autoweb.cz > Dacia > Dacia Sandero > Test Dacie Sandero 1.0 TCe 90: Už nejsem nejlevnější
Test Dacie Sandero 1.0 TCe 90: Už nejsem nejlevnější
Dynamika 6
Chování na silnici 8
Provozní náklady 10
Praktičnost 9
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.2
Dacia Sandero třetí generace určitě patří mezi nejočekávanější auta loňského roku. Nástupce dlouhodobě nejlevnějšího nového auta, které jste si mohli pořídit, prostě vzbuzuje mnoho zvídavých otázek. A také jedno nemalé (a nemilé) překvapení.
Onoho překvapení si všimnete při pohledu do ceníku, jelikož třetí generace velmi citelně zdražila. Jestliže jste druhou generaci Sandera mohli v nejlepších letech pořídit v nejnižší výbavě a motorizaci za něco málo přes 170 tisíc, novinka vyjde nejlevněji za 239 900 korun.
A díky tomu také Dacia Sandero už není nejlevnějším novým autem v České republice. Tím je aktuálně Hyundai i10, který s cenovkou 229 990,- Kč vyjde o necelých deset tisíc levněji. Nutno ovšem podotknout, že Sandero je o třídu větší auto a srovnání snese s modelem i20 nebo třeba s Fabií. A oproti nim cenově stále vede, ačkoliv ne o mnoho.
Sandero tedy generačně zdražilo, dobrou zprávou je, že je to na něm také vidět. Zatímco dřívější Sandera vám přidala na sociálním statusu asi jako jízda trochu lepším Favoritem (říká někdo, kdo jezdíval první generací Fiatu Panda, ale tam alespoň můžete tvrdit, že je to perspektivní veterán), tak současný vůz vypadá jako dospělé a moderní auto, za které se vůbec nemusíte stydět.
Zatímco podle základních tvarů siluety bezpečně poznáte, že se díváte na Sandero, zepředu přidává nová generace trochu té agrese do svého výrazu ve tváři a stejně tak zezadu vypadá díky LED dennímu svícení velmi moderně. Nezdráhám se prohlásit, že tohle je, nejen vzhledem k ceně, opravdu fešácké auto se střízlivě vkusným a moderním designem.
Uvnitř se všechno také zlepšilo, ačkoliv právě interiér stále prozrazuje, že je to především levné auto. Alespoň po vizuální stránce však není příliš poznat, že se šetřilo. Jakmile se něčeho dotknete, odhalíte skutečnou cenu, třeba volant ale dobře příjemně padne do ruky, ačkoliv se pozastavíte, jestli je jeho kožené čalounění opravdu hovězí. Jednoduché rozvržení kabiny ovšem vypadá pěkně.
Zůstala dvojice budíků, mezi nimiž se objevuje modernější displej palubního počítače, ovládání klimatizace designově podobné prémiovému segmentu je převzato z Dusteru (pokud si připlatíte za automatickou klimatizaci, jinak počítejte s klasickým „sporákem“) a celou kabinu horizontálně rozděluje pás čalouněný hrubě strukturovanou látkou.
Zajímavě je řešené zobrazování multimédií. V nižších výbavách Access a Essential totiž nedostanete tradiční displej, ale pouze odklápěcí přihrádku na telefon. Je to geniálně jednoduché a elegantní řešení. Jenže povinností všech nových vozidel je digitální příjem rádia, takže si určitě říkáte, jak se tedy ovládá rádio, když nikde není ani jednoduchý panel s audiem.
Vysvětlení se skrývá v palubním počítači, ve kterém nalistujete příslušnou stránku nabídky a voilà, ovládáte rádio, navíc ještě pomocí tradičního dálkového ovládání pod volantem. Neříkal jsem už, že je to geniálně jednoduché a elegantní řešení?
Pokud si připlatíte za nejvyšší výbavový balíček Comfort, dostanete už tradiční displej multimédií, který hrdě trčí z palubní desky jako tablet, a navíc vedle něj najdete ještě přídavný držák na telefon, což je ale trochu zbytečné, když máte připojení přes bluetooth a telefon většinou v kapse.
Za volantem nového Sandera se nebudete cítit lépe jenom díky hodnotnějším vizuálním vjemům, ale také díky nové možnosti výškového a podélného nastavení volantu. Menší výtku si ovšem zaslouží skutečnost, že za tento luxus si musíte připlatit – v prostřední výbavě Essential stále ještě 4 500,- Kč za paket Modularita.
Pod kapotou nové generace se usídlily benzinové litrové tříválce s nepřímým vstřikem paliva ve třech výkonových variantách. Základem je atmosférická jednotka 1.0 SCe 65 o výkonu 67 koní a točivém momentu 95 Nm, následuje přeplňovaný motor 1.0 TCe 90 s parametry 91 koní a 160 Nm a vrcholem nabídky je motorizace 1.0 TCe 100 LPG se 100 koňmi a 170 Nm.
Paradoxně nejvýkonnější je právě plynová verze, ačkoliv bývalo pravidlem, že pohon na LPG neposkytuje stejně velký výkon jako benzinové verze. Druhým paradoxem je aktuální cenová nabídka, ve které pořídíte verze LPG vždy o rovných 5 000 korun levněji, takže ušetříte dvakrát.
Základní atmosférická motorizace je spárovaná s pětistupňovým manuálem, turbomotory mají vždy šestikvalt. Volit můžete ještě automatickou bezstupňovou převodovku CVT pro 1.0 TCe 90, zajímavostí je, že kvůli konstrukci převodovky nabídne motor nižší točivý moment 142 Nm, zato v širším pásmu otáček od 1 750 do 4 500 ot./min.
K testování jsme dostali střední variantu 1.0 TCe 90 s manuální převodovkou, která ostatně bude patřit mezi zákazníky k nejžádanějším. A je to příjemné svezení. Na dynamiku 91 koní a 160 Nm si musíte chvilku zvykat, jestliže jste zmlsaní dostupným výkonem, ostatně na stovku se dostanete až za 11,7 sekundy, ale nenáročnému motoristovi to stačit bude.
Motor ovšem příjemně reaguje v nižších otáčkách a menší přeplňovaná jednotka je pro běžného uživatele přece jenom jednodušší na ovládání než původní větší atmosférický motor, který vyžadoval otáčky. Při rychlostech nad dálničním limitem už ale začne ztrácet dech.
Dynamice ovšem nepomáhají dlouhé převody. Vzhledem k tomu, že jich je šest, mohly být klidně naskládané těsněji na sebe. Naopak ohledně spotřeby si budete lebedit, mimo město zvládnete jezdit za 5,5 l/100 km, dálničním limitem potom za 6,9 litru.
Stejně tak podvozek neohromí schopnostmi krájet zatáčky, na to je odpružení příliš měkké a dovoluje karoserii výrazné náklony, ale jakmile přestanete vyžadovat zázraky a zklidníte svůj jízdní styl, podvozek se odmění výborným komfortem.
Verdikt
Dacia Sandero mezigeneračně dospěla, vypadá lépe zvenku i uvnitř, nabízí několik levných, ale chytrých řešení a k tomu i nějakou tu moderní technologii, aby držela krok s ostatními. Že to už není nejlevnější auto na českém trhu tolik nevadí, jelikož stále nabídne dost za málo peněz. Motorizace 1.0 TCe 90 ve prostřední výbavě Essential se jeví jako dobrá volba, momentálně však dává větší smysl zlevněný pohon na LPG.