autoweb.cz > Testy automobilů > Velký test > Test Mini John Cooper Works: Rychlá stylovka pro pravé nadšence
Test Mini John Cooper Works: Rychlá stylovka pro pravé nadšence
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 7
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.4
Už od počátku historie značky bylo Mini lidovým autem s velkými ambicemi, ale jeho skrytý potenciál objevil až šikovný konstruktér John Cooper, který na přelomu padesátých a šedesátých let ovládl závody Formule 1 s inovativními monoposty s motorem vzadu. John Cooper byl dobrým přítelem Aleka Issigonise, tvůrce původního Mini, a o sportovním potenciálu brilantního autíčka začal přemýšlet už ve chvíli, kdy si mohl prohlédnout první náčrty vozu.
John Cooper se pustil do ladění Mini už krátce po představení v roce 1959. Mini se v šedesátých letech stalo legendou motoristického sportu, když dokázalo získat tři celková vítězství v Rally Monte Carlo a vynikat i v dalších podnicích a závodech na okruzích. Závodní úspěchy Mini Cooperu přesvědčily British Motor Corporation, aby zvýšil objem výroby silničních exemplářů a nabídl sportovně laděnou verzi britské veřejnosti. Legenda původního spojení Mini s Johnem Cooperem žije do dnešních dnů.
Nabídka britské značky Mini se v posledních letech rozrostla, ale jádrem zůstává Cooper, který je k dostání i ve sportovních verzích. Zatímco Cooper S je dílem inženýrů z Mini, za ostřejší verzí John Cooper Works stojí stejnojmenná tuningová společnost založená synem Johna Coopera v roce 2002. Auto vyladěné techniky z dílen John Cooper Works neskrývá inspiraci motorsportem a snaží se zaujmout opravdové fanoušky sportovní jízdy a automobilového závodění.
Mini John Cooper Works zaujme už na první pohled, protože nese spoustu hezkých detailů. Už, když jsem si jej vyzvedával do týdenního testu, doslova jsem si zamiloval přídavná dálková světla, která ve mně probouzí touhu po nočních rychlostních zkouškách. Tím ale plejáda hezkých detailů teprve začíná. Návrháři Mini si dali opravdu záležet, protože oko poutající zajímavosti se nachází na celé karoserii. Kapota je ozdobena dvojicí černých rychlých pruhů, na střeše je závodní šachovnice, kryt hrdla nádrže vypadá jako zvětšené šroubovací víčko, dvojitá výfuková koncovka je uprostřed a to nejlepší jsem si nechal na konec – zadní svítilny s grafikou ve tvaru britské vlajky.
Mini s každou novou generací trochu vyroste, což je znát hlavně v interiéru. Když jsem před několika lety řídil Mini minulé generace, úzký interiér byl nepříjemně stísněný, ale aktuální model je mnohem prostornější. Mini je už od počátku tisíciletí součástí BMW Group, ale zachovalo si svéráznost, protože interiér má vlastní design. Páčky, tlačítka a ovladače fungují stejně jako v bavorácích, ale mají odlišný vzhled. Osobité detaily pokračují i v interiéru.
Současná generace Mini upusitla od nepraktického velkého rychloměru uprostřed palubní desky, kde jej nahradil displej přepracovaného infotainmentu iDrive. Rychloměr se přesunul na sloupek volantu, kde jej doplňuje malý otáčkoměr a stylový palivoměr. Startovací tlačítko v Mini nehledejte. Britové se na klasické řešení vykašlali a použili červenou startovací páčku, kterou umístili uprostřed spodní části palubní desky. Funguje obousměrně, takže nezáleží na tom, kterým směrem s ní pohybujete při startu i zhasínání motoru. Stejně je řešený i ovladač systému stop-start, vypínání protiprokluzu, přepínač jízdních režimů nebo ovládání stropního osvětlení.
Mini zdárně maskuje příbuznost s BMW, ale veškerá použitá technika pochází ze skladů mnichovské značky. Pod kapotou John Cooper Works se nachází turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový řadový čtyřválec TwinPower Turbo o 231 koních a 320 newtonmetrech, se kterým umí vyvinout solidní dynamiku. Motor má rychlou odezvu na plyn a dokáže s Worksem pěkně cvičit. Spodní a střední spektrum otáček je opravdu silné, ale motor ochotně táhne až k omezovači v 6 500 otáčkách za minutu.
Motor má kromě rychlé odezvy na plyn i nádherný zvuk, který má v nízkých otáčkách nenucenou hloubku, ale ve třech tisících se začíná zabarvovat a nabírat na intenzitě, která vrcholí ve vysokých otáčkách odstínem připomínajícím řev moderních přeplňovaných osmiválců od Ferrari. Nevím, do jaké míry je takový zvuk umělý, ale je návykový a poslouchá se skvěle! Zvukovou kulisu dotváří i časté plivání a prskání motoru do výfuku. Přísnější emisní limity ale znamenají, že technici z Mini museli upustit od speciálního výfuku minulé verze Worksu, který tvořilo kultivované tlumené a extrémně hlasité netlumené potrubí, mezi nimiž se přepínalo elektrickou klapkou pomocí tlačítka na klíčku.
Mini John Cooper Works nepochybně patří k nejrychlejším hot hatchům s pohonem předních kol, protože dokáže sprintovat na stovku za 6,1 sekundy. Tomu napomáhá i sedmistupňová dvouspojková převodovka Steptronic, jejíž lineární odstupňování je nastavené pro sportovní jízdu. Ačkoli je v komfortním jízdním režimu MID docela hladká, nedokáže se ubránit občasnému cukání. Ve sportovním režimu je výrazně rychlejší, ostřejší a při přeřazení ve vysokých otáčkách kope do zad.
Víte, čím vás ale Mini John Cooper Works opravdu dostane? Jízdními vlastnostmi, s nimiž se blíží motokáře. Krátký rozvor kol, minimální převisy a kola v rozích znamenají, že je hravé, mrštné, obratné a plné elánu. Mini navíc výborně sedí v zatáčkách, protože jeho nezávisle zavěšená kola nesou vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Nastavení odpružení, tlumení a nápravových stabilizátorů je hodně tuhé, takže je na špatném povrchu až nepříjemně tvrdé a Mini má tendence poskakovat. Důležitý vliv na to mají i příplatková osmnáctipalcová kola John Cooper Works Cup.
Jízdní vlastnosti jsou návykově zábavné. Ačkoli Works není standardně dodávaný s mechanickým samosvorným diferenciálem, naladění elektronické náhražky se mu velmi přiblížilo. Mini John Cooper Works má trochu genů zlé bestie. Pod plným plynem tahá za ruce a výbušný příval točivého momentu vyžaduje při rychlé jízdě na mokru citlivější zacházení. Stačí razantnější přidání plynu v zatáčce a prokluzující přední pneumatiky tápou, zda mají dříve zrychlovat, nebo zatáčet, a to i se zapnutou stabilizací.
S aktivací sportovního režimu celé auto výrazně přiostří. Reakce motoru je ještě živější, z tuhého podvozku se definitivně stává tvrdý, převodovka je hrubá a nebere si servítky a z tuhého precizního řízení se stává ještě tužší a přesnější. Works je při jízdě na okreskách rychlý a nekompromisní, protože při opravdu rychlém tempu jízdy vyžaduje zkušenosti. Rychlé auto musí mít adekvátní brzdy a John Cooper Works umí vyvinout značnou zastavovací sílu. Brzdy jsou progresivní, nevadnou a jejich kotouče jsou vskutku velké. Podívejte se, jak vyplňují kola!
Mini John Cooper Works je rozdováděný hot hatch, který vyčnívá dokonalým stylovým designem. Spolu s novým BMW M135i xDrive stojí na vrcholu sportovních hatchbacků nabídky BMW Group, ale obě auta jsou rozdílná. Zatímco sportovní jednička je rychlejší, komfortnější a praktičtější, Mini John Cooper Works je jasnou volbou pro pravé nadšence. Není možné jeho chuligánský hravý charakter nemilovat.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,1 s |
Spotřeba v testu (l/100km) | 8,1 l/100km |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1 998 cm3 |
Převodovka | sedmistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 170 kW/231 koní v 5 200 – 6 000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm v 1 250 – 4 800 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 246 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,2 / 4,9 / 5,7 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 44 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3 874 mm |
Šířka (mm) | 1 727 mm |
Výška (mm) | 1 414 mm |
Rozvor náprav (mm) | 2 495 mm |
Provozní hmotnost (kg) | 1 280 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 211 l |