autoweb.cz > Mercedes-Benz > mercedes-benz v > Test Mercedes-Benz V 300 d vs. Opel Zafira Life 2.0 CDTi: Princ a chuďas
Test Mercedes-Benz V 300 d vs. Opel Zafira Life 2.0 CDTi: Princ a chuďas
V životě občas nastanou situace, kdy potřebujete velké, ale opravdu hodně velké auto. Ať už proto, že se vám narodí trojčata a musíte ještě naložit tchyni a dva labradory, potřebujete skloubit podnikání s rodinným životem nebo prostě jenom chcete fůru prostoru na svoje koníčky, které zaplňují velký prostor.
Naštěstí existuje spousta možností, jak takovou situaci vyřešit, ať máte hluboko do kapsy, nebo můžete penězi doslova tapetovat pokoje. Zástupcem první kasty budiž nový Opel Zafira Life, jeden z klonů francouzských dodávek od koncernu PSA.
Pokud se podivujete nad tím názvem, nic nevystihuje postupný zánik jedné kdysi velmi populární kategorie vozidel lépe než přeměna Zafiry z rodinného MPVčka ve velkou dodávku. Trend poslední doby je jasný a jméno nové dodávky dává smysl.
Vyšší vrstvu reprezentuje stálice mezi luxusními dodávkami, Mercedes třídy V – v našem případě ve vrcholné formě s označením 300 d 4MATIC na zádi, které reprezentuje dvoulitrový turbodiesel o masivním výkonu 240 koní s pohonem všech kol a devítistupňovou automatickou převodovkou.
Zafiru jsme dostali se základní motorizací o výkonu 144 koní a manuálním šestikvaltem, pokud ovšem vyžadujete automat, musíte zvolit silnější motor o výkonu 177 koní, který se vždy pojí s osmistupňovou automatickou převodovkou.
Kočár, nebo povoz?
Obě auta dorazila také v nejdelší variantě, která v případě Opelu znamená délku 5 306 mm, zatímco Mercedes měří 5 370 mm. Zajímavý je přístup obou automobilek k prodlužování svých dodávek. Zatímco Opel má delší zadní převis, Mercedes je natažený v rozvoru.
S takhle dlouhými auty musíte myslet na to, že si do ostřejších křižovatek musíte trochu najíždět. A také parkování ve městě není zrovna žádný med, do podzemních garáží většiny nákupních center ale můžete bez obav zajet s oběma.
Výhodou je pochopitelně obrovský vnitřní prostor, který snad nemůžete nikdy zaplnit. I když zkuste vyrazit na hory ve čtyřech s běžkami a spoustou zimního oblečení a sotva se zabalíte i do těchto almar na kolech. Zafira nabídne maximální objem nákladového prostoru až 4,9 m3, Véčko potom 5,1 kubíků.
Dražší auto nabídne nejen nepatrně více prostoru, ale je také praktičtější. Zatímco obyčejnější Zafira si musí vystačit s křídlovými dveřmi (za příplatek nabídne i klasické výklopné víko) a plato kufru je hodně spartánské, Mercedes boduje navíc praktickým výklopným sklem pro rychlý přístup do kufru a šikovným výklopným platem s přihrádkami na přepravky.
Zásadním rozdílem je potom luxus, který na posádku dýchne v kabině Mercedesu. Palubní deska s obrovským displejem systému MBUX s hlasovým ovládáním vypadá parádně a kožená sedadla s vyhříváním i odvětráváním hýčkají za všech ročních období.
Jenom se tu rozvalíte, zapnete krásně znějící hudbu ze systému Burmester a užíváte si přepychového obýváku na kolech, ať už sedíte vepředu, uprostřed nebo vzadu. Třešničkou na dortu je systém zesilování hlasu, takže se perfektně slyšíte přes celé auto.
Není všechno zlato…
Menším nedostatkem je absence odkládacích prostor. V Mercedesu prakticky není kam odložit telefon nebo brýle, jenom do rozměrné schránky uprostřed na podlaze, takže rozhodně doporučuji přiobjednat ještě velkou středovou konzoli.
Francouzská dodávka je znatelně jednodušší. Palubní deska vyvedená z jednoho kusu plastu vypadá hodně utilitárně, ale neurazí. Kabina je přehledná, infotainment vypadá pěkně a za volantem se na poměry dodávek sedí příjemně nízko. A nabídne i nějaký ten prostor pro odložení drobností.
Pokud mohu doporučit, určitě bych pro civilní použití nevolil přední dvoumístnou lavici, ale samostatné sedadlo, které je o poznání pohodlnější, pokud nepotřebujete využívat maximální kapacitu devíti míst.
A v případě obou vozů bych zvážil systém posuvných sedadel, jelikož pevně ukotvená druhá a třetí řada není úplně praktická. Ideální je konfigurace 2+2+3 s lavicí vzadu a otočnou prostřední řadou, případně dodatečným stolkem. Naštěstí ale obě značky nabízejí spoustu možností, které vyhoví každému podle jeho potřeb.
Raketová dodávka versus šetřílek
Mercedes pochopitelně zadupe Opel v tomto trochu nefér srovnání i jízdně. Na dodávky nezvykle silný motor umí svojí dynamikou opravdu nadchnout a z předjíždění dělá naprostou hračku. A když vyrazíte na německou dálnici, můžete prohánět ostatní rychlostí až 215 km/h! V obýváku na kolech…
Zafira naopak se svými téměř stokoňovým deficitem patří mezi průměr, ale výkon vlastně stačí. Po přesednutí z Mercedesu řidič spíš chybí automatická převodovka, která tomuto typu auta vyloženě sluší. Naopak po ekonomické stránce je na tom lépe Opel. Spotřebuje průměrných osm a půl litrů nafty oproti 9,7 l/100 km, které si vyžádá Mercedes.
Co se týče jízdního komfortu, obě auta jsou na tom dobře. Mercedes je úžasně tichý i při dálničních rychlostech, kdy slyšíte jenom vzdálené ševelení větru, přejezdy nerovností zvládají i 19″ kola s grácií a karoserie lehce povrzává jenom při zkřížení, když např. vyjedete na obrubník. V Opelu přece jenom všechno slyšíte trochu víc, ale nic vás nebude vyloženě otravovat.
Mercedes třídy V oproti Opelu Zafira Life ve všech ohledech vyhrává, ostatně jinak to být ani nemůže, smyslem tohoto srovnání ale ani nebylo dokázat opak, spíš jen vyzkoušet, jestli je německá luxusní dodávka jenom zbytečnou rozmařilostí, když francouzský protějšek, v tomto případě se znakem Opelu na přídi, dokáže nabídnout podobnou službu za zlomek ceny.
Jako vždy záleží na velikosti peněženky. Opel začíná na 930 tisících a ve vrcholné formě se silnějším motorem, automatem a bohatou výbavou končí na 1,3 milionu, kde Mercedes teprve začíná. A pokud si budete chtít dopřát naprostý luxus v podobě V300 d 4Matic v plné palbě, musíte si připravit dva a půl milionu. Po dvou týdnech strávených za volantem obou však můžu říct, že to rozhodně stojí za to.