autoweb.cz > Cupra > Cupra Formentor > Test Cupra Formentor VZ5 2.5 TFSI: Jako z divokých vajec
Test Cupra Formentor VZ5 2.5 TFSI: Jako z divokých vajec
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 6
Praktičnost 8
X-Factor 10
Celkové hodnocení 8.8
Pětiválec. Dnes aby tuto konfiguraci motoru člověk pohledal. Dřív jich bylo na výběr celkem dost i v naprosto obyčejných autech. Volvo jimi bylo doslova vyhlášené, od něj je měl i Ford, Fiat je dával do sportovního kupé i rodinného kombíku a Audi s ním rozšlapalo všechny v rallye i na silnici.
V dnešní unifikované době downsizingu všechny vymizely a jedinou značkou, která vyrábí pětiválcový motor, zůstalo Audi. Cenami ověnčený motor 2.5 TFSI potom prodává dál značce KTM, holandskému malosériovému výrobci Donkervoort a sesteršké Cupře. Toť vše.
Pokud tedy zatoužíte po melodii pětiválce, máte na výběr pouze čtyři auta (snad jsem na nic nezapomněl), se kterými smíte na silnice: Audi RS 3, KTM X-Box GT-XR, Donkervoort D8 GTO a Cupra Formentor. Z pětiválce se stalo nedostupné a velmi exkluzivní zboží.
Exkluzivní limitka
Jedním z nejzajímavějších počinů je právě Cupra Formentor VZ5, pod jejíž kapotou je motor 2.5 TFSI ještě exkluzivnější. Vznikne totiž pouhých 7 000 kusů a v České republice se jich prodá jen pár kusů. Takže si pospěšte, protože tohle rozhodně stojí za to!
Slyšel jsem názor, že ne, že těch půl milionu navíc oproti a Formentoru VZ 2.0 TSI o výkonu 310 koní je přehnaných, ale nevěřte tomu. Není to jenom o těch 80 koních a stejném počtu Newtonmetrů navíc, není to ani tom božím zvuku, tohle auto je prostě z divokých vajec!
Už jenom to, jak vypadá, vás srazí do kolen. Líbí se mi, že vůbec nepůsobí jako oteklé SUVčko, ale hezky atleticky, přikrčeně a svalnatě, spíš jako zvýšený hatchback. Vypadá naprosto senzačně! Mám sice trochu problém rozpoznat VZ5 od základního Formentoru, protože i ten vypadá dost nabroušeně, ale čtveřice „měděných“ koncovek výfuku à la Lexus to jistí.
Uvnitř je to klasika, jako známe z ostatních vozů značky Cupra. Kabina orientovaná na řidiče, pár detailů v měděné barvě, dobrý volant s titěrnými pádly pod volantem (stěžoval jsem si na to už u Cupry Leon), pěkná grafika přístrojů a trochu nešťastné dotykové ovládání infotainmentu. Ale zvyknete si.
Návyková jízda
Co je ale naprosto návykové, to jsou příplatkové skořepinové sedačky Sabelt. Stojí sice mastných 70 tisíc, ale rozhodně stojí za každou korunu. Vypadají božsky a tělo drží pevně na místě. A že to budete potřebovat!
Tahle pekelná střela nejenže letí kupředu fakt hodně rychle, víc, než kdy budete potřebovat, ale hlavně s vámi pořádně zacloumá v zatáčkách. Přední náprava má hodně přilnavosti a poslušně poslouchá každý povel volantem, zatímco zadek je pěkně rozverný, když to na výjezdu přeženete s plynem nebo naopak na nájezdu zavřete plyn.
Ve srovnání s dárcovským Audi RS 3, které je stoicky klidné a efektivní, je Cupra Formentor VZ5 překvapivě divočejší. A kdyby vám to nestačilo, můžete přepnout ještě do driftovacího jízdního režimu, ve kterém dokáže vykroužit pěkně čitelný a čistý driftík.
Verdikt
Tohle auto je prostě úžasně návykové. Vypadá skvěle, je sakra rychlé, zábavné a rozdováděné. Na druhou stranu také překvapivě komfortní a praktické na každý den. Chyby? Pekelně žere. Já s tím pod 17 litrů nedokázal jezdit. A stojí randál, za 1,9 milionu teprve startuje. Jenže je to také exkluzivní limitka a na silnici druhé nepotkáte. Berte, dokud je, je to naprosto boží!