autoweb.cz > Seat > Seat Leon > Test SEAT Leon Sportstourer 1.5 TSI: Normální auto existuje
Test SEAT Leon Sportstourer 1.5 TSI: Normální auto existuje
Dynamika 6
Chování na silnici 10
Provozní náklady 9
Praktičnost 10
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.8
Nedávno jsme strávil týden za volantem ostré Cupry Leon Sportstourer, a přestože to bylo velmi příjemně okořeněné svezení, vysázet na dřevo přes milion za kompaktní rodinný kombík není jen tak.
Pokud vás ovšem výkon tolik nevzrušuje a vystačíte si se jenom s krásným designem a obrovskou praktičností, můžete směle sáhnout i po jedné ze základnějších motorizací.
Čtěte také: Test Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI: Zahraje na rozum i emoce
Fešák k pohledání
Budu se opakovat, ale prostě si nemohu pomoci. Jestli není SEAT Leon Sportstourer jedním z nejlépe vypadajících kombíků na trhu, tak si raději zajdu k očaři. Ještě mu zdatně konkuruje moje milovaná Mazda 6, ale to je o třídu větší auto. Jestli bych si měl vybrat mezi Octavií, Golfem a Leonem, třetí jasně vítězí.
V úplně základní výbavě Reference to sice na plecháčích není žádné terno, ale kdo by také chtěl na kost oholené auto? Sáhněte však alespoň po výbavě Style, přihoďte za 11 tisíc korun 17″ kola, a dostanete už pěkné auto.
Tip: na iWant najdete spoustu praktického příslušenství pro váš iPhone, např. tuto powerbanku s bezdrátovým indukčním nabíjením.
Základní barvu Pure červená, která Leonu stejně sluší nejvíc, pak máte v základu zadarmo. A co dneska dostanete zadarmo? Maximálně tak základní bílou pastelku, se kterou každé auto vypadá jako firemní mezek na operák.
Testovaná varianta FR je ze všech Leonů (mimo Cupry) pochopitelně nejvíc šmrncovní, navíc díky o 15 mm sníženému podvozku má přikrčenější postoj. Ale já bych se klidně spokojil s výše popsanou konfigurací.
Uvnitř známá klasika
Za volantem je to známá klasika a celá palubní deska je příjemně orientovaná na řidiče. Volant s tenkým věncem skvěle padne do ruky, stejně jako kulatá hlavice řadicí páky, která má sice trochu sterilní, ale jinak velmi přesný chod. Leon se prostě řídí moc příjemně.
Digitální budíky mají krásnou grafiku, na druhou stranu staromilce, jako jsem já, potěší základní multimediální systém a absence navigace. Proč v dnešní době utrácet desetitisíce za vestavěnou navigaci, když spolehlivě funguje Apple CarPlay a můžete si pustit Waze se všemi funkcemi „komunitními“ funkcemi?
Další výhodou levnějšího mulitmediálního systému je přítomnost alespoň základních fyzických tlačítek s hlavními položkami menu. Ovládání klimatizace je pořád dotykové a poněkud chaotické, ale aspoň něco.
Žádný silák, benzin ale srká brčkem
Pod kapotou Leonu si můžete v vybírat na dnešní dobu z nezvykle široké nabídky – naftové 2.0 TDI, benzinové 1.0 a 1.5 TSI, 1.5 TGI na CNG, prostě podle chuti. Litrovému tříválci bych se vyhnul obloukem, ale druhá nejzákladnější jednotka 1.5 TSI o 130 koních je fajn volba.
Výkonem se sice pohybuje na spodní hranici toho, co je ještě akceptovatelné, hlavně při předjíždění si musíte manévr dvakrát spočítat, ale při klidné jízdě po okreskách bohatě postačuje a na dálnici dokáže udržovat tempo. Přitom je velmi kultivovaný a vůbec o něm nevíte.
Hlavně se dokáže odměnit dobrou spotřebou, ať už pospícháte, nebo jedete na pohodu. Při dálničním průměru 148 km/h po Autobahnu spotřeboval 7,7 l/100 km, na druhém konci spektra při plynulé jízdě lehce nad stovkou po okreskách zase pouhých 5,2 litru.
Silnější devizou tohoto Leonu je jednoznačně podvozek, zvláště s paketem FR, který navíc přidává o 15 mm nižší a tvrdší odpružení. SEAT vždycky ladil svoje auta tužší, nicméně tady to není vůbec přehnané a vedle skvělé ovladatelnosti se dočkáte i komfortu.
Odpružení je celkem poddajné, dokonce i na příplatkových 18″ kolech, takže se nemusíte obávat, že by vám podvozek vyklepal plomby a fungoval jenom na hladkých silnicích. S českými tankodromy si umí také poradit.
SEAT Leon Sportsouter je i v jedné ze základních motorizací 1.5 TSI fajn rodinný kombík, který potěší smysly atraktivním designem a rozum velkou praktičností. A jako bonus pěkně jezdí.