autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Golf > Golf je po faceliftu zpátky. A v edici People opravdu lidový
Golf je po faceliftu zpátky. A v edici People opravdu lidový
Jaká je nejhorší otázka, kterou může automobilový novinář dostat? Ne, není to „jaké je tvoje nejoblíbenější auto“, ačkoliv u ní dokážu dlouhé hodiny filozofovat. Je to: „Co si mám koupit za auto?“
Nesnáším tu otázku, protože jakkoliv se snažíte dotyčnému opravdu rozumně poradit, stejně to nakonec skončí tak, že si chce jenom potvrdit svoji volbu, ať už je jakkoliv nesmyslná. Fakt už nikomu neradím.
Ale přesto. Dlouhá léta jsem měl jednoduchou odpověď, která plošně platí pro všechny: Golf. Auto do města? Golf. Auto pro mámu? Golf. Druhé auto do rodiny? Golf. Auto pro začátečníka? Golf. Ojetina? Golf. Sporťák? Golf GTI. Golf je prostě univerzální odpovědí na všechno a pro všechny.
Až se to jednoho dne pokazilo.
Nechci nad tím znovu lamentovat, ale s osmičkou to šlo z kopce. Dotykové ovládání všeho. Pomalý infotaiment. Nepodsvícené ovládání klimatizace. Dotykový volant. Jízdně to taky skřípalo, kvalita zpracování nic moc a symbolem úpadku se stala tyčka kapoty místo plynové vzpěry.
A teď si to s faceliftem konečně přiznali i ve Wolfsburgu a odstranili největší chyby. Volkswagen Golf je zpátky a je mi potěšením říct, že je opět v lepší formě.
Po kosmetické stránce se toho moc nezměnilo. Všimnete si nových světel, která už nemají čtyři, ale dvě oči, jiného designu nárazníků nebo grafiky zadních světel. Pořád má ale sebevědomý postoj a je to ten Golf, který má prostě šmrnc, i když to není GTIčko.
Mezi padesáti odstíny šedi můžete mít bez příplatku i tuhle fakt moc krásnou modrou Anemone. A sedmnácky Nottingham autu tak akorát sluší a zároveň je jízda na nich opravdu komfortní. V jednoduchosti je krása.
Uvnitř jsou změny znatelnější, hlavně po uživatelské stránce. Především nový infotainment MIB4 je rychlejší, přehlednější a spolehlivější. Chválím také skutečnost, že se nikterak zdlouhavě nemusíte proklikávat ani k vypnutí upozornění na rychlost.
Spousta dotykového ovládání zůstala, vlastně drtivá většina, ale ovládání teploty klimatizace konečně v noci vidíte. A hlavně, hlavně je tu zase nový, tedy vlastně starý volant. S tlačítky!
Já nechci znít jako nějaký důchodce adorující tlačítkovou Nokii 3310, že je to nejlepší telefon na světě, když nemá tydlencty internety, umí jenom volat, esemeskovat a zatloukat hřebíky, ale faktem je, že fyzická tlačítka jsou prostě nenahraditelná. A dotykový volant byl prostě špatný.
Nastavit si tempomat přesně a poslepu bylo nemožné. Když jsem přehmatával, kolikrát jsem se bříškem palce ukliknul a zapnul něco, co jsem nechtěl. Haptická zpětná vazba tomu také moc nepomáhala. Takhle je to prostě tisíckrát lepší! Tečka.
Hned jak jsem poprvé nastoupil, zmocnil se mě ten uspokojivý pocit, že je to tady fakt hezké. Za volantem se skvěle sedí, všechno působí celkem poctivě a v noci pěkně a decentně hraje světly. Pak tu máte takové ty maličkosti navíc, třeba isofix na spolujezdci, takže mladej může jezdit se mnou vepředu.
Vzadu je na tuhle třídu bezkonkurenčně nejvíc místa pro dospělé a kufr spolkne 380 litrů zavazadel, takže je taky akorát veliký. Golf je prostě velký uvnitř a kompaktní zvenku. Prostě akorát super velikost.
A taky moc hezky jezdí. Za volantem si rozhodně neužijete mechanické orgie jako v Porsche 911 GT3, ale všechno prostě funguje tak, jak má, aniž by vás cokoliv obtěžovalo.
Řízení je akorát lehké a přesné. Brzda hezky tuhá. Spojka se dobře dávkuje. Řazení má přesné dráhy. Podvozek tak akorát drží, tak akorát nedrncá. Prostě všechno je fajn.
Podívejte se na bazarový videotest Volkswagenu Golf
Základní benzinová 1.5 TSI s výkonem 115 koní a točivým momentem 220 Nm není žádný trhač asfaltu, ale je tichý, kultivovaný (konečně zmizely z nabídky tříválce) a vlastně úplně stačí. A hlavně vůbec nežere!
Předchozí uživatelé mi na palubním počítači zanechali za posledních 2 000 kilometrů průměrnou spotřebu 5,7 l/100 km. Já jsem jezdil dlouho za pět a půl, pak jsem měl hodně poskakování po městě a cesty po dálnici, takže nakonec výsledných 5,9 l/100 km.
Dálničním limitem na tempomat si ovšem motor vystačí s pouhými 4,8 l/100 km a na členitých okreskách se už moc níž nedostanete. To je skoro zázrak! Na nádrž klidně dáte 800 km, aniž byste museli jezdit vyloženě eko rallye.
Volkswagen Golf v edici People se mi navíc líbí i tím, jak je rozumně vybavený a stojí normální peníze. Oproti obvykle až po střechu naloženým testovačkám je to příjemná ukázka toho, jak může vypadat prostě normální auto. Nic mi tu nechybí a nic mě tu neotravuje navíc.
Po dlouhé době jsem si tak opět sednul do obyčejného Golfa a řekl si: „To je tak strašně dobré auto!“