autoweb.cz > Ford > Ford Mustang Mach-E > Test Ford Mustang Mach-E: Vyzkoušeli jsme reálnou spotřebu elektrického SUV
Test Ford Mustang Mach-E: Vyzkoušeli jsme reálnou spotřebu elektrického SUV
Ford Mustang. Když se řeknou tahle dvě slova, rozhodně se člověku nevybaví úsporné auto. Spíš si představíte, jak pětilitrový osmiválec polyká benzin po kýblech a vydává u toho hřmotný rachot, který otřásá okenními tabulemi.
Pravda, americký pony-car nebyl stvořen k tomu, aby se s ním jezdilo úsporně, nicméně pokud se alespoň trochu snažíte, umí jezdit překvapivě za málo. Klidně i za devět litrů, když máte před sebou volnou okresku a pravou nohu nastavenou na výletní tempo.
V dnešním světě je to ale stejně pořád hodně. A proto také vznikl elektrický Ford Mustang Mach-E, aby trochu vyrovnal bilanci spotřeby a emisí svého benzinového jmenovce. A nejen jeho, ale také celé flotily modrého oválu.
Mach-E je fajn elektromobil, se kterým se dobře funguje každý den a navíc také dostává svému jménu. Protože řídit ho rozhodně není nuda. Chcete důkaz? Ve kterém dnešním mainstreamovém elektromobilu můžete vypnout stabilizaci a pohodit zadkem?
Čtěte také: Ford Mustang Mach-E GT pohledem ženy: Raketou na měsíc a zase zpátky aneb Jak si vyzkoušet protipóly jízdy
O tom ale tyto řádky nebudou, ačkoliv podzimní naslizlé silnice skýtají mnoho příležitostí k tomu pohodit to zatáčky zadkem. A věřte mi, že je to opravdu legrace, zvlášť, pokud máte verzi čistě s pohonem zadních kol. To je jenom takový bonus. Hlavní výhodou je totiž úspora elektrické energie.
A rozhodl jsem se, že se spotřebě elektrické energie podívám trochu víc na zoubek.
Ford Mustang Mach-E existuje v několika variantách. Naprostým základem je RWD 75,7 kWh se standardním dojezdem 440 km. Vyšší verze RWD 98,7 kWh s prodlouženým dojezdem nabídne až 600 km. Čtyřkolka AWD se nabízí taktéž s oběma akumulátory (dojezd 400, resp. 550 km), vrcholný Mach-E GT potom jen jako AWD 98,7 kWh (dojezd 490 km).
Jednotlivé verze se navíc ještě odlišují výkonem. Se standardním dojezdem se vždy pojí 269 koní, jak v zadokolce, tak čtyřkolce. Prodloužený dojezd nabízí ve verzi RWD 294 koní, v AWD pak 351 koní. Vrcholné GT AWD se potom pyšní 487 koňmi. Liší se také nabíjecí příkon: standard umí „jen“ 115 kW, prodloužený dojezd 150 kW.
Já jsem sáhl po nejrozumnější verzi se zadokolkou a prodlouženým dojezdem, tedy s parametry 98,7 kWh akumulátoru s dojezdem 600 km. A vydal se měřit spotřebu v mimoměstském a dálničním režimu v reálných podmínkách ponurého podzimu.
Venkovní teplota činila 9 °C, silnice byly trochu vlhké, což valivému odporu nepřidá (jak je ta čeština krásná, přitom na valivém odporu přidá). Panovalo absolutní bezvětří a běžný, spíš řidší sobotní provoz.
Ještě musím zmínit, že tlak v pneumatikách činil předepsaných 2,4 baru vpředu a 2,8 baru vzadu, topení jsem měl zapnuté na komfortních 22 °C a vyhřívání řidičovy sedačky na maximum. Prostě reálné podmínky, takže se nebudu přece omezovat.
A vyrazil jsem na svůj testovací okruh. Nejprve konstantní rychlostí 100 km/h na tempomat. To občas přineslo problém v podobě dojíždění pomalejších kamionů, a vzápětí hned další, když jsem je předjížděl a zezadu mě tlačilo rychlejší auto. Občas jsem tedy stanovenou rychlost na chvilku nedobrovolně překonal, abych nezdržoval.
Výsledek? Rovných 18 kWh. Zajímavé jsou statistiky palubního počítače, které ukazují procentuální rozdělení, kam směřovala elektrická energie. Pohon si vyžádal 83 %, zatímco vytápění hezkou porci 13 %, příslušenství 2 % a položka s názvem „Teplota venkovního vzduchu“ (což nakonec stejně přičítám na vrub vytápění) další 2 %.
To, že nepříznivé venkovní podmínky si vyžádají 15 % spotřeby, mě upřímně překvapilo. Jistě, věděl jsem, že teplo není u elektromobilu zadarmo a něco „sežere“, ale že to bude tolik?
Potom dává smysl, že teplejších měsících, řekněme na jaře a na podzim (protože v létě zase musíte klimatizovat) můžete ze zkušenosti s přehledem jezdit za 16 kWh. Mimochodem, oficiální průměr podle WLTP činí 17,3 kWh.
Dálniční tempo při 135 km/h na tempomat spotřebu elektrické energie pochopitelně zvedlo, ale nijak citelně – 21 kWh mi přijde jako malá daň za podstatně vyšší tempo. Vytápění kabiny se tentokrát podílelo na spotřebě 9 %.
Ford Mustang Mach-E RWD s prodlouženým dojezdem se ukázal v dobrém světle. Spotřebou elektrické energie se nijak nevymyká standardu a jako každé jiné SUV nejvíce tratí především kvůli svojí vyšší stavbě a větší čelní ploše, nicméně patří mezi ty aerodynamičtější vozy této třídy.
A jak jsem již zmiňoval, jako bonus si s ním občas hezky zařádíte…