Test Mercedes-Benz Citan Tourer Pro 113: Když se rodina už nevejde

Vyzkoušeli jsme rodinnou dodávku s trojcípou hvězdou na masce s poněkud netradičním benzinovým pohonem.
img_1550-1100x618.jpgCelá galerie 18 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

S postupným odchodem jednoho MPV za druhým nezůstává velkým rodinám jiná možnost než přesednout do osobních dodávek. Jedním ze zástupců v kompaktní třídě je i Mercedes-Benz Citan Tourer, resp. jeho luxusněji pojatá třída T, která bude dostupná zanedlouho.

Zatím jsme vyzkoušeli Citan Tourer, který i ve svojí druhé generaci přijíždí ve spolupráci s aliančním Renaultem. Znamená to tedy, že kromě platformy CMF-C sdílí s modelem Kangoo i techniku pod kapotou. Zvenku jsou ale obě auta dostatečně rozdílná, abyste si je nepletli.

Čtěte také:

Test Volkswagenu Caddy 2.0 TDI 4Motion pohledem ženy aneb Nalož, co můžeš

Test Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Dostupnější alternativa Multivanu?

Test Volkswagenu Caddy 2.0 TDI, německého Roomsteru, který nebyl

Mercedes Citan prošel od minulé generace velkou proměnou a vypadá o mílové kroky pěkněji. Zejména ve výrazné žluté barvě, která je za příplatek 15 891 korun, dělá hodně velkou parádu už na dálku. Celkově na první pohled působí jako drahé rodinné auto spíš než levná pracovní dodávka. A tak je to správně.

Uvnitř je to na pohled také typický Mercedes. Přestože základ interiéru Citan sdílí s Kangoo, volant, budíky, výdechy klimatizace, multimediální systém MBUX nebo levá páčka blinkrů s typickým mercedesím ovládáním stěračů pozvedávají kabinu levné francouzské dodávky na vyšší úroveň.

Všimnete si ovládání klimatizace sdíleného s Dacií, ale i tam vypadá krásně, takže se do kabiny Mercedesu krásně hodí. Na druhou stranu ale Citan nezakryje některé levnější detaily. Lacinější základ palubní desky byste mu ještě odpustili, ale třeba křehce plechové bouchnutí dveří nepůsobí zrovna prémiově.

Přední dveře ale překvapí úžasným úhlem otevření téměř 90 °, takže se dovnitř velmi pohodlně nasedá stejně jako dozadu díky typickým „šoupačkám“. Co do praktičnosti není Citanu co vytknout. Na relativně malém půdorysu dokáže vykouzlit spoustu prostoru jak vpředu, tak vzadu i v zavazadlovém prostoru.

Pod kapotou Citanu pracuje na poměry osobních dodávek trochu netradičně benzinový motor. Z označení 113 rozklíčujete motor 1.3 TCe o výkonu 130 koní z dílen Renaultu. A překvapivě to je příjemný motor i v autě, kterému by normálně sedl spíš turbodiesel.

Ačkoliv papírově to není žádný silák, ostatně stovka za 13 sekund nezní nijak oslnivě, pocitově působí pružnějším dojmem. I řazení šestistupňové manuální převodovky je příjemně přesné a mechanické, takže řidiče vyloženě neobtěžuje, ačkoliv automat by takovému rodinnému křižníku slušel určitě víc.

Se spotřebou benzinu je to už poněkud méně růžové. Dálniční stotřicítka si řekne o 8,5 l/100 km, uvolněným tempem se dostanete i pod sedm litrů, naopak ve městě počítejte klidně s deseti litry. Turbodiesel pochopitelně Citanu sedí lépe, pokud chcete náklady na provoz udržet co nejnižší.

Na druhou stranu s benzinovým motorem je uvnitř nezvyklé ticho. Při dálniční rychlosti o motoru vůbec nevíte a ozve se až ve chvíli, kdy jej trochu podráždíte. Pohodové atmosféře na palubě napomáhá i komfortní a houpavý podvozek na vysokých balonových pneumatikách. Přesně tak, jak by to v takto pojatém rodinném voze mělo být.

Jenom si dejte pozor na zatáčky, Citan totiž nepůsobí zrovna důvěryhodně. Jakmile zatlačíte jenom trochu na pilu, projeví se jeho typicky francouzsky rozevláté naladění podvozku, které si se zatáčkami dvakrát nerozumí. Takže ideálně zvolit rozvážné tempo a budete naprosto spokojeni.

Mercedes-Benz Citan Tourer Pro 113 je celkově povedená rodinná krabička, která poslouží přesně tak, jak má. Jedinou větší pihou na kráse je dost ambiciózní cena. S tímto motorem začíná na 610 tisících, ovšem takto hezky vybavené auto stojí nemalých 850 tisíc. Za trojcípou hvězdu si prostě připlatíte.

30.6.2022 9:02| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist