autoweb.cz > Ford > Ford Ranger > Test Ford Ranger Raptor pohledem ženy: Za hřmotného zvuku s úsměvem od ucha k uchu (první jízdní dojmy)
Test Ford Ranger Raptor pohledem ženy: Za hřmotného zvuku s úsměvem od ucha k uchu (první jízdní dojmy)
Při představovačce Raptoru na začátku roku se Ford nebál použít slovní obraty typu „fenomenální jízdní vlastnosti“ nebo „fantastický vizuál“. Jasně, když si čtete veškeré ty technikálie, říkáte si, že to bude dobrý, ale není nad vlastní zkušenost. Proto jsme se vydali Raptora otestovat do španělského prašného a hlavně náročného prostředí.
Protože všechny ty administrativní podrobnosti už shrnul kolega v celkem nadupaném článku, pověnuji se hlavně pocitům z jízdních vlastností a oněch nedosažitelných hranic zmiňovaného predátora. Pro lepší pochopení si ale uveďme některé základní charakteristiky.
Dynamika jde ruku v ruce s pohodlím
Motor 3.0 EcoBoost V6 přeplňovaný dvěma turbodmychadly o výkonu 215 kW (292 koní) s točivým momentem 491 Nm znamená jediné. Brutální sílu a dynamiku.
Raptor má oproti běžným variantám nového Rangeru odlišný podvozek se specifickými výztuhami a úchyty karoserie v oblasti C-sloupků. Jiné jsou rovněž dorazy odpružení, stejně jako uchycení prvků odpružení. Přesnost a stabilitu při rychlé jízdě po nerovném povrchu zajišťují lehká, ale pevná hliníková ramena, odpružení s dlouhými zdvihy a zdokonalený Wattův přímovod vzadu.
Čtěte také: Ford Ranger Raptor nové generace se chystá na náročný pouštní maraton Baja 1000
Co se ale při jízdě extrémně dobře projevuje jsou tlumiče pérování FOX Live Valve s vnitřním obtokem, který reguluje tlumící účinek v závislosti na míře stlačení. To vše je propojené s přepínatelnými jízdními režimy, takže si dokážete představit, jak rychle a přesně tenhle systém funguje.
Jelikož je při jízdě v terénu podstatná i ochrana, přichází Ford vpředu s ochranným plátem, který je dvakrát větší než ve standardním Rangeru, spodním krytem motoru a zakrytováním převodovky. Pak tu máme dvě vyprošťovací oka (vpředu + vzadu).
Brutální zvuková kulisa
To nejpodstatnější jsou ale zvuk a jízdní režimy. Proč ty dvě věci rozděluji? Protože se to rozdělit dá. Elektronicky řízená výfuková soustava nabízí čtyři nastavitelné režimy zvuku pro různé provozní scénáře. Tichý, abyste ráno nerušili sousedy; Normální určený do každodenního provozu; Sportovní s dynamičtějším projevem a konečně Baja – nejvýraznější co do intenzity i hlasitosti.
No a sedm (!) přepínatelných jízdních režimů (a není to málo? :-D). V závislosti na zvoleném jízdním režimu se mění nastavení motoru a převodovky, ABS, stabilizačního a protiprokluzového systému, výfuku, řízení a plynového pedálu.
U silničních režimů tak můžete přepínat mezi normálním, sportovním a kluzkým povrchem. A u těch terénních Raptor nabízí režim Kameny pro extrémní nerovnosti; Písek; Bláto/koleje – když se materiál pod autem bortí; a konečně Baja režim, který je určen na sportovní jízdu po nezpevněném povrchu.
Nesmí chybět ani Trail Control aka „terénní tempomat“, který udržuje navolenou rychlosti v obtížném terénu a vy se pak můžete věnovat čistě otáčení volantu a nezdržovat se šlapáním na plyn.
Ufff, to by byl takový malý úvod k tomu, čím Raptor oplývá a teď už k praxi.
Husina vyskakuje na okreskách
Auto si vyzvedáváme u hotelu a vyrážíme asi na hodinovou cestu k off-roadové trati po milých okresních silnicích. Už když při svých 163 cm usedám za volant, tuším, že to bude masakr, protože si připadám jako malá figurka v obřím tahači.
První metry ukazují, že s tou velkou „kravičkou“ to bude zábava – řízení je trošku tužší a při sešlápnutí na brzdu cítím „tlak v zádech“, jak musím ten kolos zastavit. Ukrajujeme s mým spolujezdcem další asfaltové kilometry a já uznávám všechna slova, která předchozí den zástupci Fordu tvrdili.
Co do pohodlnosti je to maximální požitek. Zmiňované tlumiče s chutí koušou nerovnosti a nedávají dovnitř kabiny nic znát, a to i napříč tomu, že máme obuty drapáky BFGoodrich All Terrain TA.
Vyměňujeme si se spolujezdcem pozice a dostáváme se do klikatých zatáček – nastává čas na to zatlačit. I při větším rychlostním zatížení se auto ani nehne, polyká jednu zatáčku za druhou, nenakloní se a občasné vyjetí na vedlejší šotolinu ani nepociťuje. Ba naopak mu to dělá radost. Stejně opojné je i ticho v interiéru – slyšíte jen zvuk motoru a výfuku, jinak nic.
Úsměv, kam se podíváš
Do Les Comes – off-roadového areálu čítajícího 70 km lesních tratí a další všemožné zábavy přijíždíme všichni nadšeni. Už při vystupování z auta vidím na tvářích svých kolegů obří „rohlíky“ štěstí. „To je absolutní „nesmysl“ to auto – co to umí, jak to jede, jak se to nehne a když na to zatlačíš, tak to je brutální,“ slyším z úst jednoho z naší party novinářů. Ano, Raptor si nás rychle a jistě začíná získávat.
Vyjíždíme vyzkoušet potenciál 4×4 – čeká nás plazení se po obřích šutrech do kopce. Mám z toho respekt, ne že ne. Pod kola nevidím, ale na to máme venku instruktory. Navíc Raptor má možnost zavření jak zadního, tak předního diferenciálu, a k dispozici redukční převodovku – takže tady není o čem.
Světlá výška 265 mm mi dává prostor manévrovat bez zbytečných obav, protože i ten největší zlom i díra mizí pod autem a já strach nemám. Občas mám dvě protilehlé pneumatiky ve vzduchu, ale to mě netrápí – ba naopak, směji se jak malá holka… Tady na tom místě, v technicky náročném a složitém terénu, je Raptorovo srdce. Sem patří svou podstatou.
Rychlý drsňák na nezpevněné trati
Aspoň si to myslím do té doby, než přijedeme na Baja trať. Šotolina mixovaná s prachem/bahnem a s nájezdem na skok slibuje velké věci. Hlavně vzbuzuje velkou pokoru. Alespoň u mě. Nejdůležitější je se soustředit, mít Ford stále pod kontrolou, ale užívat si jeho maximální potenciál.
Zapínám Baja mód – slyším hřmotný zvuk od motoru i od výfuku a nalévá se mi adrenalin do žil. Vím totiž, že tohle nastavení mi pomůže jet v terénu vysokou rychlostí. Po úvodním školení se vrhám na jízdu s velkou chutí – po chvíli jsem na 80 km/h.
Trošku mi ujíždí do zatáčky zadek, ale pořád jde auto tam, kam chci a ovládá se s velkou radostí. Čím více zrychluji, tím více drží přibité k zemi. Jedinou výjimkou je „letecký manévr“ – skok, při němž se všechna čtyři kola odlepují od země a následný dopad, který je při vyšší rychlosti trošku tvrdší, ale pořád elegantní.
Pocit, kdy se všechna kola chytnou po dopadu naráz a vy nemáte problém jet ve vysoké rychlosti dál, je k nezaplacení. Daný zážitek komentuju slovem „Fu**“ a pokračuji dál. Při druhém pokusu už všechno zvládám mnohem elegantněji i při navýšené rychlosti, Raptor drží. Drží mnohem lépe než v kole prvním. Tenhle stroj je fakt ďábelský…
Zase skok, tentokrát povýšený tím, že do něj najíždím v 95 km/h a dopad. Uff. Mám husinu po celém těle. Neskutečný, co dokáže takový kolos předvést na nezpevněném povrchu v takto vysokých rychlostech, když mu k tomu dáte prostor a věříte mu.
Šplháme v klidu a s přehledem
Po Baja trati nás se spolujezdcem čeká už takovéto „lehké“ poježděníčko z prudkých kopců nebo naopak strmé stoupání či projížďka džunglí velmi úzkým terénem. Probíhá samozřejmě obměna jízdních režimů, stejně tak zkouška kamer, které nám pomáhají vidět i v tom nejužším místě. Zapínáme si též Trail Control na asistovaný průjezd terénem, který nám auto autonomně zrychluje nebo zpomaluje a my se soustředíme pouze na otáčení volantem.
Obdivujeme fakt, že i při opravdu velkém křížení můžeme otevřít dveře korby a se stejnou elegancí je dokážeme i zavřít. Jako takhle. Co tohle auto neumí skvěle? Nevíme… Asi nic.
Vizuál dravce
A pozor – to, že je designově vymazlené, už je jenom taková malá třešnička na dortu. Zatímco oranžová barva exteriéru s názvem Code dává na odiv „pozor, jedu“, šedá Conquer dobývá silnice nenápadnějším dojmem.
Vše je doplněno výrazným nápisem F-O-R-D na začerněné mřížce chladiče s integrovanými Matrix LED světlomety, která se táhne od blatníku k blatníku, odolné ocelové funkční větrací otvory na kapotě a bocích a široké blatníky.
Opojný pocit uspokojení
Nový Ford Ranger Raptor není auto, je to bůh. Bezchybný, s řádným zvukem, neskutečnými schopnostmi a moderním, brutálním vzhledem. Fakt, že dokáže pozoruhodné věci, je nezpochybnitelný – prověřeno za vás na silnici, šotolině, kamenech a v kopcích.
Pro finální dokreslení auto-moto orgasmu mi chybí jen nějaké to brozeníčko… takže milý Forde Raptore, setkáme se minimálně ještě jednou. Máš se na co těšit. Protože já už nemůžu dospat…