autoweb.cz > Škoda > Škoda Octavia > Test Škody Octavia 1.5 TSI, netradičně s benzinovým motorem
Test Škody Octavia 1.5 TSI, netradičně s benzinovým motorem
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 10
X-Factor 6
Celkové hodnocení 8.2
Pražská filharmonie, americká hudební skupina Time For Three a velkolepá show. Škoda Auto se na představení nejnovější Octavie připravovala velmi dlouho a při příležitosti 60. výročí uvedení původního modelu (z roku 1959) z něj udělala ohromující, až nezapomenutelnou událost. Tedy pokud jste ho sledovali naživo. Jestliže jste však neměli příležitost se oficiálního odhalení zúčastnit, můžete se na něj podívat zpětně na YouTube.
Čtvrtá generace moderní historie Octavie byla v roce 2019 jedním z nejočekávanějších běžných aut v celé Evropě a navzdory výrobním komplikacím, kvůli pandemii koronaviru, se pomalu dostává na naše silnice. Mezigenerační změny jednotlivých Octavií můžeme považovat za vývojové skoky a nejnovější model není výjimkou. Čtvrtá Octavia opět mírně narostla a nepochybně je bližší současné generaci vlajkového Superbu než svému předchůdci.
Elegantní vzhled nové Octavie je bez zbytečností a proporcemi se drží tradice předchůdců, ke kterým přidává modernější designový jazyk lidovějšího modelu Scala. Záď liftbacku neskrývá snahu o podobnost s větším Superbem, jehož rysy poznáte hlavně v liniích okolo zadních oken, C-sloupků a zadních světel. Vůči předchozí Octavii je ta nová opticky širší a placatější, ale i když se mi novinka líbí, nemůžu se zbavit dojmu, že do budoucna nebude osobitá jako „čtyřoká“ předchůdkyně, jejíž design moc nestárne.
Nová Octavia ukazuje designový směr budoucích modelů a představuje zcela nový interiér. Dvouramenný volant, odkazující na škodovky z 60. let, a čalouněná palubní deska s prolomením směrem dolu v prostřední části působí jako revoluce oproti předchozímu modelu se svébytným exteriérem, ale jinak docela obyčejným interiérem. Mladoboleslavská automobilka s novou Octavií následuje trendy a rozhodla se minimalizovat počet ovládacích tlačítek, a tak většinu nastavení vozu ovládáte skrz displej infotainmentu.
S novou Octavií se představil i nový infotainment s virtuální asistentkou Laurou, který v sobě integruje ovládání klimatizace nebo tlačítko pro vypínání systému stop-start. Ne, ve čtvrté Octavii už nevypnete zhasínání motoru při každém zastavení intuitivním stisknutím obyčejného tlačítka. Základní ovládání klimatizace je naštěstí zjednodušeno nastavením teploty na spodní liště infotainmentu, tudíž se ve škodovce neopakuje nutnost otevírání menu klimatizace při rychlých změnách, jako to známe například z Peugeotů.
Ovládání vybavení vozu skrze displej infotainmentu vyžaduje zvyk, ale inženýři škodovky se rozhodli usnadnit život řidičů možností rychlých voleb nejčastějších nastavení ve stahovacím menu oblíbených funkcí. Nový infotainment ale není bezchybný, protože stále prochází laděním a v testovaném voze chvílemi reagoval se zpožděním. Rychlost odezvy byla závislá hlavně na tom, co zrovna systém provádí na pozadí. Nejpomalejší byl zpravidla krátce po nastartování, kdy načítal nejvíce dat.
V závislosti na výbavě a zvolené převodovce jsou v interiéru nepřehlédnutelné změny. Nová Octavia může mít head-up displej na čelním skle, ale zároveň přišla o mechanickou ruční brzdu, kterou byla vybavená ještě předchozí generace, a kterou nahradila elektronická parkovací brzda. Motorizace s automatickou převodovkou DSG pak mají výrazně menší a jednodušší volič převodovky, jímž inženýři ušetřili další místo v jinak prostorném interiéru.
Moje první seznámení s novou Octavií proběhlo s motorizací, která byla u předchozího modelu velmi oblíbenou volbou. Turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.5 TSI EVO je evolucí sympatického motoru z předchozí generace, ale nově je o poznání živější a ochotněji se vytáčí. Nejsilnější zážehový motor pro standardní Octavii je příjemně pružný, ale kvůli emisním limitům se projevuje tupější odezvou na plyn a razantněji táhne až od 2 000 otáček za minutu. Při jízdě v nižších otáčkách na vyšší převodové stupně je pak cítit prodleva turbodmychadla, která se při předjíždění na pětku a šestku může zdát větší.
Patnáctistovka TSI podle oficiálních údajů vyvine nejvyšší výkon 150 koní a točivý moment 250 newtonmetrů. V reálném světě to znamená, že je jízdní dynamika ve většině situací dostačující. Kvůli snížení spotřeby a emisí je motor vybavený technologií ACT, která při nízké zátěži vypíná dva válce. V Octavii se to děje velmi často a poznáte to pouze podle malinké kontrolky ECO na přístrojovém štítu. Počet zapalujících válců se zmenšuje hlavně při klidné konstantní jízdě, avšak při opětovném přidání plynu se motor okamžitě probere v plné síle.
U motorizace 1.5 TSI je jedinou volbou nový šestistupňový manuál v kombinaci s pohonem předních kol. Inženýři škodovky nahradili původní převodovku MQ250 za novější MQ281 s hladší a přesnější kulisou řazení. Mechanická převodovka s funguje téměř bezchybně, ale při nízkých rychlostech v koloně se bohužel projevuje „dírou“ mezi dvojkou a trojkou, kdy se po přeřazení v malých otáčkách nic moc neděje.
Skutečnou spotřebu paliva zatím hodnotit nebudu, protože jsem Octavii dostal s 2 000 najetými kilometry, tedy s nezajetým motorem. Automobilka udává kombinovanou spotřebu v širokém rozsahu od 5,3 do 6,7 litru na 100 kilometrů podle normy WLTP, což přibližně odpovídá mým zkušenostem. Po týdenním testování jsem vůz vracel s průměrnou spotřebou okolo 6,5 litru na 100 kilometrů s dojezdem přibližně 750 kilometrů na jedno natankování.
Snaha mladoboleslavských inženýrů o přiblížení nejnovější Octavie vlajkové lodi značky je znát hlavně na celkovém nastavení standardního podvozku s volbou dvou jízdních režimů. Ten nepokračuje v pevnějším nastavení předchozí generace Octavie, ale houpavým naladěním neskrývá inspiraci Superbem. Podvozek je s přiměřeně velkými osmnáctipalcovými koly pohodlný, ale bohužel mírně zhoršuje jízdní vlastnosti v zatáčkách.
Komfortní podvozek odvádí nejlepší práci při pohodovém cestování, ale při rychlých průjezdech zatáčkami umožňuje karoserii velké náklony, čímž zpočátku probouzí nejistotu v řidiči. Náklony příliš neomezí ani přepnutí do sportovního režimu, v němž se podvozek nepatrně zpevní. Octavie se v něm však stále naklání a tužší tlumení je na nerovnostech nepříjemně tvrdé. I s „nesportovním“ podvozkem ale zatáčí překvapivě dobře. Řidič se nemusí obávat rychlých změn směru, protože Octavia ochotně zatočí, i když ji ve svižném tempu pošlete do pravoúhlé odbočky. Místo očekávaného nedotáčivého smyku zatočí bez větších problémů.
Spojení s řidičem a zpětná vazba je opět minimální, ale při jízdě na limitu je Octavia s měkkým naladěním podvozku snadno čitelná a nezáludná. Novinka ale nejvíce ohromí při normální klidné jízdě, kdy žehlí nerovnosti v interiéru je absolutní ticho – odhlučnění je až fascinující. Neslyšíte aerodynamický hluk, zvuk od motoru ani hučení od kol.
Už výše jsem napsal, že nová Škoda Octavia je blíže současnému Superbu než své předchůdkyni. Obrovský mezigenerační posun je znát, a dokonce si myslím, že nová Octavia má potenciál ohrozit prodeje zastarávajícího Superbu, protože ten nyní potřebuje nástupce ještě naléhavěji. Inženýrům škodovky nezbývá, než vylepšit zpomalený infotainment a možná trochu zapracovat na naladění standardně montovaného zjednodušeného nastavitelného podvozku. Hlavně nastavení sportovního režimu bych uvítal s ještě tužším odpružením, ale měkčím tlumením.
Škodu Octavii s motorizací 1.5 TSI a manuálem můžeme považovat za zlatou střední cestu, po níž se nejspíše vydá většina zákazníků toužících po rozumně výkonné benzinové verzi. Světová pandemie zkomplikovala uvedení této novinky na trh, ale právě se koukáme na vůz, který je spícím bestseller – jakmile se stabilizuje automobilový trh, tak se s novými Octaviemi budeme setkávat opravdu hodně.