autoweb.cz > DS > DS DS3 Crossback > Test DS 3 Crossback 1.2 PureTech: Tři válce stačí, drahoušku
Test DS 3 Crossback 1.2 PureTech: Tři válce stačí, drahoušku
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8
Pokud si kupujete městské SUV, neznamená to, že budete automaticky odkázáni jen na hranice betonové džungle. Tenhle pojem se ustálil spíše pro rozměrově malá vozidla segmentu B, využívaná primárně v zastavěných oblastech. Zároveň se však bavíme o silném tržním zastoupení dané třídy, takže není divu, že zde neustále probíhají silné konkurenční boje. A dokonce tak silné, že v nich DS vlastně nemá v Česku moc šanci uspět. A možná, že ani nechce…
Víte, role masovek přebírají v kategorii kompaktů obchodní tahouni typu Peugeot 2008, Ford Puma, Renault Captur nebo Seat Arona. To jsou dejme tomu běžnější automobily, jenže co když máte o něco větší nároky a prémiové linie Audi Q2 nebo tuctovost Countrymanu od MINI vám nesedí? Pak nezbývá než otevřít francouzské šampaňské a posvačit croissant.
DS 3 Crossback už jen kvůli svému vzhledu dopředu avizuje, že rozhodně nepůjde o masírku pro každého. Aby se vám auto zalíbilo, musíte v něm hledat více než jen přemisťovadlo z bodu A do bodu B. A v kohož srdci buje smysl pro umění nebo netradiční tvary, ten bude útulnému crossoveru ještě více nakloněn.
Nebudeme vás zatěžovat popisem karosářského kouzlení, to přece vidíte sami, jen upozorníme na hlavní diodové lampy s technologií Matrix – v segmentu B poměrně raritní výbavu. Na tvarovaných bocích najdete ještě výsuvné kliky dotvářející osobnost modelu a vzadu uvítáte diodové lampy s dynamickými blinkry.
Interiér je zase trochu jiný, dovnitř totiž nastupujete skrze zvýšený práh a celkové rozpoložení může na někoho působit příjemně, avšak v jiném vyvolat pocit pobytu v kobce. Tak či onak jde o luxusem zdobený vnitřek plný dotykových ovladačů, prémiových materiálů a digitálních obrazovek. Ty jsou dvě, jedna hlavní, středová a druhá přístrojová.
Z hlediska infosystému musíme pochválit designovou stránku, komunikaci s head-up displejem nebo zrcadlení mapy před oči řidiče, ovšem pohanět nedostatečnou svižnost a místy zbytečně chaotická nastavení roztroušená v několika různých menu.
Ale co pohonné ústrojí, jak to si vede? Testovaný kousek vyhrál v továrně benzinovou dvanáctistovku o výkonu 130 koní, ovšem pro fajnšmekry se vyrábí i varianta naladěná na 155 kobyl, zatímco pro milovníky základů je připravena 100koňová verze s manuálem.
Mechanicky ovládané řazení však dává smysl jen tomu, kdo jde skutečně po tom „nejobyčejnějším“ provedení, všem ostatním doporučujeme osmirychlostní automat. Důvody jsou prosté – je rychlý, komfortní, přesný a můžete mu poroučet pádly pod volantem (např. kvůli podřazování).
Mimo dieselů jsou všechny zážehové jednotky tříválcové, což uchu zkušeného znalce sice neunikne, ale na druhou stranu nemůžeme tvrdit, že by autu chyběla dynamika. Ony už dnes i ty tři písty stačí, zvlášť když turbo vzduch tlačí a přímý vstřik paliva zlepšuje efektivitu. Řeč čísel pak hovoří o zrychlení z nuly na sto za 9,2 sekundy a maximálce 200 za hodinu.
O málokterém běžném autě jde dnes napsat, že by nebylo komfortní, takže ani DS 3 Crossback nepatří do záporácké ligy výjimečných. Ono cestovní hýčkání mohou pokazit leda zadní vlečená ramena spojená torzní příčkou. Všeobecně se absence víceprvku vzadu negativněji podepisuje na přejezdech po větších nerovnostech, respektive při pokusech o sportovní jízdu.
Znovu opakujeme, vozu nevytýkáme agilitu, pouze varujeme, abyste v kompaktním SUV nehledali nějaké lamborghini. Zvýšená koncepce soustředěná na pohodlí zkrátka necílí na dynamické průjezdy zatáčkami nebo na závody na okruzích. Ne, ne, tohle u DS nehledejte.
Otestovali jsme taktéž nabízené jízdní profily a byli poměrně překvapeni. Úsporný mód samozřejmě omezuje reakce na plyn, snižuje výkon palubních spotřebičů a hraje na ekonomickou notu – takže vlastně nic, co by stálo za významnější řeč. Oproti tomu ve sportovním nastavení autíčko sympaticky ožívá a ukazuje, že má (v rámci možností) výkonu na rozdávání, což nejvíce pocítíte na okresních silnicích.
Nebojte se ani delšího cestování, nefigurují zde nežádoucí ruchy či hluky, které by nadmíru unavovaly. Možná vás zarazí určitá zvídavost okolí, totiž ne všichni značku DS znají, proto se občas setkáte se zvláštními pohledy ostatních chodců, respektive řidičů. Někdy na sobě až okatě dávají poznat, že na jejich jazyku visí věta typu „co tohle je, to vůbec neznám“.
No ale co cena, je vůz dostupný? Protože jde o luxusnější zboží, tak pro některé lidi ne. Základ s manuálem startuje na 610 tisících, námi testovaná motorizace opatřená automatem už stojí o 80 tisíc víc, a pokud se chceme bavit o ještě nadupanější výbavě, pak bude nutné přihodit do placu dalších 100 tisíc navrch. A jak už se blížíme k milionu, vyvstává otázka, zdali se nekouknout i na větší (dražší) DS 7 Crossback.
Logicky nám z těchto kalkulací vyplývá, že je to na zvážení. DS 3 Crossback zaujme jako solidní vstupenka do světa pařížské avantgardy, případně jako čistý elektromobil E-Tense, avšak pokud už tomuto módnímu stylu propadnete hlouběji, nejspíše se nebudete ostýchat vytáhnout z peněženky tisícovky navíc a zapřemýšlet nad pořízením univerzálnějšího SUV série 7 Crossback. Ale pokud říkáte sedmičce ne, trojka vám poskytne obdobnou porci umění a kultury, jenom zabalenou v trochu odlišném (menším) balení.