autoweb.cz > sportovní vozy > Test Ford Mustang GT vs. Mustang Mach-E GT: Závod benzinu proti elektřině
Test Ford Mustang GT vs. Mustang Mach-E GT: Závod benzinu proti elektřině
Už od příchodu elektrického Fordu Mustang Mach-E se zarytí fanoušci ofrňovali, že tohle přece není ten pravý mustang. Ford Mustang je přece jenom jeden – pony-car se hřmotným vidlicovým osmiválcem, ne nějaký crossover s bzučícím elektromotorem.
Skutečností ovšem zůstává, že elektrický Mustang Mach-E z marketingového hlediska prostě funguje. Jestli ale funguje také jako opravdový Mustang, to je otázka. A víte co? Půjdeme to vyzkoušet. Postavili jsme proto obě auta vedle sebe, abychom vyzkoušeli, jak moc je nový elektrický Mustang skutečným mustangem.
Čtěte také: Test Fordu Mustang Convertible z roku 1966 aneb Když na světě je pořád krásně
Vyrážíme na letištní plochu u Příbrami provozovanou společností Max Cars, která pro naše účely s laskavostí poskytla prostor. Postavíme oba Mustangy vedle sebe k menšímu závodu ve zrychlení. Klasický drag-race na čtvrt-míle ukáže, zač je toho loket.
Jelikož ale pršelo a plocha je stále místy dost mokrá, musíme naši trať ze 400 metrů zkrátit na 250, aby obě auta startovala na suchém asfaltu. Nakonec jsme v Evropě, tak místo imperiálních jednotek budeme používat hezky naše metrické. Takže místo čtvrt míle máme čtvrt kilometru.
Elektřina s výhodou
Při pohledu do technických údajů má jasně navrch elektrický Mustang Mach-E GT. Elektromotor výkonem 487 koní nepatrně předčí 449 koní spalovacího motoru, kde se ale pořádně láme chleba, to je točivý moment.
Zatímco benzinový pětilitr ze sebe vymáčkne „pouhých“ 529 Nm při 4 600 ot./min., elektromotor jej zadupe do země svými 860 Nm prakticky od nuly. Mach-E GT má navíc výhodu pohonu všech kol, zatímco spalovací Mustang je pouze zadokolka.
S rozjezdem bude alespoň pomáhat automatická převodovka. S ní umí benzinový Mustang vystřelit na stovku za 4,6 sekundy (manuál za 4,9 s), elektrický Mach-E pak zrychlí na stovku o dvě desetinky rychleji, za 4,4 sekundy. Tomu dokáže konkurovat pouze ostřejší a výkonnější Mustang Mach 1, který tu ovšem dnes není.
Síly se pak trochu vyrovnávají při pohledu na váhu. Mustang s osmiválcem a automatem váží 1 832 kg, elektrický Mustang potom nemalých 2 407 kg.
Bookmaker ze mě nebude
A jdeme na to! Na kterého koně si vsadím? Myslím, že tady jsou karty celkem jasně rozdané. Přestože nerad prohrávám, usedám do benzinového Mustangu, protože si to chci prostě užít. K závodům ve zrychlení prostě patří soundtrack osmiválce.
Zařadit D, podržet si auto na brzdě, mírně přidávat, pustit brzdu a zamáčknout plyn. Zadní kola se protáčejí, ale celkem rychle chytají zpět trakci. Jenže to už je Mach-E o pořádný kus vepředu, i když jsem trochu (pochopitelně nechtěně) ulil start.
Závod ještě několikrát opakujeme, jenže se stejným výsledkem. Mach-E drtivě vystřelí z místa a s přehledem vyhraje. Ale právě jen na našich 250 metrů. Před cílovou čarou je cítit, že se benzinový Mustang začne dotahovat a mít delší dráhu, nechal by ho za sebou.
Co je rychlejší, už víme, ale co je zábavnější? Obojí má něco do sebe. Elektřina se čtyřkolkou umí ohromit impozantním zamáčknutím do sedačky, benzin zase surovým prokluzem zadních kol a nutností krotit zadek regulováním plynu. Jak vám auto tancuje pod zadnicí je neskonale zábavné.
Jednička logicky proklouzne hodně, ale automat brzy řadí dvojku, na trojku sebou zadek ještě mírně cukne, v tu chvíli ho musíte krotit nejvíc, aby neskočilo do auta ve druhé dráze. Potom se uklidní a za frenetického ječení atmosférického osmiválce mocně táhne vpřed.
Kámoši, ne nepřátelé
Paradoxně není největší výhodou Mustangu Mach-E elektrický pohon, ale spíš čtyřkolka. S pohonem zadních kol by přišlo 860 Nm vniveč, jakmile ale zabírají všechna čtyři kola, vystřelí jako projektil. A obráceně – pokud by měl benzinový Mustang pohon všech kol, závod by už od startu vypadal úplně jinak.
Výsledek závodu jsem tak trochu čekal. Nečekal jsem však, že mi vedle benzinového Mustangu, který naprosto zbožňuji, přiroste k srdci i ten elektrický. Že se obě auta nemusejí vzájemně vylučovat, ale mohou se perfektně doplňovat.
To, že nastala elektrická doba Mustangu ještě neznamená, že klasický osmiválec upadne v zapomnění, což ostatně dokazuje příchod nové sedmé generace. Naopak, umím si představit život s oběma naráz.
Ford Mustang Mach-E GT jako daily auto, které obstará všechny potřeby přes týden, zvládne nějaký kratší výlet nebo s důkladnějším plánováním i dlouhou dovolenou, zatímco Mustang 5.0 V8 GT čeká na svoji chvíli o víkendu. Jenom s manuálem, prosím, který se k točivému motoru náramně hodí.