Test Kie Stinger GT 3.3 T-GDI, korejského bavoráku v novém balení

Když neznalým lidem řeknete, že se těšíte na testovací týden s Kiou, koukají na vás jako na blázna. Jenže tohle není obyčejná Kia, kterých po našich silnicích jezdí obrovské množství, tohle je Kia Stinger GT.
img_5631-1100x618.jpgCelá galerie 41 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.2

Se Stingerem GT mám z minulosti spoustu úžasných vzpomínek a nikdy nezapomenu na to, že jsem s ním obkroužil svoje úplně první kolo na legendární Severní smyčce Nürburgringu. Nejspíše ani nezapomenu na následnou cestu zpět po Prahy po německých autobahnech, kdy jsem se nechal unést volným levým pruhem až na vzdálený horizont.

Od těchto nezapomenutelných dnů na Nordschleife jsem se Stingerem GT znovu nejel a nikdy jsem jej nemohl vyzkoušet v podmínkách každodenního života. Až nyní a poté, co se stárnoucí Stinger dočkal decentní modernizace.

Nejprve si to však trochu zrekapitulujme. Kia Stinger byla vyvinuta jihokorejskou automobilkou pod vedením Alberta Biermanna, bývalého šéfa divize BMW M, aby na evropském a americkém trhu konkurovala evropským prémiovkám.

Koncem léta minulého roku se představila modernizovaná verze, jejíž exteriér se liší jen malými retušemi původního vzhledu. Přední světlomety mají novou grafiku, při pohledu zboku poznáte nová kola a asi nejvýraznější změnou je propojení zadních světlometů nově rozsvícenou lištou mezi nimi. Největší vada na kráse Stingeru však bohužel nezmizela – nesvítící červené linky zasahující ze zadních světel na boky vozu.

Ani interiér se na první pohled příliš nezměnil, protože se modernizace zaměřila pouze na detaily a technologie. Nejvýraznější změnou je nový 10,25palcový dotykový displej infotainmentu s grafikou, kterou používají nejnovější modely Kia.

U novějšího multimediálního systému oceníte zejména možnost připojit až dvě mobilní zařízení naráz a podporu služeb Apple CarPlay a Android Auto. Novinkou je také částečně digitální přístrojový štít.

Kia při modernizaci Stingeru zapracovala i na aktivních a pasivních asistentech. Vyjma adaptivního tempomatu je vlajková loď značky vybavena i vylepšeným systémem autonomního nouzového brzdění, aktivním vedením v jízdních pruzích, ale i lepším monitorováním prostoru při couvání z parkovacích míst. Novinkou je monitorování mrtvých úhlů na bocích vozu, které se aktivuje zapnutím směrovky při odbočování nebo přejíždění z pruhu do pruhu.

Před modernizací se Kia Stinger prodávala se třemi motorizacemi a dvěma možnostmi pohonu kol. Kromě dvou čtyřválců (zážehový s pohonem zadních kol a vznětový s pohonem zadních nebo všech čtyř kol) byl k dispozici také velký benzínový šestiválec se dvěma turbodmychadly, z něhož se po modernizaci stala jediná dostupná motorizace Stingeru.

Zdá se, že se některé automobilky snaží udržet to nejlepší pro petrolheady. Čtyřválcové Mustangy zmizely z nabídky Fordu ve prospěch oblíbenějších osmiválců a Kia se při uvedení omlazeného Stingeru vydala stejnou cestou.

Nejenže se šestiválec k velkému Stingeru prostě hodí, ale zároveň se umí přizpůsobit jízdnímu stylu řidiče. Stinger GT s ním umí být rychlým a zábavným autem při jízdě po okreskách nebo okruhu, ale když se rozhodnete zvolnit, stane se pohodlnou limuzínou, která pluje krajinou s motorem převalujícím se v otáčkách těsně nad volnoběhem.

Vidlicový šestiválec 3.3 T-GDI s dvojicí turbodmychadel vyvine nejvyšší výkon 366 koní a točivý moment s vrcholnými 510 newtonmetry. Umí překvapit nejen zrychlením z klidu na stovku za 5,4 sekundy, ale také silným pružným zrychlením a nejvyšší rychlostí 270 km/h.

S příjemně sladěným automatem reaguje na povely řidiče bez větší prodlevy a uhání vpřed jako splašený, přičemž si ani neřekne o mnoho benzínu. V běžném tempu se spotřeba paliva pohybuje mezi 10 a 12 litry na 100 km, ale na delších klidných cestách na okreskách umí spadnout i pod 9 litrů.

V nižších otáčkách se šestiválcový Stinger projevuje sytějším hlubokým zvukem, který se ve vyšších tisících mění na návykový ryk. Na evropském trhu však Stinger GT nedostal výfuk s aktivními klapkami, takže zvenku působí jako nenápadný tichošlápek. Elektronika do interiéru přehrává syntetický zvuk, který naštěstí lze zcela vypnout a vychutnat si ač trochu utlumený, tak opravdový zvuk motoru.

V České republice se šestiválcový Stinger GT prodává s pohonem všech kol,  brzdovým systémem Brembo s velkými červenými brzdiči, adaptivním podvozkem a samosvorným diferenciálem na zadní nápravě. To je to vybavení, které z nejlepšího modelu Kia na trhu dělá řidičské auto.

V klidu se Kia Stinger GT řídí skvěle, ale ještě lépe si ji užijete, když na to opravdu šlápnete a s téměř chirurgickou přesností jí protáhnete zatáčkami. S variabilním řízením a pohonem všech kol s preferencí zadní nápravy je autem, které se snadno řídí za všech jízdních podmínek.

Kia Stinger GT se šestiválcem je opravdu povedeným autem, které při modernizaci nevyžadovalo příliš změn, aby bylo ještě lepším. Lidé, kteří se vydají touto cestou, za své peníze dostanou překvapivě řidičské auto, na jehož vývoji spolupracoval bývalý inženýr BMW M, který se podílel na vzniku nejlepších bavoráků všech dob.

Aktuálním trendem na trhu je bohužel zdražování, což se nevyhnulo ani Stingeru. Základní cena vzrostla z 1 339 980 Kč na 1 449 980 Kč, ale i za ten příplatek budete mít opravdu skvělé auto.

14.6.2021 9:47| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist