Test Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI L s úpravou pro kurýry

Otestovali jsme poněkud netradiční úpravu legendární dodávky.
img_9857-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 3

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.2

Sprinter je ve světě užitkáčů legendou. Po 25 roků vozí těžké náklady na valníku, pasažéry coby luxusní minibus nebo všemožné zásilky. Právě pro kurýry si Mercedes-Benz Vans připravil jednu velmi zajímavou tovární úpravu.

Ta spočívá ve zlepšení a zefektivnění práce kurýrů, pro které je řízení dodávky každodenním chlebem. A nejen řízení, ale také neustálé manuální úkony ve formě vydávání zásilek zákazníkům. Takže o co jde?

Čtěte také:

Zvenku vypadá tento Sprinter téměř jako každý jiný – je to prostě velká bílá dodávka se známým designem. Hlavní velkou změnou jsou „autobusové“ dveře místo pravých bočních šoupaček, tzv. Speed Delivery Doors.

Ty mají usnadnit řidičům výdej zásilek, kdy nemusejí složitě z vozu vystupovat. Z místa řidiče totiž mohou rovnou projít dozadu, na velmi šikovném programu sklopných regálových polic najít to, co je potřeba, a skrze „rychlodveře“ předat balíček zákazníkovi. Nedokáži posoudit, jestli je to správný a efektivní postup, ale dává to smysl.

Další zajímavou funkcí této kurýrní verze je funkce automatického zamykání dveří, jakmile kterékoliv z nich zavřete. Musíte tedy myslet na to, abyste měli klíč neustále u sebe, a běda, jakmile si jej zamknete uvnitř. Ale opět je to šikovná funkce, aby mohl být řidič v klidu a nikdo mu dodávku nevykradl, zatímco vyřizuje zákazníka opodál.

Třetí významnější změnou na této verzi je absence spolujezdcova sedadla. Je tu pouze nouzová sklopná sedačka, jakýsi jump-seat, abych použil leteckou terminologii. Sedačka je normálně homologovaná a má svůj bezpečnostní pás, ale jízda na ní je opravdu jen pro nouzové případy.

Jinak je to Sprinter jako každý jiný. Překvapilo mě, jak je současná generace, se kterou mám tu čest poprvé, velmi komfortní uvnitř. Na řidičově sedadle se hezky uvelebíte a volant si můžete přitáhnout hodně blízko k sobě, takže řidičská pozice je téměř jako v osobním autě.

Palubní deska je sice z většiny tvořená levným černým plastem, ale to nemůžete mít Sprinteru za zlé, protože to je především pracovní dodávka. Interiér je ovšem na pohled velmi pěkný. Budíky jsou velké a čitelné, mezi nimi najdete hezký displej palubního počítače a středové konzoli vévodí obří dotyková obrazovka multimédií jako v osobních Mercedesech. Vypadá to vážně pěkně.

I volant je povědomý a najdete na něm dvojici dotykových plošek, jimiž ovládáte palubní počítač a infotainment, opět stejně jako v osobních vozech této značky. Má to nádech luxusu v jinak čistě účelovém prostředí.

Ani jízdně nedělá Sprinter své značce ostudu. Přesně podle zvyklostí je to nadmíru komfortní vůz. Motor je dobře odhlučněný, na poměry dodávek přímo výtečně, podvozek je příjemně pohodlný a celkově se za volantem cítíte uvolněně. Kdybych denně usedal za volant pracovní dodávky, chtěl bych, aby to byla tahle.

Pod označením 314 CDI (které je na odchodu a nahradí jej 315 CDI) se ukrývá naftový dvoulitr o výkonu 140 koní, což je na městský provoz adekvátní hodnota. Na okreskách při předjíždění nebo na dálnici už se motor dost zadýchá, udržet byť dálniční tempo mu dá celkem zabrat.

Maximální rychlost podle technického průkazu činí pouhých 130 km/h, tempomat jde nastavit na 135 km/h a vůz je evidentně osazen omezovačem rychlosti, který zasáhne kolem 139 km/h. Patrně z bezpečnostních důvodů, jelikož jestli mi za celou dobu řízení Sprintera bylo něco proti srsti, pak jednoznačně náchylnost na boční vítr. Ostatně za takovou boční plochu by se nemusela stydět kdejaká jachta.

Motor je spárovaný se sedmistupňovou převodovkou 7G-Tronic Plus (315 CDI dostane automatický devítikvalt), která řadí poněkud rozvážněji, ale opět pro každodenní řízení je vítaným pomocníkem. Vždycky mě fascinovalo, jak mohou být fleetoví manažeři ke svým řidičům tak krutí a neobjednat jim do vozu, se kterým najezdí statisíce kilometrů, alespoň automat. S ním bylo řízení Sprinteru pohádkově odpočinkové.

Mercedes-Benz Sprinter dokazuje, že je i po 25 letech pojmem mezi pracovními dodávkami a že pokud máte téměř jakékoliv přání či potřebu, Mercedes-Benz Vans má šikovné nápady a umí vám usnadnit podnikání.

18.5.2022 9:08| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist