autoweb.cz > DS > DS DS3 Crossback > Test DS 3 Crossback E-Tense: Putování na vlně voltů
Test DS 3 Crossback E-Tense: Putování na vlně voltů
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 10
Praktičnost 8
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.2
Když se řekne elektromobil, patrně si většina lidí vzpomene na severoamerickou Teslu, tedy na jednoho z hlavních propagátorů alternativní mobility. Jenže bateriově poháněné modely nosí loga i jiných značek a mnohdy až fanaticky vychvalované výrobky Elona Muska v lecčem předčí. Když totiž čtete slova jako prémiový nebo luxusní, tak si patrně nevybavíte jen obří dotykovou obrazovku a trochu kůže k tomu, že?
U DS ví, že spousta lidí dá na vnější krásu, což platí rovněž u elektromobilů, kde jsou nekonvenční tvary přece jen trochu vlídněji akceptovány. Při pohledu na SUV série 3 Crossback, které se designem oproti fosilní verzi prakticky neliší, tak provedení nikoho moc „nešokuje“, spíše naopak vůz nedává nijak okázale najevo, že mu v žilách koluje čistá elektřina.
Pokud vás neprozradí speciální značka začínající písmeny EL, případně nápis E-Tense na karoserii, můžete před světem celkem diskrétně utajit, čím že to vlastně jezdíte. Ne že by snad „déeska“ nebudila pozornost, tak to nemyslíme, upozorňujeme spíše na určitou antipatii vybraných společenských skupin k elektrickým pohonům.
Takže pokud máte ve svých prioritách jasno a našli jste zalíbení v umělecky laděných tvarech, slyšte, co vám může bzučivá trojka nabídnout. Protože stojí na specifické platformě, kde se už dopředu počítalo se zástavbou elektropohonu, vyplňují prostor pod podlahou akumulátory s hrubou kapacitou 50 kWh (čistá 45 kWh).
Vůz tedy nepřišel o místo v kufru ani nebylo nutné ubírat prostor pro posádku. Pod kapotu se jen místo spalovacího benzinového tříválce či naftového čtyřválce nastěhoval elektromotor naladěný na výkon až 100 kW (136 koní). Proč píšeme „až“?
Totiž ve standardním jízdním režimu využíváte nejvýše 80 kW (109 koní) výkonu, zatímco v úsporném módu dokonce jen 60 kW (82 koní). Plných 136 kobyl se probudí k životu až po stisknutí příslušného voliče a rozsvícení nápisu Sport na digitálním přístrojovém štítu. Tehdy se omezí dvouúrovňová brzdná rekuperace, avšak významně zesílí reakce na sešlápnutí plynového pedálu.
Jenže víte jak, prémiové SUV na baterky beztak nebudete honit po závodní dráze čili většinu času stejně pofrčí defenzivní styl řízení, doprovázený spíše lovem rozumných spotřeb. Ty u elektroaut ovlivňuje mnoho faktorů, mezi které řadíme i počasí.
Jelikož nepatříme v tomto oboru k zelenáčům a DS 3 Crossback E-Tense není mladou novinkou na trhu, využili jsme možností tento vůz vyzkoušet během vícero ročních období, takže už můžeme relevantně srovnávat. Homologovaný dojezd dle WLTP sice hlásá až 320 kilometrů na jedno nabití, nicméně to se bavíme o těch nejoptimálnějších podmínkách.
Daleko reálněji se jeví dosah 280 kilometrů naměřený v létě, a to v kombinovaném provozním režimu s aktivní klimatizací. Stačí však, aby se ochladilo, přezulo na zimní pneumatiky a začalo používat topení, a rázem dojezd spadne na průměrných 250 podzimních kilometrů.
V zimních měsících pak nebude překvapivé, když vám vozidlo zahlásí bateriovou nulu po 210 ujetých kilometrech, protože potřeba zaměstnat topení s příkonem 5 kW a překonat valivý odpor sezónních pneumatik už zkrátka vyžaduje nějakou tu energii navíc. Jasně, pokud bychom jezdili v zimníku a fandili jen vyhřívaným sedačkám, pak budeme úspornější, ale přece si nekupujete nové auto proto, abyste se zbytečně omezovali, viďte?
Běžné cenově dostupnější elektromobily se nejlépe cítí ve městech a na okreskách, ne snad kvůli dosahu nabíječek, ale z hlediska efektivity. Čím víc totiž stoupá cestovní rychlost a klesá podíl rekuperace, tím menší smysl dává využívat bateriový pohon. Převedeno do prosté řeči, na dálnicích téměř všechny elektrovozy prostě „žerou“.
Nevnímejte to však jako poselství, že auto na baterky na dálnice nepatří, jen pokud na nich strávíte 90 % času, a přesto toužíte po přítomnosti elektromotoru, sáhněte raději po nějakém plug-in hybridu, jenž vám poslouží daleko smysluplněji. Anebo si kupte už zmíněnou Teslu či Taycana od Porsche (kvůli dojezdu).
V rámci standardního hodnocení bychom se teď bavili o tom, že DS díky svému stylu a filosofii (i ceně) cílí spíše na klientelu hledající něco nevšedního (přetahovaná s Lexusem), avšak to zcela 100% neplatí u elektrických vozů. Konkrétně kompaktních SUV nesoucích se na vlně voltů je zatím poměrně málo a když se najdou, tak stojí k milionu korun (nebo přes), tedy obdobně jako DS 3 Crossback E-Tense.
Cenový nebo výbavový rozdíl pak oproti „obyčejnějším“ značkám nedosahuje takových markantních diferencí, tudíž „déesku“ mohou vzít v potaz i ti, kteří by za normálních okolností sondovali pouze v salonech Peugeotu (e-2008), Kie (e-Soul, e-Niro) nebo Hyundaie (Kona Electric).
Celkově vzato nelze napsat, že by nastupující éra automobilů živených ze zásuvky byla bez kompromisů, to tak rozhodně není. Ani nikdo nemůže dogmaticky tvrdit, že jde o jedinou možnou cestu do budoucna, nebo snad dokonce spásné řešení současné mobility.
Zatím máme (naštěstí) svobodně na výběr, tudíž komu chutná spíše francouzské víno a šampaňské nežli německé pivo, jihokorejské nudle či japonské saké, tak může s klidným svědomím zabrousit i do pařížských výsostných vod značky DS.