestujících pochopitelně méně, ale o pouhých 12 mm, což prakticky nepoznáte.

Z motorizací jsou na výběr tři: 128 kW a 150 kW s pohonem zadních kol nebo sportovně laděná verze ID.5 GTX o výkonu 220 kW/299 koní a pohonem všech čtyř kol. Kapacita akumulátoru je ve všech případech 77 kWh, nabíjecí výkon pak 135 kW v případě prvních dvou verzí a 150 kW v případě GTX.

Technologickou novinkou je ID. software 3.0, který obsahuje různá vylepšení včetně funkcí Travel Assist s využíváním hromadných dat, Travel Assist s funkcí změny jízdního pruhu nebo Park Assist Plus s funkcí Memory.

Travel Assist s funkcí využití hromadných lokalizačních dat zvládne udržovat vůz ve svém jízdním pruhu i na vozovkách, kde částečně chybí nebo není čitelné značení jízdních pruhů. Využívá k tomu data z předchozích průjezdů jiných vozidel (aktuálně Golf VIII, ID.3, ID.4 a ID.5) k vytvoření jízdní dráhy.

Travel Assist s funkcí asistované změny jízdního pruhu pomáhá řidiči s přejížděním mezi jízdními pruhy. Na silnicích dálničního typu při rychlostech vyšších než 90 km/h po aktivaci blinkru či trojbliku a za neustálého kontaktu rukou s volantem autonomně přejíždí z pruhu do pruhu.

Park Assist s funkcí Memory zase potěší každého, kdo má problémy s parkováním. Umí totiž nejen standardní automatické parkování do podélného či příčného stání, ale také díky využití geolokačních dat sám zaparkuje vůz bez aktivního zásahu řidiče až na pět předem definovaných parkovacích míst.

To platí i pro garáže a ID.5 se systémem ID. software 3.0 zvládne automaticky dojet na uložené parkovací místo dokonce po příjezdové cestě až do vzdálenosti 50 metrů. Parkovací místo nebo trasu stačí jednou zaznamenat a uložit.

Všechny tyto funkce podrobněji vyzkoušíme v některém z následujících redakčních testů, při chvilkové příležitosti na okreskách kolem Karlštejna jsem se zaměřil hlavně na jízdní projev. A nutno podotknout, že je s novou ID.5 velmi příjemné svezení.

Světlá a vzdušná kabina je hezky minimalisticky pojatá. Před řidičem trčí na sloupku řízení malý displej s rychloměrem a nejnutnějšími údaji, po jehož pravé straně najdete „volič převodovky“ v podobném stylu, jako to zavedlo např. BMW i3.

Středovému panelu potom dominuje rozměrný displej multimédií, který je navíc mírně natočený k řidiči, což utváří příjemně útulnou atmosféru. A potěší i bohatý prostor ve všech směrech, a to i na zadních sedadlech, jak bylo řečeno výše.

Na chvíli jsem nejprve zkusil nejslabší 128kW verzi, které trochu chybí takový ten pořádný elektrický kopanec do ledvin, když šlápnete na plynový pedál, ale vpřed uhání příjemně a na úzkých cestách se snadno zapomenete a už jedete sto dvacet.

Zároveň díky lehkému a přesnému řízení auto příjemně padne do ruky a snadno se vodí po silnici, zadní pohon pak tak akorát příjemně tlačí zadek vpřed a na výjezdech ze zatáček pomáhá utahovat stopu. Stabilizace je paranoidní a žádné nepřístojnosti řidiči pochopitelně neumožní, ale celkově se ID.5 řídí hezky a nadšenému řidiči nehází klacky pod nohy.

Totéž platí o nejsilnější variantě ID.5 GTX. Mimochodem, písmeno X v názvu neznačí pohon všech kol, později přijdou i další modely GTX s pohonem pouze jedné nápravy, v paletě sportovních variant GTI (benziny), GTD (diesely) a GTE (hybridy) však bude trojice písmen GTX vždy označovat sportovně laděné elektromobily.

ID.5 GTX je tedy ekvivalentem Škody Enyaq Coupé RS iV, na stejném technickém základu ovšem vznikla dvě mírně odlišná auta. A to příjemněji ovladatelné je právě ID.5. Kupředu upaluje stejně svižně a z místa se dostaví i typické zamáčknutí do sedačky, které od elektromobilu očekáváte.

Hlavní rozdíl se projeví v zatáčkách. Tam, kde je Enyaq Coupé RS iV výrazně nedotáčivý a netečný vůči hrubšímu nájezdu do zatáčky, ID.5 GTX víc „tlačí na zadek“. Výsledkem je neutrálnější chování na limitu a celkově řidičtější projev.

Jistě, stále narážíte na limity fyziky, především vysokou hmotnost, která ovladatelnosti nikdy nepřidává, ale celkově Volkswagen ID.5 GTX funguje jako příjemně sladěný balíček. Chvílemi prostě máte chuť si s ním zařádit.

22.6.2022 9:59| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist