autoweb.cz > Ford > Ford Puma > Test Fordu Puma ST 1.5 EcoBoost: Protáhli jsme ostrý crossover po Masarykově okruhu
Test Fordu Puma ST 1.5 EcoBoost: Protáhli jsme ostrý crossover po Masarykově okruhu
Dynamika 9
Chování na silnici 10
Provozní náklady 10
Praktičnost 8
X-Factor 10
Celkové hodnocení 9.4
Na Sportovně Užitkových Vozidlech není bůhvíco sportovního, ačkoliv si to všechna nesou v názvu. Maximálně tak schopnost odvézt kola, táhnout loď nebo transportovat jakékoliv jiné sportovní náčiní. Užitková jsou tedy dost, ale sportovní?
Existuje pár výjimek, které jsou dost schopné. BMW M, Mercedes-AMG, Audi RS či cokoliv od Porsche. Pořád to však jsou většinou dvoutunové stodoly, které sice umějí pelášit kupředu brutálním tempem a v zatáčkách se také neztratí, ale že by to byl vrchol sportovního požitku? To ne.
Čtěte také:
Ford Puma se vrátí na trh. Bude to malý crossover
Ford Puma je tu! Holčičí kupátko z 90. let nahrazuje malý crossover
Ford Puma ST 1.5 EcoBoost, tak trochu jiného ostrého hatchbacku
A pak je tu Ford, který umí, jak je zvykem, udělat zábavný na řízení i nákupní košík. Když znovu stvořil dnes již ikonickou Pumu, tentokrát místo holčičího kupátka ve formě stále tak trochu holčičího crossoveru, fanoušci chvíli remcali. Jenže světe div se, ona je to vážně švanda!
Že je s novou Pumou zábava v centru města, kde se šikovně proplétá provozem, to už víme. Že je s ní pekelná sranda na zamotaných okreskách, to také. Že se cítí jako doma na malém technickém okruhu typu Sosnová, jakbysmet. Jak si ale poradí s velkým závodním okruhem? Nebo to je na ni už přece jen moc?
Vyrazili jsme na Masarykův okruh v Brně a Pumě trochu protáhli svaly.
Říká se, že v Brně potřebujete stovky koní, abyste si ho užili. Já si ho umím užít i v 68koňové nákupní tašce, ale o tom někdy jindy. Foukaná tříválcová jedna-pětka o výkonu 200 koní stačí akorát, abyste si na delších brněnských rovinkách nepřipadali, že stojíte.
Ve srovnání třeba s 200 koňmi Subaru BRZ mi tu Ford Puma ST přijde o kousek svižnější, za což samozřejmě může točivý moment v nízkých otáčkách díky turbodmychadlu. Co do rychlosti v přímce tedy žádný problém a po zvukové stránce vydává tříválec skrze výfuk dost nasupený zvuk. Jenom bych zrušil umělé tóny z repráků ve sportovním režimu. Jen to otravně bzučí.
Nejsilnější stránkou Pumy ST je samozřejmě ovladatelnost v zatáčkách. V Brně ale překvapí dost odlišné chování, než jak Pumu znáte. Na pomalejších technických tratích předvádí svůj přirozený talent pohazovat zadkem a jezdit po třech kolech, takže byste čekali, že s rostoucí rychlostí se tento charakter prohloubí, až bude auto zákeřné.
Jenže v dlouhých táhlých zatáčkách je Puma ST naopak velmi klidná a neutrálně vyvážená. Po odstavení plynu se lehce sklouzne a efektivně tak můžete upravovat stopu tak, jak by to v ostré předokolce mělo správně být, ale nikdy nekousne a nepřejde do větší přetáčivosti. Je to velmi čitelné a i pro nezkušeného řidiče předvídatelné chování.
Na výjezdech ze zatáček pak naprosto ohromí skvěle naladěný samosvorný diferenciál. Zvyklý z předchozího auta s otevřeným difíkem mému mozku chvíli trvá, než se zkalibruje, ale pak si dosyta užívám schopnosti, kdy prostě jen hulvátsky zaboříte pravou nohu do plynu a samosvor vás krásně vtáhne dovnitř zatáčky.
Sice přední gumy tímto stylem mizí rychlostí strouhaného parmezánu, ale je to naprosto opojné. Mimochodem, nazuté Michelin Pilot Sport 4 jsou fajn pneumatiky. To se už bohužel nedá říct o brzdách.
Rychlost ukrajují slušně, jenže se rychle unaví. Po nějakých třech nebo čtyřech kolech se brzdový pedál citelně propadne vlivem přehřáté brzdové kapaliny. Brzdy sice neztratí účinek, ale musíte na to šlapat pořádně a hlavně v nich nemáte jistotu. Pokud to s okruhovým ježděním budete myslet vážně, určitě by to chtělo závodní brzdovku a účinnější destičky.
Jinak co do ovládacích prvků je všechno v pořádku. Plyn má rychlou odezvu, řízení je extrémně rychlé, přesné a akorát naposilované, volant příjemně padne do ruky stejně jako hlavice manuálního šestikvaltu, který vás udržuje v akci a je s ním radost pracovat.
Jenom hodně vysoký posez umocněný navíc stavbou karoserie není na rychlé ježdění úplně ideální, přestože sportovní sedačky, tentokrát již nikoliv z dílen firmy Recaro, ale vlastní výroby Ford Performance, jsou velmi dobré.
Ford Puma ST tedy dokazuje, že je opravdu Sportovně Užitkovým Vozidlem. I když tedy co získává na sportovnosti, tak trochu ztrácí v užitkovosti. Protože je to pořád jenom malý crossover. Ačkoliv v místě rezervy najdete šikovnou nádobu s výpustným špuntem, takže když pojedete provozovat třeba nějaký vodní sport, můžete si odložit mokré věci.
Je to prostě zábavná hračka. Bodejť by ne, když je to technicky vlastně jenom trochu nafouknutá Fiesta ST se vším, co k ní patří. Foukaná jedna-pětka, ačkoliv jenom se třemi válci, má říz a zvuk, podvozek je naladěný do „klouzava“ na technické trati, zatímco na rychlých okruzích je příjemně neutrální, samosvor je famózní a zbytek auta pěkně sladěný.
Puma ST ale navíc ještě přidává balení crossoveru, z čehož se možná fanouškům rychlých fordů dělají pupínky, jenže když ono je to tak bláznivě zábavné už jen ve své absurdnosti. A ten roztomilý kukuč, který připomíná původní Pumu…
Za možnost testování děkujeme Automotodromu Brno.