autoweb.cz > Ford > Ford Puma > Test Fordu Puma ST 1.5 EcoBoost, tak trochu jiného ostrého hatchbacku
Test Fordu Puma ST 1.5 EcoBoost, tak trochu jiného ostrého hatchbacku
Dynamika 9
Chování na silnici 10
Provozní náklady 10
Praktičnost 8
X-Factor 10
Celkové hodnocení 9.4
Ford Puma nemá v internetových diskuzích jednoduchý život. Jednak jej fanoušci považují za další zbytečný crossover, který svět nepotřebuje, a rozhořčeni jsou i volbou jména, které kdysi patřilo levnému a hbitému kupátku s poněkud holčičím designem, ale skvělými jízdními vlastnostmi. A teď jej modrý ovál nalepil na další v nekonečné řadě crossoverů.
Nutno ovšem podotknout, že je to trend, který kopírují i ostatní výrobci. Mitsubishi Eclipse Cross si propůjčilo název oblíbeného sportovního kupé a elektrická Mazda MX-30 také používá předponu MX patřící kupátkům a roadsterům. Jenže Ford takhle „znásilnil“ původní název už podruhé v krátké době.
Začalo to nedotknutelnou modlou v podobě Mustangu a teď stejně dopadla i Puma. Ale záleží na tom vůbec? Vlastně je mi to buřt. Pravdou navíc je, že si nová Puma svůj název celkem zaslouží, jelikož překvapuje svojí hbitostí a velmi zajímavou ovladatelností.
A co teprve v ostré verzi ST? Tady si možná zaťukáte na čelo podruhé. Copak to už se u Fordu opravdu nadobro pomátli? Ano, pomátli a je to jedině dobře!
Nová Puma ST totiž používá stejnou techniku jako Fiesta ST. Pod kapotou tak najdete totožný turbený tříválec 1.5 EcoBoost, nad kterým někteří možná ohrnou nos, jenže pravdou zůstává, že je právě poslední inkarnace Fiesty ST, troufám si tvrdit, navzdory downsizingu nejpovedenější verzí ze všech.
Ford Puma ST tedy nabídne stejných 200 koní výkonu, 320 Nm točivého momentu a velmi slušné zrychlení na stovku za 6,7 sekundy. Pelášit pak přestane při 220 km/h, což je víc než rychlé tempo, kterým budete hanět mnohem nabubřenější soupeře, kteří od jedovatě zeleného ocucaného bonbonu na chůdách prostě takovou rychlost nebudou očekávat.
Talent ostré Pumy ovšem zdaleka nespočívá ve schopnosti překvapovat rychlejší auta na dálnici. Kdepak, její plný potenciál si užijete hlavně na klikaté silnici a klidně i menším závodním okruhu. Fordu se totiž podařilo vtisknout typické řidičské nadšení i Pumě, za kterým stojí především geniálně naladěný podvozek.
Zdatně maskuje hendikep v podobě vyšší stavby karoserie a těžiště řízením ostrým jako žiletka a téměř nekonečným množstvím přilnavosti na předních kolech. Puma ST zatáčí velmi ochotně a do nedotáčivosti ji vyprovokuje pouze hulvátské zacházení, většinou podpořené kluzkým povrchem.
Přilnavému předku, kterému na výjezdech ze zatáček navíc může pomáhat akorát decentně naladěný samosvorný diferenciál, když si připlatíte za výbavu ST X, skvěle sekunduje typicky uklouzaný zadek.
Stačí jej trochu pobídnout zavřeným plynem v zatáčce a okamžitě vykouzlí vrata jako od stodoly. A když podvozek správně poskládáte do zatáčky, ještě k tomu přizvedne zadní vnitřní kolo. S tímhle podvozkem si užijete nekonečnou legraci! A pokud byste se vážně nudili, po ruce je stále ještě věc, kterou už dneska jen tak neuvidíte – mechanická ruční brzda!
Ford Puma ST potěší řidiče nejen svižným motorem a zábavným podvozkem, ale i patřičně sportovní atmosférou uvnitř. Za volantem se dobře sedí v perfektních macatých sedačkách Recaro, ve kterých konečně nemáte ten pocit, že sedíte nějak nepatřičně vysoko jako v jiných ostrých Fordech, protože část tohoto dojmu kompenzuje skutečnost, že prostě opravdu sedíte v kastli s vyšší stavbou.
Vedle toho, že je interiér přehledný, pěkně sestrojený a nepůsobí nikterak lacině, se mi líbí, že tvůrci nezapomněli na několik drobností, které prostě potěší. Digitální budíky mění motiv podle jízdních režimů, navolit můžete i obrazovku s tlakem a teplotou oleje a závodní jízdní režim automaticky vypne nejen stop/start, ale také stabilizaci, abyste nemuseli tlačítko ESP držet nekonečné sekundy, když si chcete užívat.
V neposlední řadě se dočkáte i hlasitějšího zvuku výfuku, který překvapí nezvykle peprným projevem. Tříválec pod plynem prská a řazení zase doprovází decentní střílení do rozžhaveného výfukového potrubí.
V dnešní době, ve které všechny hot-hatche pomalu ztrácejí na zajímavosti a jsou kvůli přísnějším emisním a hlukovým limitům víc a víc nudnější, je tohle stále ten pubertální raubíř, který však nebude svoje okolí příliš pobuřovat.
Ford Puma ST se nadmíru povedl. Ostatně pod povrchem je to Fiesta ST na chůdách, nicméně nijak znatelně, alespoň bez přímého srovnání, kompromitovaná zvýšenou stavbou karoserie.
Tohle auto dokazuje, že něco jako ostrý crossover má právo existovat, může skvěle fungovat a dávat celkem smysl, ačkoliv na první pohled může působit jako úplná zbytečnost.