autoweb.cz > Mercedes-Benz > Mercedes-Benz Vito > Test Mercedesu Vito Tourer 124 CDI – expresního soukromého autobusu
Test Mercedesu Vito Tourer 124 CDI – expresního soukromého autobusu
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 10
Praktičnost 10
X-Factor 9
Celkové hodnocení 9.8
Velkoprostorové vozy zažívají poslední dobou velký útlum. Klientela se přesunula k módnějším a univerzálnějším SUV, zatímco segment MPV pomalu skomírá a při životě se drží jenom posledních několik statečných. Štafetu do jisté míry převzaly i osobní dodávky, které jsou stále častěji mnohem civilizovanější než kdy dřív.
Mercedes patří na tomto poli k naprosté špičce a je až fascinující, jak krásné a luxusní auto umí vytvořit z víc jak pětimetrové krabice na kolech. Dokonalost je ovšem vykoupena docela vysokou cenou, přesto jich na silnici potkáte opravdu požehnaně. Tohle auto si prostě nejde nezamilovat.
Je-li pro vás véčko příliš drahé a luxusní, můžete sáhnout po jeho chudším příbuzném jménem Vito Tourer. Tedy chudším jenom do jisté míry. Ačkoliv se Vito designově příliš neliší od svého našňořeného sourozence, jisté rozdíly poznáte. Všimnete si třeba odlišného předního nárazníku a také zpětná zrcátka nebo kliky dveří jsou vyvedené v černém plastu.
Tyhle drobné pihy na kráse ovšem neubírají nic na eleganci téhle dodávky. Vlastně je mi až hloupé říkat tomuhle autu dodávka, spíš by se hodilo něco jako bizjet na kolech. Dalším drobným rozdílem mezi třídou V a Vitem je označení motorizací. Kdežto vrcholná verze véčka nese přídomek 300 d, na Vitu najdete na zádi označení 124 CDI.
První číslo značí délku auta, tedy nejkratší, následující dvojčíslí potom výkon motoru v desítkách koní, tedy rovných 240. Ano, tuhle obrovskou krabici pohání vpřed dvoulitrový turbodiesel o výkonu běžného hot-hatche! A na dynamice je to hodně znát.
Vpřed se hrne s ohromnou vervou a dech neztrácí do nějakých 180 km/h, přičemž maximálka uvedená v technickém průkazu činí 210 km/h! To je hodně velký kalup. Přitom i v těchto rychlostech zůstává Vito naprosto stabilní a snadno ovladatelné, přičemž pozor si musíte dávat jenom na větší poryvy větru.
Jakmile však zvolníte tempo, motor se vám odvděčí i velmi slušnou spotřebou nafty. Průměr jsem srovnal na 9,3 l/100 km, přičemž dálniční tempo povolenou stotřicítkou znamená spotřebu kolem deseti litrů, stejně tak při pohybu městem. Nutno podotknout, že je auto vybaveno i pohonem všech kol.
Doposud tedy Vito Tourer nedělá hvězdě na masce žádnou ostudu a totéž lze prohlásit při pohledu dovnitř, i když tady najdete největší rozdíl oproti luxusněji pojaté třídě V. Hlavním rozdílem je odlišná palubní deska tvořená většímu kusem černého plastu a s tím související starší design infotainmentu, ovládání klimatizace a dílčích tlačítek.
Mě to ale neuráží, naopak palubní deska je učebnicově přehledná a drobné detaily v podobě krásných kovových ovladačů elektrických oken nebo otočné výdechy ventilace přidávají trochu luxusu v jinak utilitárním prostředí.
Drobná omezení čekejte také v zadních dvou řadách, kde najdete jednodušší trojmístné látkové lavice místo luxusních kožených křesel. Také kotvení sedadel napevno není praktické jako posuvný systém, ale sedadla můžete v kolejnicích posouvat pomocí nářadí. Jenom to zabere víc času. Jinak co do prostoru v zavazadelníku je to stále tradiční bezedná díra.
Ačkoliv tedy Vitu chybí trochu punc luxusu, který nabídne dražší véčko, je mi tohle auto nadmíru sympatické a vlastně mi připadá plně dostačující. Véčko natřískané až po střechu výbavou je stále tím snem, za kterým by si člověk měl jít, ale když je konfrontován s realitou, Vito je naprosto důstojným autem.
Hlavně se mi líbí, že Mercedes chudší a utilitárnější verzi svojí populární dodávky neodsunul na druhou kolej a nabízí i hotovou raketu mezi dodávkami. Dalším aspektem, který se mi zamlouvá, je skutečnost, že si můžete objednat auto jako za starých časů s pořádným motorem a poměrně chudou výbavou. To už se dneska vůbec nevidí.
Vždyť testovaný kousek neměl ani vyhřívané sedačky, které bych rozhodně uvítal, ale pod kapotou bylo to nejlepší, co můžete dostat. A tak by to mělo být! U osobáků vás výrobci nutí připlácet za zbytečné výbavové pakety, pokud dostanete choutky na nejsilnější motorizaci, což naprosto chápu, protože zákazníci nakonec stejně zaplatí.
Bylo osvěžující se zase po dlouhé době projet autem, kde je dominantní motor a ne serepetičky na palubě. Akorát zase nebudu mít klidné spaní, protože mám asi svého nového hrdinu mezi rodinnými kočáry. Mercedes-Benz Vito Tourer je totiž naprosto perfektní!