autoweb.cz > Renault > Renault Clio > Test Renault Clio TCe 130 EDC: Nová generace dorazila s příjemnou evolucí
Test Renault Clio TCe 130 EDC: Nová generace dorazila s příjemnou evolucí
Dynamika 7
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Městská auta musí v dnešní době zaujmout líbivým designem, nabídnout bohatou výbavu a umět jezdit i mimo město. Renault Clio dlouhodobě patří k nejpopulárnějším modelům v segmentu rodinných hatchbacků, takže když se Renault v roce 2019 rozhodl uvést již pátou generaci, nejvíce změn provedl pod slupkou, aby neodradil stávající zákazníky přílišnou revolucí.
Designové změny jsou pouze minimální. Konzervativní vzhled minulé generace byl přiostřen agresivnější přídí s novými světlomety a záď byla trochu uhlazena, aby vypadala moderněji. Nejdůležitější změnou karoserie je nová platforma CMF-B, se kterou je nové Clio o několik milimetrů menší a o 50 kilogramů lehčí než to předchozí. Clio ale dostalo novou bohatou výbavu a bezpečnostní prvky, takže celkový pokles hmotnosti je přibližně 20 kilogramů.
Renault provádí změny méně radikálně než konkurenční Peugeot, ale v interiéru nového Clia došlo k velkým změnám. Interiér se zbavil laciných tvrdých plastů, které nahradily kvalitnější měkčené plasty a celkově se zlepšila ergonomie a rozmístění tlačítek. Klimatizace se stále ovládá otočnými ovladači, ovládání tempomatu se přesunulo na volant, na kterém ale bohužel chybí ovládání hudby.
Na první pohled se může zdát, že Clio s vrcholnou verzí multimediálního systému Easy Link není vybaveno běžnými tlačítky pro rychlou úpravu hlasitosti nebo posouvání se v playlistu, ale ovládání je schované pod volantem na sloupku řízení. Intuitivnější ovládání audiosystému je skrze virtuální tlačítka na svisle orientované obrazovce s úhlopříčkou 9,3 palce. Infotainment s přehlednou a minimalistickou grafikou podporuje připojení Android Auto a Apple Car Play.
Druhým displejem v interiéru je virtuální přístrojový štít s velkým otáčkoměrem, přehledně viditelným rychloměrem a nejdůležitějšími informacemi o jízdě v prostoru okolo. Praktickou vychytávkou je ukazatel rozestupu mezi Cliem a vozidlem před ním, který řidičům usnadňuje udržování bezpečné vzdálenosti. Šikovný asistent kromě grafického znázornění zobrazuje i čas v sekundách, přičemž zobrazované maximum je 2,5 sekundy.
Prostornost interiéru se drží standardu třídy, takže vpředu se usadíte velmi pohodlně, prostor na zadních sedadlech je přijatelný, ale zavazadlový prostor o objemu 340 litrů (podle VDA) je velmi malý. Návrháři Renaultu použili nešikovný přístup do kufru skrze tlačítko na nárazníku v záhybu nad registrační značkou, které pravidelně bývá nejšpinavějším místem na autě. Pokud se nechcete ušpinit, je vhodnější otevírat zavazadelník pomocí tlačítku na klíči.
Nejsilnější motorizací nového Clia je turbodmychadlem přeplňovaná zážehová čtyřválcová třináctistovka TCe 130, která je spojena výhradně s automatickou převodovkou. Motor dosahuje nejvyššího výkonu 130 koní, se kterým je o 30 koní silnější než tříválcová motorizace TCe 100, a maximálního točivého momentu 240 Nm. Síla motoru stačí na to, aby Clio s provozní hmotností 1 233 kilogramů akcelerovalo z 0 na 100 km/h za 9 sekund a dosahovalo rychlosti až 200 kilometrů v hodině.
Docela silný čtyřválec se s lehkým Cliem příliš nenadře a umí jej snadno rozhýbat a předjíždění nebo rychlá jízda po dálnici jsou bezproblémovými záležitostmi. Motor ale bohužel zklamává tupější reakcí na sešlápnutí plynu, která je typická pro moderní emisně uškrcené motory. Rychlejší, ale plynulé rozjezdy občas komplikuje i sedmistupňová dvouspojková převodovka EDC, jejíž spojky zabírají pomaleji kvůli prodloužení jejich životnosti.
Plynulé rozjíždění se s Cliem TCe 130 vyžaduje citlivější práci s plynovým pedálem, protože pokud se pokusíte překonat ospalý charakter motoru a prodlevu spojek přidáním více plynu, k následnému rozjezdu dojde s cuknutím, protože motor zabere s nízko posazeným vyšším točivým momentem. Zvláště při parkování je potřeba s Cliem zacházet zlehka.
Podvozek Clia se vyznačuje příjemným naladěním, protože je dobře odhlučněný, pohodlný a po mechanické stránce má dostatek přilnavosti pro rychlou jízdu po okreskách. Méně zkušeným řidičům napomáhá i nekompromisně nastavená jízdní stabilizace, která zasahuje při sebemenší ztrátě adheze pneumatik.
Řízení disponuje strmým převodem, ale bohužel nepřenáší žádnou zpětnou vazbu od předních kol. Když s Cliem vjedete do nedotáčivého smyku, necítíte informace o tom, že kola začínají klouzat a nedotáčivosti si všimnete až poté, co jej začnete cítit v celém voze. Clio je ale snadné na ovládání, takže pokud mu odpustíte chudou zpětnou vazbu a pomalejší reakce pohonu, je sympatickým autem pro každodenní ježdění i dynamičtější svezení se po okreskách nebo na dálnicích.
Nová generace Renaultu Clio je i s na první pohled nepatrnými změnami výrazným posunem vpřed. Exteriér zaujme vylepšeným designem a interiér se dočkal kvalitnějšího zpracování. Základní verze stojí jen lehce před čtvrt milionu, což je dobrá cena za auto s FullLED světlomety či tempomatem ve standardní výbavě. Cena vrcholné verze Intens se čtyřválcem ale přesahuje 400 tisíc korun a vyplatí se po ní sáhnout, když máte v plánu jezdit na delší vzdálenosti nebo chcete automatickou převodovku. V obou případech je nový Renault Clio dobrým autem za přijatelné peníze.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9 s |
Spotřeba v testu (l/100km) | 6,1 l/100 km |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzin |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1333 cm3 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková EDC |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 96 kW/130 koní v 5 000 ot./min |
Točivý moment (Nm) | 240 Nm v 2 000 ot./min |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,7-6,9 / 4,3-4,7 / 5,2-5,5 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 42 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 050 mm |
Šířka (mm) | 1 798 mm |
Výška (mm) | 1 440 mm |
Rozvor náprav (mm) | 2 583 mm |
Provozní hmotnost (kg) | 1 233 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 391 l / 340 l (VDA) |