autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 308 > Test Peugeotu 308 1.2 PureTech 130: Podlomí vám kolena!
Test Peugeotu 308 1.2 PureTech 130: Podlomí vám kolena!
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 10
Praktičnost 9
X-Factor 10
Celkové hodnocení 9
Peugeot 308 vždycky tak trochu vyčníval z davu. V našlapaném segmentu kompaktních hatchbacků je ostatně těžké se prosadit, a tak Francouzi už od minulé generace vsadili hlavně na neobvyklý design, jak zevnějšku, tak hlavně vnitřku.
Nová 308 není jiná, naopak ještě přidává na obrátkách. Jestli si v davu něčeho ihned všimnete, tak jejího strhujícího designu. Ostře řezané křivky, agresivní čelní pohled s denní svícením v podobě lvích drápů a dominantní, široce rozkročený postoj zezadu.
Čtěte také:
Test Audi A3 Sportback 40 TFSI e, plug-in hybridního machra s férovým odpichem
Test Renaultu Megane 1.3 TCe 140: Komfort především
Test Subaru Impreza 2.0i e-Boxer pohledem ženy – ikona, co neztrácí svůj šmrnc a bezpečnost
Peugeot 308 prostě vypadá dramaticky, čemuž navíc pomáhá i zajímavý výběr barev. Parádní zelená metalíza známá z launchovacích fotografií je dokonce v základu bez příplatku a tahle temně červená vypadá hlavně na slunci naprosto dokonale!
Problémem nové 308 je to, že vypadá možná až moc dobře. Nabroušený vzhled verzí GT a GT Pack dává tušit, že se v útrobách ukrývá alespoň 300 koní a Golf R si dává ke snídani a Cupru Leon ke svačině.
Jenže pod kapotou najdete poněkud méně potentní stádo, než dramatický vzhled napovídá. Nejsilnější verzí je plug-in hybrid s 225 koňmi, který je příjemně svižný, ale vyloženě rychlík to není. A pak následuje již obligátní paleta motorů.
Volit můžete mezi jedním nafťákem 1.5 BlueHDi a benziňákem 1.2 PureTech, oba o stejném výkonu 130 koní. Ještě je na výběr 110koňová varianta zážehového motoru, ale pouze v základní výbavě a se šestistupňovým manuálem, která bude v prodejích zastoupena minoritně.
Já jsem nejprve sáhl po hatchbacku s benzinovým motorem, až bude na trhu kombík, vyzkouším jej s tradičním nafťákem, který mu jako rodinnému dostavníku sluší víc.
A motor je to velmi příjemný. Už z dřívějších dob z 208 jsem si oblíbil jeho šťavnatý silný střed a náruživý charakter, který je mezi downsizovanými tříválci osvěžením. S větší 308 nemá sebemenší problém, a přestože to není žádný silák, autu naprosto dostačuje.
Navíc s osmistupňovou automatickou převodovkou tvoří harmonický pár. Potěší i skvělé potlačení vibrací motoru, skvělé odhlučnění a slušná spotřeba – dlouhodobý průměr činí 7,1 l/100 km.
Podvozkově také není nové 308 co vytknout. Drží se dlouhodobě nastaveného standardu, kdy hezky krájí zatáčky a přitom poskytuje posádce komfort, a to i na větších kolech. Navíc jsem se často přistihl při myšlence, že mě řízení tohohle auta vážně baví.
Trávit v něm čas je ostatně požitek i díky netradičně pojatému interiéru. Musím ale jedním dechem dodat, že přísně minimalistický styl minulé generace jen s několika zajímavými detaily se mi zamlouval víc.
Oproti němu je současná generace místy až překombinovaná – všude příliš mnoho samoúčelných tvarů a přehršle materiálů. Nicméně interiér je to stále zajímavý a oproti konkurenci velmi nekonvenční.
Architektura kabiny s budíky vysoko nahoře a malým volantem bude stále rozdělovat společnost na dva tábory, mně osobně ale vyhovuje a zvykl jsem si hned napoprvé už kdysi v Peugeotu 208.
i-Cockpit prošel mírnou evolucí, budíky jsou nyní ještě více digitální a nabízejí jednoduchou formu 3D zobrazení stejně jako v modelu 208, osobně jsem si to ale po chvíli vypnul, jelikož se mi z toho začala motat hlava.
Volant je stále titěrný a kruh připomíná jen velmi vzdáleně, ale dobře padne do ruky a najdete na něm víc tlačítek. Nově tu je ovládání tempomatu, které se přestěhovalo z tradiční „krabičky“ pod volantem.
Nejprve jsem nad ním nadával a zoufal si, proč je tu zase něco jinak, především záhadné tlačítko OK, které má zdánlivě podivnou funkci. Pak ale zjistíte, že tempomat funguje vcelku normálně a tlačítko OK přenáší údaj o rychlosti ze systému čtení značek do tempomatu.
To je docela fajn funkce, kterou jiná auta dělají automaticky (než to hluboko v infotainmentu nezrušíte) a často nechtěně přenášejí špatný údaj. Třeba na Jižní spojce, kde platí osmdesátka, si některá auta myslí, že je 110 km/h. V Peugeotu bez problému.
Výraznou změnou prošel také infotainment. Nyní je krásnější a chytřejší, bohužel jsem se zase trochu ztrácel v logice nabídky a všechno až příliš dlouho hledám. Třeba kde zrušit hlášku po každém nastartování, jestli se chci seznámit s novým systémem. Nechci. A proč musíte na každé kliknutí virtuálního tlačítka, typicky u teploty klimatizace, čekat sekundu?
A to zpropadené USB-C… Já chápu, že je to asi budoucnost a že je to problém hlavně nás motoristických novinářů. Pokud si totiž auto koupíte, pravděpodobně si hned pořídíte i patřičný kabel a prostě ho máte stále v autě.
Volkswagen nás dokonce na jedné tiskovce obdaroval kabelem USB-C, abychom ho už konečně všichni měli, jenže znáte to. Auta střídám, kabel mám někde v šuplíku a do 308 jsem nasedl s vybitým telefonem zrovna ve chvíli, kdy jsem byl daleko od domova (a v aktovce měl jen náhradní klasické USBčko). Naopak mě potěšila funkce bezdrátového Apple CarPlay, ke kterému kabelu netřeba.
Na inovovanou kabinu jsem si nakonec docela zvykl a cítil se uvnitř velmi příjemně. Důležité je, že tradiční kvality, jako je dobrá pozice za volantem, pohodlné sedačky nebo adekvátní místo na zadních sedadlech i pro jedince vyššího vzrůstu, zůstávají. Ani zavazadlový prostor na poměry třídy nijak nevyčnívá, je patřičně objemný.
Nový Peugeot 308 se povedl. Zvenku je to prostě pecka, uvnitř je stále designově netradiční, ale komfortní a krásný, s adekvátním motorem hezky jezdí a sakra příjemně se ovládá. Zase budete mít těžší rozhodování, do čeho usednout. Tohle je horký kandidát.