autoweb.cz > Toyota > Toyota Camry > Test Toyota Camry 2.5 Hybrid: Návrat do Evropy se povedl
Test Toyota Camry 2.5 Hybrid: Návrat do Evropy se povedl
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.2
Bylo to velké překvapení, když Toyota v roce 2018 oznámila návrat populárního modelu Camry na evropský trh po dlouhých čtrnácti letech. Camry patří k největším bestsellerům Toyoty, který ve světě slaví úspěchy. Od premiéry v roce 1982 se prodalo více než 19 milionů kusů a současná osmá generace se prodává ve více než 100 zemích, přičemž každoročně se prodá více než 700 tisíc kusů, což z Camry dělá nejprodávanější sedan v segmentu.
Návrat Camry do Evropy není pro Toyotu snadný, protože musí přesvědčit Evropany, aby se zpoza volantů crossoverů a SUV vrátili do sedanů střední a vyšší třídy, které se kdysi těšily obrovské oblibě. Toyota prý zapracovala na tom, aby se Camry opět líbila náročným evropským zákazníkům, a říká, že současná generace je úplně jiná než ta předchozí. Dokonce uvádí, že jedinými shodnými hlavními díly jsou přední a zadní znak.
Toyota Camry je dlouhý a relativně nízký sedan, který neskrývá podobnost s luxusnějším Lexusem ES, protože základem obou modelů je platforma TNGA (Toyota New Global Architecture). Hlavním rysem předchozích generací Camry byl konzervativní design, ale designéři se při navrhování nejnovějšího modelu rozhodli pro futurističtější tvary, které zároveň zůstávají elegantní, takže v kombinaci s tmavšími odstíny laku vytvářejí diskrétní celek.
Nejenže Camry s Lexusem sdílí platformu, ale lze ji označit za „Lexus pro chudé“. Svou délkou a exkluzivitou na evropských silnicích se podobá prémiovějším limuzínám. Inspirace Lexusem je v Camry snadno viditelná, protože s příplatkovým balíčkem VIP disponuje roletkami zadních oken, elektricky nastavitelným sklonem zadního opěradla nebo ovládáním komfortní výbavy skrze dotykový displej v loketní opěrce zadního sedadla, který pochází právě z Lexusu.
Interiér je hodně prostorný, zvláště v zadní části, a díky nízké linii bočních oken působí vzdušným dojmem. Camry je reprezentativním autem s pohodlnými sedadly, příjemným koženým čalouněním, bohatou výbavou, ale i přesto se v ní nachází několik věcí, které shazují celkový dojem. Nejvíce se mi nelíbí plastová imitace dřeva s matnou povrchovou úpravou. Používání falšovaného dřeva v interiérech aut za cenu okolo milionu chápu, ale vypadá lépe s lesklým povrchem.
Palubní deska s extravagantními tvary vypadá hezky, ale její vybavení působí trochu zastarale. Ať už jde o „blbuvzdorná“ tlačítka s velkými popisky nebo dotykový infotainment Toyota Touch se zastaralou grafikou a občas pomalejší odezvou. I když menší displej mezi ručičkovými přístroji umí zobrazit většinu potřebných údajů, bohužel zklamává neostrým zobrazením a zmatečným rozvržením, jehož hlavním údajem je statistika průměrné spotřeby paliva. Naštěstí je Camry vybaveno head-up displejem, který usnadňuje přehled o základních parametrech.
Na světových trzích se Toyota Camry prodává i s 3,5litrovým šestiválcem, ale na evropském trhu je dostupná s menší motorizací, která je jedinou volbou a je shodná s Lexusem ES 300h. Atmosférický 2,5litrový čtyřválec je spojen bezestupňovou převodovkou e-CVT a hybridním systémem THS II (Toyota Hybrid System II), s jehož elektromotorem dosahuje kombinovaného výkonu 218 koní. Spalovací motor pracuje v Atkinsonově cyklu, což zlepšuje termální účinnost, a součástí pohonu je akumulátor Ni-MH o nízké kapacitě 6,5 Ah.
Toyota má s hybridními pohony rozsáhlé zkušenosti a disponuje nejlépe fungujícími systémy na trhu, což platí i o Camry. Pomyslná náhrada za diesel pracuje bez sebemenších záškubů a startování nebo zhasínání benzinového motoru poznáte jen podle zelené kontrolky EV, ukazatele zatížení nebo otáčkoměru na head-up displeji. Spalovací motor je při klidné jízdě kultivovaný a téměř neslyšitelný.
Celkový pozitivní dojem z něj bohužel kazí převodovka e-CVT, která jej při akceleraci nechává hodně vytáčet, takže je nepříjemně hlučný. Camry ale není dálniční stíhač, protože dosprintuje na stovku za 8,3 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 180 km/h, která není příliš vysoká. Hybridní pohon se nejlépe cítí ve městě, kde ze sebe může vydat to nejlepší, protože častěji zapojuje elektromotor a snižuje spotřebu paliva.
Jízdní dynamika hybridní Camry je pro běžný život dostačující a rekuperace je nastavena pouze mírně, takže když sundáte nohu z plynu, auto umí plachtit. Nejlépe se s ní jezdí ve městě, kde se snaží upřednostňovat elektromotor, takže je jízda velmi tichá a příjemná. Při ježdění ve městě se spotřeba paliva pohybuje okolo 4 litrů na 100 kilometrů, ale v kombinaci s mimoměstským provozem si vyžádá přibližně další litr navíc. S palivovou nádrží na 50 litrů pak poskytne dojezd okolo 700 kilometrů.
Podvozek Camry je přiměřeně tuhý, takže snadno kombinuje ježdění ve městech, na dálnicích a na okreskách. Řízení je tužší a není přeposilované, ale rovněž není příliš komunikativní. Nutno podotknout, že Toyota Camry není žádný sportovec a při rychlé jízdě ji limituje pohon předních kol. Při středně rychlé jízdě projíždí zatáčky docela dobře, ale při vyšším tempu se naklání a je nedotáčivá.
Už kvůli koncepci hybridního pohonu je Camry zkrátka nejvhodnější na klidné cestování neuspěchaným tempem, čemuž odpovídá i brzdění. Nejprve se Camry snaží zpomalovat rekuperací a pro zapojení konvenčních brzd je nutné silnější sešlápnutí pedálu. K brzdám se bohužel váže i přecitlivělý asistent nouzového brzdění, který se občas leká při dojíždění do stojící kolony a někdy reaguje na odbočující auta ve vedlejších pruzích nebo na zaparkovaná auta.
Toyota Camry je na evropském trhu auto s velkým potenciálem, které se ale musí vypořádat se silnými soupeři. Potenciální zákazníky musí přesvědčit, že je lepší než Opel Insignia, Škoda Superb či Volkswagen Passat, ale musí předčit i konkurenty ve vlastních řadách. Oproti prestižnějšímu Lexusu ES 300h je technicky stejným autem za méně peněz, ale je dražší než Toyota RAV4, která sice nepatří do stejného segmentu, ale u zákazníků je oblíbenější.
Camry se nachází na hranici mezi Toyotou a Lexusem. Osobně Camry považuji za lidovější alternativu Lexusu ES 300h, které záměrně chybí více prémiovosti, aby nebyla lepší. V aktuální době ji hraje do karet pochmurná budoucnost dieselových motorů, které překonává kultivovaností pohonu a emisemi a šlape jim na paty spotřebou.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Spotřeba v testu (l/100km) | 5,5 l/100 km |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec + elektromotor |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2 487 cm3 |
Kompresní poměr | 14,0:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 87,5 mm x 103,5 mm |
Převodovka | bezestupňová e-CVT |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 160 kW/218 koní v 5 700 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 221 Nm v 3 600 - 5 200 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,8 / 4,2 / 4,3 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 50 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 885 mm |
Šířka (mm) | 1 840 mm |
Výška (mm) | 1 445 mm |
Rozvor náprav (mm) | 2 825 mm |
Provozní hmotnost (kg) | 1 595 kg |
Celková hmotnost (kg) | 2 100 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 524 l |