Test Jaguar XE 2.0 P300 AWD: Je kouzelnější než konkurent z Mnichova, ale je lepší?

Otestovali jsme faceliftovaný Jaguar XE s nejsilnějším benzínovým motorem pod kapotou. Stačí na konkurenční BMW 330i?
img_3736-1100x618.jpgCelá galerie 40 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8

Mnichovské BMW řady 3 je etalonem kompaktních sedanů, kterému se těžko konkuruje, ale i přesto se v relativně malém zákoutí trhu musí potýkat s několika silnými konkurenty, k nimž patří Jaguar XE. Jaguar XE se představil v roce 2014, aby se stal duchovním nástupcem neúspěšného X-Type a zastal pozici základního modelu britské automobilky. Nejmenší sedan vznikl na nové hliníkové platformě, ale bohužel mu to nepomohlo k většímu úspěchu. XE přišlo na trh na začátku boomu SUV, což se odrazilo na prodejních číslech.

I když XE patří k méně prodávaným modelům Jaguaru, automobilka se v polovině jeho životního cyklu rozhodla pro rozsáhlou modernizaci. Už před modernizací patřil Jaguar XE k nejkrásnějším autům v segmentu malých sedanů, ale pořád bylo co zlepšovat. Osobité spojení dlouhé kapoty, dlouhého rozvoru náprav a krátkých převisů karoserie zůstalo a designéři se pod vedením Iana Calluma, šéfdesignéra Jaguaru, zaměřili na uhlazení a zjednodušení celkových tvarů.

Provedením několika nenápadných úprav se Jaguar XE stal opticky sebevědomější a širší. Designéři zúžili přední a zadní světla s upraveným tvarem, přepracovali nárazníky a masku chladiče rozšířili a posunuli o kousek níže. Sedan XE je sice základním modelem Jaguaru, ale nechybí mu nic z pověstné britské elegance a vznešenosti, protože umí na okolí zapůsobit jako limuzína. Na českých silnicích mu exkluzivita nechybí, protože poutá pozornost a lidé se za ním ohlížejí.

Nejdůležitější modernizace se odehrála v interiéru, který se stal luxusnější a prémiovější. Ten sice oproti mnichovskému konkurentovi zůstává trochu stísněný a kvůli nízké střeše je v něm méně prostoru nad hlavou, ale při evoluci se dočkal výrazně kvalitnějšího zpracování, ačkoli na špičkový bavorák pořád nemá. Ošklivé plasty nahradila příjemnější kůže, kterou doplňují hliníkové dekorace. XE dostalo novější volant z elektromobilu I-Pace a „pistolový“ volič převodovky ze sportovního F-Type. K nejzajímavějším novinkám patří infotainment s dvojicí displejů a multifunkčními otočnými ovladači komfortní výbavy, ale to není vše.

Návrháři Jaguaru při přetváření XE vydali směrem minimalismu, který je patrný nejen zvenčí, ale i uvnitř. Z interiéru zmizela většina běžných tlačítek, která byla nahrazena dotykovými. Zastaralé ručičkové ukazatele nahradil digitální přístrojový štít a nejmodernější technologie jsou doplněny digitálním zpětným zrcátkem, jehož obraz nahrává kamera umístěná v ploutvičce v zadní části střechy. Obraz virtuálního zrcátka je plynulý a ostrý, ale zkresluje odhad vzdálenosti za autem. Naštěstí lze zrcátko „přepnout“ na běžný odraz pouhým překlopením.

Modernizace Jaguaru XE se zaměřila na design exteriéru a interiér, ale techniku ovlivnila jen minimálně. Hlavním záměrem bylo vylepšit zejména to, na co si zákazníci stěžují. Jaguar zredukoval nabídku motorizací a omezil jí na nejmodernější motory z rodiny Ingenium. Z nabídky motorizací zmizel zážehový vidlicový šestiválec s kompresorem a dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec, takže je omlazený Jaguar XE dostupný pouze s dvoulitrovými řadovými čtyřválci v benzínových verzích P250 a P300 a vznětové verzi D180.

Jediný turbodiesel je nejvhodnější pro každodenní ježdění a XE s ním umí být zábavné, ale až s nejsilnějším zážehovým motorem P300 ožívá pravým charakterem, protože se z něj stává hravé kotě. Turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr vyvine 300 koní a 400 newtonmetrů, se kterými nejsilnější XE jede opravdu slušně. Odezva na plynový pedál je dobrá, pružnost je výborná a motor s rostoucími otáčkami sympaticky graduje, ačkoli má trochu plochou momentovou křivku.

Bohužel si ale moc nerozumí s osmistupňovou automatickou převodovku ZF a jejím zpřevodováním. Při jízdě ve městě je motor často podtočený, takže se dusí a duní. Stejnou převodovkou je vybaveno i konkurenční BMW 330i, ale v něm je převodovka mnohem lépe naladěna. V bavoráku je sametově hladká, zatímco v XE v automatickém režimu občas přeřadí hladce, občas hruběji. Změna rychlostních stupňů je rychlá a má téměř okamžitou odezvu na manuální řazení hliníkovými pádly, která se otáčí spolu s volantem

Nejsilnější Jaguar XE je dostupný pouze s pohonem všech čtyř kol, který poskytuje silnou trakci a slušný odpich, ale nijak neomezuje zábavu za volantem. Jelikož je motor uložen podélně, čtyřkolka upřednostňuje zadní nápravu a dělá XE radostně přetáčivé. Největší vliv na přetáčivost má aktivní zadní diferenciál a vektorování točivého momentu, které umí přenést až 100% točivého momentu na zadní kola. Přední kola jsou automaticky připojena až při potřebě větší přilnavosti. Dokonce i aktivovaná jízdní stabilizace ve sportovním režimu Dynamic nechává vybočit záď, aniž by při snadno čitelném lehkém smyku omezovala výkon motoru. Během testování jsem s XE vyrazil na mokré technické okresky, kde jsem si rozevlátou záď opravdu užil.

Benzínové XE při rychlé jízdě v čisté stopě zaujme svou agilitou a obratností, se kterou je méně těžkopádné než BMW 330i. Jaguar XE se strmým variabilním řízením a ideálním rozložením hmotnosti se odhodlaně vrhá do zatáček, které projíždí bez sebemenšího zaváhání. Sportovní podvozek balíčku R-Dynamic je tuhý a minimalizuje boční náklony, ale rovněž je příjemně pohodlný při klidné jízdě. Dokonce i na příplatkových dvacetipalcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami.

Postupně se dostáváme k výslednému verdiktu. Už víte, že jsem Jaguar XE P300 AWD několikrát srovnal s BMW 330i, které je jeho hlavním konkurentem. Když se na oba vozy podíváte typickým německým perfekcionistickým pohledem, BMW nabízí technickou dokonalost, k níž se bohužel váže určitá sterilita, před kterou Jaguar trochu ujíždí. Jaguar XE jasně ukazuje, že inženýrskou dokonalostí se mnichovskému sedanu konkuruje těžko, ale má v sobě něco, co už Němci moc neumí. 

Jaguar XE je důkazem, že pokud chcete udělat lepší auto než Němci, musíte jej udělat osobitější, hravější a zábavnější. Ačkoli se mi líbí obě auta, nakonec bych upřednostnil Jaguar před BMW kvůli elegantnějšímu designu, větší exkluzivitě a kouzelnému charisma, se kterým si mě i přes některé chyby získal. Bavorák se mi opravdu líbil, ale postupně jsem na něj trochu zapomněl, zatímco na některé zážitky v Jaguar budu vzpomínat ještě dlouho. Skvostné sportovní sedany ještě nevymřely, ale je škoda, že po nich zákazníci moc netouží.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,7 s
Spotřeba v testu (l/100km)9,7 l/100km
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec Ingenium
Palivobenzín
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu
Zdvihový objem (cm3)1 997 cm3
Převodovkaosmistupňová automatická ZF
Poháněná kolavšechna
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)221 kW/300 koní v 5 500 ot./min.
Točivý moment (Nm)400 Nm v 1 500 - 4 500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)9,3 l/100 km
Objem nádrže (l)63 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 678 mm
Šířka (mm)2 075 mm
Výška (mm)1 425 mm
Rozvor náprav (mm)2 835 mm
Provozní hmotnost (kg)1 690 kg
Zavazadlový prostor (l)410 l
18.12.2019 12:04| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist