autoweb.cz > Opel > Opel Crossland X > Test Opelu Crossland 1.2 Turbo, nové generace populárního crossoveru
Test Opelu Crossland 1.2 Turbo, nové generace populárního crossoveru
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.2
Když se v roce 2017 představil Opel Crossland, tehdy ještě s modelovým označením X na konci názvu, rychle se stal populární volbou zákazníků toužících po praktických kompaktních crossoverech.
Opel vlastněný americkým koncernem General Motors se rozhodl najít partnera pro klíčový segment v Evropě a ve spolupráci s Francouzi vyvinul svůj nejnovější model na základech francouzské platformy PF1. Vývoj Crosslandu X byl možným začátkem námluv s francouzským koncernem PSA ještě předtím, než došlo k fúzi společností později téhož roku.
Začátkem letošního se na českém trhu představila očekávaná modernizace nejprodávanějšího Opelu. Omlazený Crossland snadno poznáte podle nové přídě, jejíž design se inspiruje druhou generací Opelu Mokka.
Standardní LED světlomety a maska chladiče se odlišují minimalističtějšími a modernějšími liniemi a přední nárazník poutá pozornost agresivnějším tvarem. Na zádi nově najdete zadní svítilny se stejným tvarem, ale tmavší grafikou. I když je modernizovaný Crossland stále vysokým autem, nové designové prvky jej dělají opticky širším.
Spojení Opelu s francouzskými automobilkami se týká hlavně použité techniky, ale interiéry si návrháři německé automobilky navrhují vlastní. Celková architektura vnitřku Crosslandu je méně výstřední než u francouzských sourozenců a použitý infotainment se shoduje se starším systémem kompaktních modelů PSA. V Opelu rovněž přepracovali ovládací prvky, díky čemuž se ventilace ovládá oddělenými tlačítky a rozmístění tlačítek na volantu a jeho okolí má jednodušší logiku.
V rámci faceliftu se ale v interiéru odehrálo jen nutné minimum změn a jedinou výraznou změnou uvnitř vozu je odlišné vrcholné čalounění Alcantarou. To ale ničemu nevadí, protože interiér Crosslandu je pádným argumentem pro to, že Crossland není ve svém segmentu podřadným vozem. Zpracování kabiny je solidní a k zajímavým prvkům patří kryté rámy dveří nebo příplatková ergonomická sedadla s certifikátem AGR.
Nejsilnější stránkou Crosslandu je praktičnost. Kvůli úzké zástavbě se sice v interiéru sedí těsněji vedle sebe, ale podélný prostor v kabině je více než slušný. Praktická je i posuvná zadní lavice, jejímž posunutím vpřed upřednostníte zavazadelník s celkovým objemem přesahujícím 500 litrů.
Techniky se modernizace dotkla jen minimálně a než aby inženýři dělali velké změny, raději se zaměřili na celkové naladění. Nabídka se tedy stále opírá o zážehový tříválec o zdvihovém objemu 1,2 litru s atmosférickým plněním i turbodmychadlem.
V nabídce motorizací se nachází i vznětová verze, která je dnes v tomto segmentu už docela vzácná, ale sama automobilka přiznává, že většina zákazníků jde po zážehových motorizacích. Dieselových crosslandů se ročně prodá jen několik málo kusů.
Během prvního seznámení s novým Crosslandem jsme si mohli osahat právě méně častou verzi s turbodieselem pod kapotou. Příplatek 33 tisíc korun je oproti stejně výkonné prostřední verzi dvanáctistovky relativně drahý a většině zákazníků se nechce akceptovat.
Vznětový motor se vyplatí zejména řidičům, kteří často jezdí delší trasy. Po delším zahřívání se motor projevuje příjemně kultivovaným chodem a poskytuje dostatečný výkon. Ve spojení s manuální převodovkou vyvine nejvyšší výkon 110 koní a ve spojení se šestistupňovým automatem pak 120 koní.
Spojení turbodieselu se starším automatem funguje bez problémů. Pokud jezdíte delší trasy mimo město, dokáže tato dvojka vykouzlit spotřebu paliva i pod 5 litrů na 100 kilometrů a kombinovaně se s přehledem vejdete pod 6 litrů.
V nižších rychlostech se samozřejmě příjemně projevuje vyšší točivý moment vznětového motoru. Vylepšeného nastavení se dočkal i podvozek, jehož přepracováním se auto stalo klidnější a stabilnější v dálničních rychlostech. Zakopávání kol v měkkém uložení již není tolik patrné a snížen byl i hluk na nerovném povrchu.
Z pohledu nenáročného řidiče toužícího po praktickém autě se nedá novému Crosslandu nic vytknout. Stále je konzervativnějším sourozencem extravagantních francouzských modelů. Po modernizaci vypadá lépe a jeho interiér je stále praktický, kvalitně vyrobený a uživatelsky přívětivý.
Nabídka motorizací splňuje požadavky většiny zákazníků a jízdní vlastnosti jsou nyní zase o něco lepší. Modernizovaný Opel Crossland je šikovnou volbou, pokud hledáte druhé auto do rodiny nebo prostorný vůz pro starší pár.
Základní cena Opelu Crossland začíná od 349 990 Kč. Cena testované motorizace a výbavy začíná od 549 900 Kč a cena testovaného vozu se vyšplhala až na 627 990 Kč.