Test Hyundai i20 N 1.6 T-GDI, neposedného raubíře

Jak jezdí tahle kapesní raketa od Hyundaie?
img_7153-1100x618.jpgCelá galerie 20 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.2

Hyundai do toho poslední dobou vážně šlape. Nejprve světu s i30 N dokázal, že umí postavit vlastní a zábavnější odpověď na Golf GTI, pak postavil bláznivý crossover v podobě Kony N, ještě šílenější driftující dodávku (která bohužel není na prodej) a navíc přidává i20 N, další hot-hatch ve třídě, odkud většina výrobců vyklízí pole.

Tyhle kapesní rakety mám moc rád. Už od dob Fiesty ST150, ST180 a ST200 holduji zdivočelým nákupním taškám s pořádným motorem a uklouzaným zadkem za slušnou cenu. Takže jsem vážně moc zvědavý a plný očekávání, jak si i20 N jako odpověď právě na ostré Fiesty povede.

Po designové stránce určitě dobře. Oproti běžné i20, která v snadno zapadne v davu, vypadá enko pěkně nabroušeně. Velké nasávací otvory v nárazníku, černé lízátko, prahy i difuzor, poctivá koncovka výfuku, černá kola, přikrčený postoj a zajímavé barvy. Launchovací bledě modrá nebo tahle rubínová autu sluší.

Snad jenom se zadním spoilerem na víku kufru mám trochu problém – decentnější, méně divoký design by autu slušel více, takhle vypadá až příliš jako z katalogu nějaké tuningové firmy. Ale to je jenom drobná piha na kráse jinak pěkně nabroušené nákupní tašky.

Uvnitř jsou úpravy oproti zevnějšku střídmější, ale naštěstí proběhlo všechno potřebné. Základem jsou sportovnější sedačky, které vypadají pěkně, dobře drží tělo a jsou ukotvené poměrně nízko, což u této třídy vozů nebývá zvykem. Na místě spolujezdce je to o poznání horší, tam sedíte hodně vysoko, ale to vás jako řidiče nemusí trápit.

Digitální budíky nabízejí několik grafických motivů, můj nejoblíbenější byl v režimu N, kterému dominuje centrální otáčkoměr s velkým číslem zařazené rychlosti. Po levé straně najdete teplotu oleje a vody, po pravé straně si můžete navolit další sportovní zobrazení.

Sportovní volant dostal tradiční tlačítka přepínání jízdních režimů a jedno velké červené navíc. Tím se nestartuje motor, ale vypíná/zapíná funkce automatických meziplynů. Přiznám se, že i já jsem si je nechal po celou dobu zapnuté. Fungují skvěle a občasné prskání z výfuku je prostě neodolatelné.

Čtěte také:

Akustický projev výfuku je sice do jisté míry teatrální a naskriptovaný, abych použil výraz z videoherní branže, ale neuráží mě to. Musíte si do jisté míry přijít na to sami, kdy a jak se výfuk projeví. Tak třeba v nízkých otáčkách nepravidelně zachrchlá, když zase topíte, následně jdete ostře na brzdy a podřadíte do nějakých 5 000 otáček, vyjde rána jako z kanónu.

Upozorňovat na sebe tenhle prcek umí nejen vizáží a hlukem, ale také rychlostí. Přeplňovaná jedna-šestka podává slušných 204 koní a 275 Nm, za volantem byste ale hádali víc. I díky pěkně natěsno naskládaným kvaltům šestistupňového manuálu motor „tahá“ nezvykle zarputile.

Stejně zarputile se zakusují i přední pneumatiky do asfaltu, vpředu totiž najdete samosvorný diferenciál. Je naladěný relativně „naměkko“, takže na výjezdech ze zatáčky nijak zběsile netahá za volant, přitom poskytuje skvělou trakci.

Naopak s přilnavostí neustále bojuje zadní náprava, což je do jisté míry žádoucí. Zadek klouzne velmi snadno, stačí jej lehce vyprovokovat ubráním plynu nebo ťuknutím do brzdy, má to ale i své limity. Při ostrém brzdění z vysoké rychlosti se zadek snadno roztančí a nedává pocit jistoty, na nerovnostech je zase podvozek dost uskákaný.

Být mi 18 let, jsem u vytržení, ve svých 33 letech ale hledám trochu víc jistoty. To víte, dítě na krku a nijak zázračná životní pojistka změní vaše preference. Proto mi je dospělejší a klidnější charakter i30 N bližší než rozdováděná i20.

A pak je tu menší problém s cenou. Jasně, inflace a všechno, auta dost podražila, ale 600 tisíc je za takového prcka dost. Fiesta ST za 663 900 Kč je sice ještě draží a Polo GTI vyjde na masivních 720 900 korun, takže i20 N vychází nejlevněji, v porovnání s dospělejší i30 N za 700 tisíc, resp. 770 tisíc ve verzi Performance, je však nebezpečně blízko.

Přesto Hyundai i20 N nabízí velmi lákavý balíček schopností. Je rychlý, divoký a zábavný. Taková auta jsou dnes požehnáním. Jo a abych nezapomněl, je také působivě úsporný. Dlouhodobý průměr činí 8,4 l/100 km a volným tempem jezdí za pět litrů!

31.3.2022 9:44| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist