autoweb.cz > Škoda > Škoda Kodiaq > Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI: Rukojmí nürburgringového marketingu
Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI: Rukojmí nürburgringového marketingu
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.2
Mladoboleslavská automobilka se na uvedení Kodiaqu RS jako nejrychlejší verze největšího SUV své nabídky dlouho připravovala. Už několik týdnů před oficiálním představením spustila marketingovou kampaň, jejíž součástí byla rekordní jízda na Nürburgringu. Proslulá Sabine Schmitz usedla za volant Kodiaqu RS a legendární závodní okruh obkroužila za 9 minut, 29 sekund a 84 setin. Stanovila nový nejrychlejší čas okruhu pro sedmimístná SUV.
Kontroverzní rekord je bohužel odrazem dnešní doby, protože Kodiaq RS se narodil do zvláštní doby. Zájem o vozy kategorie SUV stále roste, čehož automobilky využívají a rozšiřují svou nabídku záplavou nových modelů. Když jsou taková auta v reklamních kampaních spojována s čímkoliv sportovním, jedná se o jistý recept na úspěch. Zatímco automobiloví fanoušci hledají negativa, zákazníci tohle prostě chtějí. Zanechme ale marketing marketingem a zaměřme se na to, jaký Kodiaq RS vlastně je. I přestože jsem s ním nejel poprvé, už od prvního setkání jsem příjemně překvapený. Kodiaq RS totiž z největšího SUV škodovky dělá auto, jakým vždycky mělo být.
Zákazníkům se sportovní nátura líbí, což je u Kodiaqu RS patrné už při pohledu zvenku. Designové prvky sportovního balíčku RS se příliš neliší od již delší dobu prodávaného Kodiaqu Sportline, jehož tvary byly okořeněny větší agresivitou. Maska chladiče a dveře zavazadlového prostoru zdobí modernizované znaky RS a nejsportovnější Kodiaq stojí na nových tmavých dvacetipalcových kolech, jejichž design vychází z kol Octavie RS 245. Výraznější změny se odehrály v interiéru.
Kodiaq RS se stal prvním modelem nabídky, který je vybavený novým digitálním přístrojovým štítem. Displej vyniká dobrou čitelností na slunci a ostrou grafikou s černo-červeným schématem, ale jeho součástí není ukazatel teploty chladicí kapaliny motoru a palivoměr. Oba ukazatele jsou řešené bílými diodami. Druhou nejvýznamnější změnou v sedmimístném interiéru jsou nová sportovní přední sedadla, která jsou pohodlná a zajišťují dobrou oporu těla v zatáčkách. Zbytek zůstává při starém.
Už obyčejný Kodiaq byl povedeným autem, ale při testování původní nejsilnější verze s turbodieselem o výkonu 190 koní jsem se nemohl zbavit dojmu, že by zasloužil další sílu navíc. Tomu je naštěstí už konec. Kodiaq RS se stal prvním modelem škodovky s koncernovým dvakrát přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcovým turbodieselem Bi-TDI o výkonu 240 koní a točivém momentu 500 newtonmetrů v rozsahu 1 750–2 500 ot./min. Kodiaq RS konečně nabízí zajímavou dynamiku. Křivka točivého momentu je plochá, takže největší škodovácké SUV nemá problém s rychlou akcelerací z místa, ale ani s pružným zrychlením na dálnici.
Jakmile se motor dostane do vyšších otáček, překvapí posádku i nejbližší okolí svým zvukovým projevem. Hluboký zvuk, který je až nápadně podobný řadovým pětiválcům, je dílem již známého systému Dynamic Sound Boost. To je i důvod, proč je z dvojice koncovek výfuku funkční pouze jedna. Na rozdíl od Octavie RS není umělý soundtrack slyšitelný pouze uvnitř. V prostoru, kde by se běžně nacházel tlumič druhé výfukové koncovky, je umístěné zařízení Sound Generator přehrávající zvuk motoru. Samotná karoserie následně funguje jako reproduktor a šíří zvuk do okolního prostoru.
I přestože je turbodiesel Bi-TDI silný, neumí se zbavit konstrukčních neduhů čtyřválcových motorů. Kultivovanost chodu motoru narušuje sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG, která motor zbytečně podtáčí. Nepříjemné vibrace a dunění lze eliminovat přepnutím převodovky do sportovního módu, v němž ale zase řadí v příliš vysokých otáčkách. Objemnější vidlicový šestiválec se sametovějším chodem by Kodiaqu RS slušel o poznání lépe.
Řízení převodovky nedává Kodiaqu RS možnost využít síly motoru, protože při většině pružných zrychlení okamžitě podřazuje na nižší převody. Škodovka ale výrazně vylepšila ovládání převodovky, která řadí hladce a o poznání jemněji než u starších verzí. Občasné nepříjemné cukání při nižších rychlostech je vyvoláváno hlavně necitlivým zacházením s plynovým pedálem. Řidiče, kteří rádi jezdí s nízkou spotřebou paliva, potěší funkce ECO, jež při jízdě z kopce nebo na rovině vyřazuje na neutrál a nechává auto plachtit.
Dlouho dobu jsem se ptal sám sebe, co nám měl ukázat onen rekord na Nürburgringu. Odpověď jsem našel okamžitě poté, co jsem s Kodiaqem RS zamířil na středočeské okresky. I když jde o velké SUV, řídí se překvapivě dobře. Poddajný adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control ve sportovním režimu omezuje náklony na přijatelnou mez, ale přestože je Kodiaq RS s pohonem všech kol při rychlé jízdě stabilní, pochopitelně nedokáže zamaskovat výše umístěné těžiště. Při nájezdu do zatáčky je potřeba omezovat přirozenou nedotáčivost, jíž lze eliminovat například zatížením předních kol pomocí přibrzdění levou nohou.
Kodiaq RS v zatáčkách nepůsobí těžkým dojmem, což je ovlivněno řízením se strmějším převodem, které je bohužel přeposilované, postrádá přesnost a od předních kol přenáší pouze nutné minimum zpětné vazby. Naprostá většina majitelů ale nebude využívat své Kodiaqy RS, aby si s nimi vyrazili zkrátit odpoledne na technické okresky. Stejně jako běžné Kodiaqy budou i Kodiaqy RS sloužit pro každodenní ježdění. Podvozek je v normálním režimu komfortní a dobře odhlučněný. Přestože umí odfiltrovat většinu nerovností, trochu bojuje s rázy od příčných nerovností, kdy se občas do interiéru přenáší rány od kol, které nedokáže utlumit uložení náprav. Tento jev je bohužel pro škodovky typický, ale díky pneumatikám s vyšším profilem jsou rázy menší než v sesterské Octavii RS.
Když přemýšlím nad smyslem Kodiaqu RS do hloubky, nechápu, proč se při jeho představení objevila obrovská vlna nevole. Zvolený marketing nejrychlejšímu Kodiaqu rozhodně nepomohl, určitě ne v očích automobilových nadšenců, ale to nic neznamená. Oni nejsou cílovou skupinou zákazníků. Kupovat jej budou hlavně řidiči toužící po velkém sedmimístném SUV se slušnou dynamikou. Kodiaq RS dotáhl největší SUV z nabídky škodovky tam, kde mělo být už od začátku. Je sportovněji naladěné, ale konečně má pod kapotou silný turbodiesel, který byl potřeba.
Škoda Kodiaq RS se na první pohled se totiž zdá jako běžný módní doplněk těžící ze sportovního označení, ale na druhý pohled si myslím, že se jedná o povedené auto. Líbí se mi, jakým způsobem umí fungovat při sportovní jízdě. Můj závěr vlastně není příliš odlišný od těch, která jste určitě četli i v jiných testech. Není příliš zábavný, ale i zkušeného řidiče zaujme svými schopnostmi. Důležité je, že po stránce trhu byl trefou do černého, protože se prodává ve velkých počtech. Dokonce si myslím, že většina automobilových nadšenců, kteří jej okamžitě odsoudili, dělají ukvapené závěry založené na předsudcích. Kodiaq RS se povedl, ale stal se obětí nürburgringového marketingu.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 7 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 cm3 |
Kompresní poměr | 15,5:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 81,0 x 95,5 mm |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková DSG |
Poháněná kola | všechna |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 176 kW/240 koní v 4 000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 500 Nm v 1 750 - 2 500 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,4 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 60 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 699 mm |
Šířka (mm) | 1 882 mm |
Výška (mm) | 1 685 mm |
Rozvor náprav (mm) | 2 790 mm |
Provozní hmotnost (kg) | 1 805 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 231/530/1945 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 681 900 Kč |
Základní cena test. verze | 1 189 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 434 800 Kč |