autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 208 > Test Peugeotu e-208, elektromobilu proti naftovému sourozenci
Test Peugeotu e-208, elektromobilu proti naftovému sourozenci
Peugeot 208 mi je velmi důvěrně znám. Strávil jsem za jeho volantem poslední půlrok a bylo to moc příjemné ježdění. Benzinová jedna-dvojka s automatem v atraktivním balení na dobrém podvozku prostě byla radost řídit. Teď mi přišla pod ruku naftová verze a hlavně sršící novinka – elektrický Peugeot e-208.
Začnu naftou, která splnila všechna moje očekávání – jezdí pěkně, přitom za pár kapek (průměrna za 5,2 l/100 km) a tankovat stačí jednou za měsíc. Mohu jí vytknout snad jenom jednu věc – nemožnost připlatit za automat. Z principu mě nebaví v autě do města řadit a manuál v kombinaci s úzkým rozsahem otáček naftového motoru prostě nemám rád.
To elektrická dvěstěosmička mě vyloženě nadchla. Ujede papírově až 340 km, v realitě studeného podzimu s častým vyhříváním sedaček a topením kolem 300 km, s trochou snahy, a to není vůbec špatné, vzhledem k nejčastějšímu použití e-208 ve městě. To zvládnete jezdit klidně celý týden, než budete muset nabíjet, samozřejmě při výletu dál už musíte cestu trochu plánovat.
Dlouhé vzdálenosti přitom e-208 zvládne s naprostým klidem. Na dálnici se auto chová příkladně, okolní hluk prostupuje do kabiny jenom vzdáleně, přestože všechny ruchy vnímáte díky absenci hluku motoru silněji, a podvozek je naladěný na příjemném kompromisu mezi komfortem a ovladatelností.
Říznout zatáčku se tak nemusíte ostýchat, e-208 to zvládne stejně dobře jako její spalovací protějšek, ačkoliv nemalou hmotnost 1 530 kg místy ucítíte, hlavně dřívějším přechodem do nedotáčivosti. Ale nebude vás nikterak zvlášť omezovat, jelikož ani elektrické verzi kupodivu nechybí ona lehkonohost benzinové či naftové verze. Moc příjemně se ovládá.
Stěžovat si nemůžete ani na dynamiku směrem vpřed, ostatně Peugeot e-208 ze všech verzí zrychluje na stovku zdaleka nejlépe, a to za 8,3 sekundy (1.2 PureTech 130 za 8,7 s, 1.5 BlueHDi za 10,2 s), nicméně maximální rychlost je elektronicky omezena na pouhých 150 km/h.
Stačí to? Vlastně ano, jelikož potom se dojezd začne přímo vytrácet před očima a nejvíce si stejně budete užívat odpichu z křižovatky. Peugeot e-208 je totiž příjemně svižné auto, které se městským provozem proplétá s naprostou lehkostí a drzým sebevědomím.
Jedinou kaňkou na jinak pěkné ovladatelnosti je brzdový pedál, ve kterém cit prostě nenajdete. Když chcete brzdit jenom málo a využít rekuperace, není problém, ale při silnějším brzdění budete mít problém nalézt tu správnou dávku, jelikož brzdy účinkují znenadání silněji, než očekáváte.
Zamrzí i absence volby síly rekuperace pádly pod volantem, jak bývá zvykem, na druhou stranu druhé zatáhnutí voličem automatu směrem dozadu přepíná mezi režimy D a B, tedy silnější rekuperací, a funguje to instinktivně. Mít možnost volby třeba úrovní pádly pod volantem, případně rekuperaci úplně vypnout a plachtit, bych uvítal.
Uvnitř jsou změny minimální, všimnete si hlavně odlišného čalounění a detailů v grafice budíků, které odrážejí přítomnost elektrického pohonu, tedy hlavně měřáku Power/Eco/Charge a dalšího režimu zobrazení se sledováním toku energie.
Všechno působí na poměry malých aut kvalitně až luxusně, a pokud si zvyknete na architekturu i-Cockpit s malým volantem pod kapličkou budíků, mimochodem s krásným 3D efektem, budete si neotřelý design dvěstěosmičky užívat. Mně se tady vážně moc líbí.
Sečteno a podtrženo – v přímém srovnání se spalovací verzí bych se elektrickému Peugeot e-208 vlastně vůbec nebránil. Musím uznat, že se mi jezdilo na elektřinu ve všech ohledech příjemněji – jezdil jsem svižněji a zároveň s větším klidem. A to jak oproti naftové verzi, tak ve srovnání s dlouhodobě testovanou verzí 1.2 PureTech, která byla naprosto parádní.
Elektřina si mě zkrátka pomalu získává. Samozřejmě vysoká pořizovací cena e-208 je stále dosti výrazně limitujícím faktorem proti jejímu pořízení a zároveň mi je velmi proti srsti násilná snaha evropských orgánů prosadit elektrifikovanou dopravu proti všemu zdravému rozumu. Jinak mi ježdění po Praze v malém elektrickém autě naprosto vyhovuje včetně možnosti parkovat na modrých zónách.
Pokud si to tedy můžete dovolit (ve vrcholné výbavě stojí Peugeot e-208 necelý milion) a máte elektrické auto kde parkovat, nabíjet a hlavně využít na takové to městské poskakování, zatímco stále máte k dispozici velký rodinný kočár, když to potřebujete, funguje Peugeot e-208 výtečně.