Test Porsche Macan GTS: Nejlepší na konec

Je veřejným tajemstvím, že příští Porsche Macan už bude výhradně elektrické. Poslední vydání Macanu je tak posledním klasickým benzinovým autem. A v nejostřejší verzi GTS je to vážně skvělá rozlučka.
img_5099-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.8

O tom, že SUV trend vládne světu automotive, dnes už nikdo nepochybuje. Ať se vám to líbí, nebo ne, právě díky SUV může po světě jezdit tolik skvělých sporťáků. Vezměte si třeba Porsche a jeho Cayenne. Před 20 lety mu petrolheadi nemohli přijít na jméno a dnes je to nejprodávanější Porsche, díky němuž můžou vznikat tak úžasné stroje, jako 911 GT3 RS.

A Macan? To je něco podobného. V globálním měřítku sukces, v tuzemském už méně, protože když už Čech chce Porsche, tak ať to stojí za to. Ale takový Macan GTS poslední evoluce, ten vážně stojí za to!

Ještě, než se Porsche Macan nadobro vzdá spalovacích motorů a v roce 2023 zcela přejde na elektřinu, inženýři Porsche překopali nabídku tohoto středního SUV a vycizelovali ji, dá se říct, k dokonalosti. Jak je u Porsche zvykem, tak si faktu, že máte novinku, všimnou spíš jen znalci. A tak to má být, protože Porsche si kupujete právě proto, že chcete mít to nejlepší, ale nechcete být zas takovým středem pozornosti.

A právě takový je Macan GTS. Přesto, že se mu říká malé Porsche, je ho docela slušný kus auta: na délku měří přes 4,7 metru a s 2,8metrovým rozvorem by strčil do kapsy třeba Kodiaq. Ale v kabině čekejte spíš prostorové parametry Karoqu, protože obestavěný prostor zmenšuje všechno, co potřebujete k dokonalému komfortu a pocitu bezpečí – masivní dveře, rozměrná sedadla, bytelná přístrojová deska, izolace, tlusté čalounění, koberečky a bůh ví co ještě.

Ve finále tak Macan navzdory vnějším rozměrům nebude ideálním rodinným autem, ale spíš allrounderem pro 2 lidi, kteří občas svezou i někoho vzadu. Těm bude stačit i 458litrový zavazadlový prostor.

Uvnitř vás nadchne dokonalé, ale opravdu dokonalé zpracování a detaily včetně integrované spínací skříňky tradičně vlevo, centrálního otáčkoměru a klasických rafičkových přístrojů. Ne, Porsche Macan nemá digitální přístrojový štít a v jeho případě je to sakra dobrá volba. Digitální je pouze jeden „budík“ (s volitelný zobrazením mapy navigace, provozních dat, infotainmentu…) a celek vypadá příjemně staromilsky.

Při pohledu na grafiku digitálního výstupu rychlosti si vzpomenete na starší Carrery a tak je to správné. Na každou funkci existuje tlačítko (byť většinou jen dotyková plocha, ale s příjemnou haptickou odezvou), start-stop jednoduše vypnete stejně tak snadno, jako aktivujete klapky ve výfuku, klimatizaci také nemusíte lovit v digitálním menu.

Trochu horší je to s odkládacími prostory na drobnosti a při volbě alcantarového volantu si dobře rozmyslete, jestli chcete řídit „naboso“ – bez použití rukavic věnec trochu klouže v rukách. Ale kožené rukavičky se ke GTS budou hodit náramně!

Je to totiž opravdový sporťák na chůdách. Vidlicový 2,9litrový šestiválec s přeplňováním musíte milovat od časů, kdy zakotvil v Audi RS4 a tady se taky hodně činí. Jeho 440 koní a 550 newtonmetrů je dle koncernové filozofie naladěno hodně zeširoka, takže momentová křivka vrcholí už v 1 900 otáčkách, aby vás na vlně maxima udržela až do 5 600/min. Jen o sto otáček výš pak přichází výkonový peak, držící se do 6 600 otáček, aby vás v 6 800/min klepl přes ruce omezovač.

Když tohle divadlo předvedete od startu s aktivovaným Launch Controlem, na stovku vystřelíte 4,3 sekundy, za dalších šest sekund máte na tachometru 160 km/h a dvoustovky Macan GTS z klidu dosáhne za 16,9 s. A předjíždění?

Docela dobře jeho rychlost demonstruje údaj 2,9 sekund, za které Macan GTS akceleruje z 80 na 120 km/h. Ano, platí to v případě příplatkového balíčku Sport Chrono Package, jehož přítomnost prozradí ty úžasné stopky uprostřed palubní desky. Z velké části analogové.

Porsche Macan GTS představuje skutečný univerzál v kompaktním balení. Nebudete s ním nikoho provokovat ani v naší nádherné červené barvě Carmine Red doplněné černými detaily a litými 21“ koly, které vzadu můžou obouvat pneumatiky šířky až 295 mm. To je v kombinaci s užšími předními plášti (265 mm) bohužel zdrojem určitého neklidu ve vyjetých kolejích, na což si je třeba zvyknout.

Ale ani 35% profil pneumatik neznamená, že se uvnitř budete cítit nekomfortně. Naopak. Macan GTS na sportovním sníženém vzduchovém podvozku jezdí velmi plavně a když to po něm chcete, na povel tlačítka dokáže ztuhnout v přesné sportovní nářadí stejně jako zvýšit světlost a projet brázdou k chatě. Samozřejmě, že stále cítíte jeho téměř dvoutunovou hmotnost, ale Macan GTS ji v zatáčkách maskuje tak umně, jako byste snad řídili Golf R.

Přesné, pro někoho snad až příliš tuhé řízení funguje nejlépe ze všech konkurenčních SUV, na brzdy musíte občas celkem zatlačit, ale zato s nimi bezvadně dávkujete účinek. Náklony jsou minimalizovány adaptivním podvozkem a když na to přijde, umí Macan ze své čistě neutrální stopy přejít do lehkého driftu. Když si totiž necháte zobrazit distribuci momentu mezi nápravy, tak zjistíte, že preferována je právě ta zadní.

Takže stojí za to Porsche Macan GTS? Jistě, že za těch 2 435 000 korun stojí. Ve své poslední evoluci dotáhli stuttgartští dílo do nejlepší formy, jakou kdy Macan měl. A nemusíte mít nutně top verzi se šestiválcem, slušnou dynamiku nabídne i základní přeplňovaný dvoulitr za 1 741 000 Kč. Macan není dokonalý a určitě se najde pár věcí, v kterých ho Audi Q5, BMW X3 nebo Mercedes GLC zastíní, ale pořád to budou jen prémiovky, kdežto Porsche bude vždycky ještě něco víc.

Prostřední šestiválcový Macan S (od 1 987 000 Kč) pak je jakýsi skoro až zbytečný mezistupeň, který vypadá téměř stejně jako base, rozhodně však nejede jako GTS, ale jeho provozní náklady budou dost podobné. Ty ale radši moc neřešte, protože pod 10 litrů Macan GTS jezdit neumí a je dobré počítat s mixem kolem 12 litrů a ani defenzivní jízda vám moc paliva neušetří. To však klientela moc řešit nebude a spíš ocení, že velkorysá 75litrová nádrž je nepožene každou chvíli k pumpě.

26.11.2021 9:31| autor: Libor Hlisnikovský

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist