autoweb.cz > Fiat > Fiat 500 > Test ojetého Fiatu 500e: Ze slunné Kalifornie do ucpané Prahy
Test ojetého Fiatu 500e: Ze slunné Kalifornie do ucpané Prahy
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 10
Praktičnost 5
X-Factor 10
Celkové hodnocení 8.6
Elektromobilita zažívá poslední dobou obrovský rozmach a minimálně pro evropské obyvatele znamená více méně danou budoucnost, navzdory tomu, že je dost drahou „srandou“, která rozhodně není pro všechny. Takže pokud toužíte po dostupném elektrickém vozidle, nabízí se sáhnout po ojetině. Jenže po které?
Jedním z nejdostupnějších způsobů, jak se posadit do elektrického vozidla, je ojetý Fiat 500e, když ceny elektrických pětistovek začínají kolem čtvrt milionu korun. To je stále částka, za kterou klidně pořídíte zánovní Fiat 500 se spalovacím motorem, elektrická verze nicméně slibuje vyšší výkon a nižší provozní náklady.
Elektrická varianta stylové nákupní tašky se na českém trhu nikdy oficiálně neprodávala, ostatně vůbec nebyla určena pro Evropu. Všechna auta, která tedy najdete v inzerci, jsou dovozy původně z USA. Automobilka prodávala Fiaty 500e pouze v Kalifornii a Oregonu.
Původně vozidlo vzniklo proto, jelikož kalifornské zákony vyžadují určité procento prodejů elektrických vozidel, aby výrobci mohli stále nabízet spalovací varianty. Přestože se na americkém trhu zpočátku prodávalo za 32 500 dolarů, firma na každém kuse prodělala dalších 14 000 dolarů. Fiat 500e by se tak musel prodávat okolo milionu, aby dával ekonomický smysl.
Z tohoto pohledu jsou tedy ceny na trhu ojetých vozidel příznivé. Jak se ale k Fiatu 500e dostat? Na českých silnicích jich kupodivu potkáte celkem dost, existují totiž firmy, které se dovozem těchto vozidel přímo zabývají. Jednou takovou je i společnost Protech-e, kde jsme si vypůjčili tento kousek z roku 2017 s 51 000 km na tachometru.
Fiat 500e poznáte celkem jednoduše. Hlavním odlišným prvkem je typická „plástev“ s kulatými dírami v nárazníku, samozřejmostí jsou také znáčky 500e, které ovšem vidíte až zblízka. Typickou barevnou kombinací je oranžová s bílou mřížkou nárazníku, tahle blankytně modrá s černými prvky vypadá na první pohled méně nápadně, zato sportovněji.
Uvnitř je to typická pětistovka. Prim hraje retro design, který je i po letech stále svěží a roztáhne vám úsměv od ucha k uchu. Na jednoduché palubní desce s minimem technologické výbavy také nemá příliš co morálně zastarat, takže nejen na pohled, ale také co do funkčnosti vám nepřijde, že sedíte v autě vyrobeném před osmi, resp. čtyřmi lety.
Jediným rozdílem elektrické verze oproti benzinové je absence řadicí páky, místo které naleznete čtyři tlačítka jízdních režimů s tradičními funkcemi P R N D. Je to milý designový prvek, který ještě více podtrhuje hravý charakter Fiatu 500.
dané místem původu. Řidičovo zrcátko po americku zvětšuje až příliš, ve spolujezdcově je zase typická hláška o objektech, které jsou blíže, než se zdají. Na rádiu zase naladíte pouze liché frekvence a na tempomatu nenastavíte rychlost přesně, ale tu po jednotkách, pak zase po dvou km/h, jelikož systém přepočítává rychlost z mil na kilometry. Ale to jsou jenom drobnosti.
Za volantem se sedí jako v každé jiné pětistovce, tedy hodně vysoko, a v typicky italské pozici „na dlouhé ruce a krátké nohy“. Vpředu je ovšem místa dostatek, ačkoliv na šířku pocítíte, že vám jsou dveře poněkud blíže.
Dozadu pak hodíte spíš zavazadla, než abyste tam někoho posadili a kufr pojme také spíš jenom nákup než bagáž na dva týdny u moře. Pokud budete mít choutky vybrat si kousek se střešním oknem, důrazně doporučuji se mu vyhnout, jelikož rapidně ubírá místo nad hlavou.
Fiat 500e je primárně autem do města, a tomu odpovídá všechno, co umí. Jeho hlavní devizou je mrštnost, kterou využijete ve spletitých uličkách historického velkoměsta stejně jako na semaforech širokých bulvárů.
Elektromotor od firmy Bosch nabízí výkon 83 kW, tedy 113 koní, a 199 Nm točivého momentu. Kromě verzí Abarth je tak elektrická pětistovka silnější než její fosilní sourozenci, a na jízdě je to hodně znát. Okamžitý nástup výkonu elektrického motoru nese svoje ovoce.
Hmotnost přitom nenarostla nikterak brutálně – 1,4 tuny sice není na prcka, který běžně váží kolem tuny, zrovna adekvátní, nicméně díky nízko uloženým akumulátorům se změnilo rozložení hmotnosti z poměru 64:36 na 53:47. Téměř dokonalé vyvážení je spíš typické pro bavorské zadokolky než italská prdítka do města
Elektrická pětistovka je tudíž hezky vyvážená v zatáčkách a nepůsobí těžkopádně jako jiné malé elektromobily. Příjemným bonusem je i poměrně tuhý odpor posilovače řízení, který je naprosto rozdílný od velmi lehkého řízení běžného modelu v režimu City.
Akumulátor o kapacitě 24 kWh nabízel v novém stavu podle americké agentury EPA dojezd 140 km. Zajímavé je sledovat, že i po 51 tisících kilometrů a čtyřech letech užívání kapacita neklesla nijak dramaticky, jestli vůbec. Palubní počítač udával po nabití 152 km a dojezd ubýval přímo úměrně – sice s vypnutou klimatizací, zato v celkem parném počasí, které baterkám také nesvědčí.
Fiat 500e neumožňuje rychlonabíjení, nicméně plné načerpání elektrické energie pomocí 240voltového systému proběhne za zhruba 4 hodiny. I to je možná jedním z faktorů, proč je akumulátor v celkově dobré kondici, jelikož se nepřetěžuje vysokými proudy.
Možná si řeknete, že elektromobil s takhle nízkým dojezdem a mizernou rychlostí nabíjení nemůže obstát proti spalovací verzi, nicméně Fiat 500e rozhodně není auto na dlouhé cestování. Poslouží spíš jako druhé či třetí auto v domácnosti, které typicky nabijete jednou, dvakrát týdně a najedete mezitím pouhé desítky kilometrů denně.
Pokud tedy pro Fiat 500e najdete přesně tohle využití, poslouží vám skvěle. Svým roztomilým kukučem rozdává radost všude okolo, za volantem si užijete trochu té roztržité zábavy díky čiperné ovladatelnosti a slušnému odpichu a finančně je docela rozumnou vstupenkou do světa elektromobility.
Za půjčení do testu děkujeme společnosti Protech-e.