Kalifornská garsonka za pouhé dva miliony? Vyzkoušeli jsme auto, které je řešením hypoteční krize

V tomhle autě bychom klidně bydleli celý život.
img_8923-1100x618.jpgCelá galerie 41 Zdroj: Hugo Kottás

Covid je naštěstí za námi. Jestli však přinesl alespoň jedno pozitivum, potom jednoznačně boom obytných vozů. Pro tento byznys to byly zlaté časy, a přestože prodeje obytňáků pomalu stagnují, pořád je to velmi populární forma odpočinku.

Volkswagen a jeho divize užitkových vozů toho má hodně co nabídnout. Než dorazí sedmá generace tradiční „malé“ Californie či obytný ID. Buzz, stále je tu nejmenší Caddy California a velká Grand California postavená na základech užitkového Crafteru.

Dostupná je ve dvou verzích: kratší a vyšší 600 pro čtyři, nebo delší a nižší 680 pro dva. Jestli se ptáte, proč je to logicky naopak, pak vinu hledejte v homologaci a nejvyšší přípustné hmotnosti.

Dlouhá karoserie se čtyřmi místy by se už zkrátka nevešla do 3,5tunového hmotnostního limitu pro řízení s oprávněním skupiny B. Ostatně s tímto problémem bojuje každý výrobce obytňáků a je hlavním viníkem toho, proč v této třídě neexistuje dokonalý karavan.

Samotný vůz váží sice jen kolem 3,1 tuny, ale musíte počítat také s tzv. doložností. Jakmile auto naložíte čtyřmi lidmi a bagáží, snadno se dostanete na dostřel limitu.

Pozor musíte dávat i na takové věci, abyste náhodou s plnou nádrží pitné a šedé vody, které rázem přidají dva metráky navíc, nepřekročili 3,5 tuny. To už jde skutečně o řidičák a třeba v Rakousku nebo Německu se na to policie vyloženě soustředí. Takže před každou cestou je ideální nádrže vypustit.

Kterou verzi zvolit?

Osobně mi o něco více vyhovuje verze 600. Jednak se s ní nepatrně lépe žije ve městě, třeba když potřebujete zaparkovat u obchodu, a na zatočených silnicích také oceníte kompaktnější půdorys.

Dvě samostatná dvoulůžka jsou také praktičtější než jedno. Velikostí sice nedosahují úrovně king size, na kterou jste zvyklí z domova, ale dva dospělí, kteří se rádi tulí, se dole vyspí v pohodě.

Podívejte se na videotest Volkswagenu Grand California

A co když máte další přírůstek?

Ideální je bydlet ve třech, pro čtyři už je tohle auto trochu těsné. Já jsem si zalezl nahoru do alkovny, kde je postel o něco menší než dole a dospělý člověk musí spát ideálně diagonálně. Žena se synem zase spali dole a nestěžovali si. Tedy on toho ještě moc nenamluví…

Pokud máte malého caparta, který využívá dětskou autosedačku, jistě oceníte uchycení isofix na obou zadních sedadlech. Já jsem ho usadil doprava, víc doprostřed, aby měl výhled.

A z Grand Californie jsou výhledy monumentální a malé děti rozhodně bude bavit sledovat okolní provoz z nadhledu. Škoda, že není isofix i na přední spolujezdcově sedačce, ale to už bych chtěl moc.

Malé velké auto

Jakmile začnete cestovat s dítětem, v souvislosti s praktičností najednou trochu narazíte. Jak nám byla pro dva Grand California 680 až zbytečně velká a šestistovka tak akorát, ve třech vám najednou začne být i takhle velké auto malé.

Do skříněk v technickém zázemí se toho vejde spousta, stejně jako do samotného zavazadlového prostoru, ale když najednou musíte s sebou zabalit i velký kočárek a na večer někam uklidit autosedačku, protože chcete sedět hezky u stolu v jídelně, musíte hodně vymýšlet, jak to udělat.

Dvouapůlleté dítě zkrátka ještě potřebuje hromadu „zbytečností“. To máte kočárek, sedačku, plenky, spoustu oblečení a samozřejmě také hraček. Takže jsem chvílemi opravdu propadal frustraci, že máme uvnitř neskutečný bordel. Už jenom kolik máte najednou u schodů bot. A třeba bundy není kam pověsit.

Moje výtky k praktičnosti ale berte s rezervou. Každá rodina je jinak skromná co se týče balení. My se spíš roztahujeme a vozíme věci navíc. Je však paradoxní, jak se dokážeme zabalit do malého Subaru BRZ a Volkswagen Grand California je nám najednou těsný.

Kdybych měl víc času na to všechno promyslet a nespěchal odpoledne po práci, také by to bylo o něčem jiném. Důležité je chytře využít každý prostor, každý šuplík, každou skříňku a vědět, kde co máte. Jakmile se musíte chodit převlékat dozadu do kufru a oblečení máte místo ve skříňkách pořád v cestovní tašce, není to pohodlné.

Malé děti také úplně nechápou, že se mají uvnitř zouvat. V kempu i jako dospělí nataháte dovnitř spoustu nepořádku jako trávu, písek a hlínu, natož děti, které všude ťapají v botách. Takže uklidíte, zametete, vytřete a za pět minut to můžete dělat znovu.

Najednou také zjistíte, jak jsou děti neskutečně vynalézavé, především co se týče strkání různých věcí do různých skulin. To jsem takhle lovil autíčka z výdechů nezávislého topení. Také je baví mačkat všechny čudlíky, otevírat ledničku nebo verglovat se sítí proti hmyzu.

Ale pak, když nastane večer, děti se odeberou hrát si na zadní postel a dospělí si konečně můžou oddychnout při sklenici vína v krásné jídelně osvětlené ambientními LEDkami, zatímco venku padají kapky deště, jsou chvíle v bydlíku k nezaplacení.

A ta svoboda, když děti můžou celý den pobíhat venku, zatímco je máte relativně na očích. Takovou pohodu zavření v pražském činžáku prostě nezažijete.

Skvělá je také velká koupelna se sprchou a toaletou, které přijdou vhod uprostřed noci, kdy opravdu nemáte náladu se oblékat a vypravovat do společných umýváren.

Ocenit musím vestavěnou klimatizaci, která se ovládá z centrálního panelu v předsíňce. Tohle je naprosto povinný příplatek, bez kterého se neobejdete.

Řeknete si, že na konci května oceníte spíš nezávislé topení. Přes noc ano, ale přes den umí být uvnitř i přes třicet, takže klimoška je opravdu úleva.

Parádní je i velká lednička s mrazákem (máme opravdu velkou spotřebu nanuků) a praktická kuchyňka, kterou většinou ale moc nevyužívám, spíš jen na takovéto opláchnutí nádobí. Obědy řešíme někde na výletě a večer raději venku grilujeme.

Jízda jako na obláčku

Když už víte, jak se v Grand Californii bydlí mladé tříčlenné rodině, musím se ještě zmínit o tom, jak se s autem vlastně jezdí, protože to je také podstatná součást obytňáku. Je to naprostá paráda!

Za volantem máte díky vysokému posazu a gigantickému prosklení dokonalý přehled o situaci. Řízení jde hezky zlehka a do sedaček s nastavitelnými područkami po obou stranách se dokonale uvelebíte. Hned mám chuť vyrazit někam hodně, hodně daleko.

Dvoulitrový turbodiesel o výkonu 177 koní má s víc jak třítunovou krabicí s pořádným odporem vzduchu docela fušku, ale cestovní stotřicíku na dálnici udržíte s přehledem a když potřebujete na chvilku přidat třeba na sto padesát, auto je stále stabilní.

Perfektní je automatická převodovka s hydroměničem a osmi převody. Řadí jemně, chytře a rozvážně, takže umí využívat vysokého točivého momentu naftového motoru. Na cestování je to naprostá pohoda a je to jedna z věcí, kterou na tomhle autě naprosto miluju! Kdo se má pořád kvedlat se šaltpákou, že?

Zmínku si zaslouží i spotřeba paliva, která hodně závisí na stylu jízdy. Já jsem celkem pospíchal po dálnici, takže 135 km/h na tempomat si řeklo o 13 litrů. Rozvážně jde ale jezdit i za osm litrů a reálný průměr je 10,9 l/100 km, který na palubním počítači zanechal kolega přede mnou.

Volkswagen Grand California 600 potvrdil, že je perfektním obytným autem, které nabízí komfort domova na čtyřech kolech. Svoboda, kterou představuje možnost udělat si domov kdekoliv na světě, je prostě k nezaplacení.

Volkswagen si za ni tedy řekne s nějakými povinnými příplatky kolem dvou milionů. Ale řekněte, na kalifornksou garsonku to není zase tak drahé, ne? Vždyť na ni nepotřebujete ani hypotéku…

14.6.2024 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist