Test Škody Octavia Combi 1.5 TSI na LPG: Netradiční šetřílek

Octavii Combi si většinou pořídíte s naftovým motorem, případně na CNG. Víte ale, že můžete jezdit klidně i LPG? Jedno takové auto jsme vyzkoušeli.
img_7362-1100x618.jpgCelá galerie 25 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.8

V současných nelehkých dobách zvyšujících se cen paliv nejednoho motoristu napadne otázka, jak ušetřit na provozu svého vozu. Naftový motor začíná být čím dál méně atraktivním řešením, jelikož kvůli cenám nafty převyšujících benzin se vyšší pořizovací cena vozu navrací zdlouhavěji.

Řešením mohou být alternativní druhy pohonů. A teď nemáme na mysli elektřinu (která poslední dobou také skokově zdražuje), ale CNG a LPG. Bohužel s těmito dvěma palivy se setkáte stále čím dál méně, ačkoliv využívají konvenční techniku spalovacího motoru a co do emisí dnes tolik sledovaného CO2 jsou ekologičtější.

Čtěte také:

Budoucnost CNG může být nahnutá a navíc kvůli zdražení až na 100 Kč/kg, tedy zhruba pětinásobek, přestal stlačený zemní plyn dávat ze dne na den smysl. Nabízí se tedy alternativa v podobě LPG, jenže továrně je dostupné pouze od Dacie, Renaultu a FIATu, Mitsubishi umí nabídnout přestavby v rámci svých servisů, navíc u všech jmenovaných značek je výběr omezený jen na několik málo modelů, takže není zrovna bohatý.

Naštěstí existují i další způsoby, jen se musíte porozhlédnout. Na LPG tak můžete jezdit klidně v nejpopulárnějším rodinném voze u nás, ve Škodě Octavia Combi. Zajímavou přestavbu právě tohoto vozu nám nabídla k testování Česká asociace LPG.

Přímé vstřikování je výzva

V útrobách vozu se nachází systém Lovato Easy Fast D.I. od italského výrobce Lovato, který je speciálně vyvinutý pro motory s přímým vstřikováním benzinu. Motor 1.5 TSI 110 kW je pro úpravce docela výzvou, k přestavbě se totiž právě kvůli přímému vstřikování, přeplňování turbodmychadlem a navíc ještě technologii vypínání poloviny válců příliš nehodí.

Komplikace nastávají s ideálním naladěním celého systému a např. vstřikovače benzinu zůstávají stále aktivní, takže si k LPG přistřikují také trochu benzinu. Cas od času je tedy třeba doplnit i palivovou nádrž. V průměru si motor řekne zhruba o litr benzinu na sto kilometrů. V chladnějším počasí také auto jede prvních zhruba pět kilometrů vždy pouze na benzin, než přepne na LPG.

Přepnutí je neznatelné a doprovází jej pouze tiché cvaknutí v prostoru od nádrže. V jízdním projevu už ale změnu poznáte. Co do výkonu působí motor 1.5 TSI stejně jak na benzin, tak na plyn, drobného rozdílu jsem si všiml jenom v podání výkonu. Na plyn začne táhnout naplno s roztočeným turbodmychadlem od zhruba 2 750 ot./min., na benzin o nějaké dvě stovky otáček dřív.

Nicméně s reakcemi na plynový pedál už je to horší. Na LPG každé, byť i drobné přidání plynu doprovází cuknutí a mírná prodleva. Musíte se hodně snažit a myslet na to, abyste dokázali jet plynule. Ideální je jezdit na tempomat a všechno nechat na automatice. Deaktivaci dvou válců a následnou reaktivaci doprovází také mírné cuknutí, ale není nijak výrazně rušivé.

Sto padesát koní motoru 1.5 TSI je v Octavii Combi je akorát dostačujících, nicméně velmi dlouhé zpřevodování dynamice nepřidává a celkově působí trochu letargicky. Jak ale tušíte, odmění se spotřebou paliva. S plynovou přestavbou si řekne v průměru kolem sedmi litrů LPG.

Jinak normální oktávka…

Octavii spalující LPG na první pohled nepoznáte až na klasický žlutý štítek na zadním skle, což je jediné poznávací znamení. Ani tankovací otvor nenaleznete v zadním nárazníku, jak bývá zvykem, ale hezky schovaný pod víčkem nádrže vedle otvoru pro benzin. Velmi elegantní řešení.

Samotná nádrž je ukrytá klasicky v zavazadlovém prostoru v místě pro rezervu, v případě Octavie Combi to ale příliš nevadí, jelikož máte stále k dispozici nadmíru obrovský kufr. Praktičnost vozu tedy utrpěla jen minimálně, pokud vůbec. Na palubní desce vlevo pod volantem pak najdete ještě tradiční malou krabičku s přepínačem paliva a jednoduchým diodovým ukazatelem stavu nádrže.

Zapomenout pak musíte na správnost udávané spotřeby paliva palubním počítačem. Spotřebu plynu i benzinu tak nezměříte, jelikož palubní počítač nedostává přesné informace a ukazuje zmatené údaje. Drobnou vadou na kráse přestavby od firmy Lovato je také nedoladěnost řídicí jednotky, takže se po nějaké době od plného natankování vždy rozsvítí kontrolka chyby motoru.

Jinak je všechno při starém. Uvnitř je Octavia tradičně prostorná a komfortní. Celkem minimalisticky pojatý interiér říznutý moderními digitálními budíky a trčícím „tabletem“ multimédií vypadá hezky, škoda jenom čistě digitálního ovládání s minimem fyzických tlačítek, kam směřuje tradiční kritika. Trojková Octavia byla v tomto směru promyšlenější.

Podvozkově auto také příliš nezáří, ostatně rodinné poslání se projevilo tak, že je odpružení nastaveno velmi komfortně. V zatáčkách ale řidiči chybí ve vyměklém podvozku větší jistota a přední náprava snadno přejde do nedotáčivosti, když na ni zatlačíte. Čekal bych, že s více zatíženým zadkem kvůli přídavné nádrži na plyn bude auto přetáčivější, ale v tomto směru je podvozek uklidněný.

Škoda Octavia Combi 1.5 TSI je až na pár ergonomických přešlapů v kabině řidiče ve výsledku fajn rodinný kombík, a pokud chcete klidný a tichý projev benzinového motoru, nafta vám nevoní a tovární CNG při aktuálních cenách nedává smysl, je přestavba na LPG možnou cestou. Cenově vychází systémem Lovato na 43 tisíc korun vč. montáže.

29.4.2022 9:11| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist