Test Citroënu C4 1.5 BlueHDi 130 EAT8, avantgardního parťáka pro řidiče kliďase

Nejnovější Citroën C4 si nedělá hlavu s falešnou sportovností a přijíždí s upřímností a neokoukaným designem. Tato novinka od Francouzů zaujme hlavně řidiče s klidnější povahou.
img_4462-1100x618.jpgCelá galerie 22 Zdroj: Autoweb.cz

Populární Citroën C4 se za posledních dvacet let představil v různých podobách, ale až nyní přijel na český trh jako auto, které jen tak nepřehlédnete. Z docela obyčejného rodinného vozu se stal zajímavý avantgardní crossover s typicky francouzským, velmi osobitým designem.

Poprvé v historii se Citroën C4 představil také s čistě elektrickým pohonem, ale při prvním týdenním testování se nám do rukou dostal exemplář s konvenčním pohonem na naftu, tedy se vznětovým spalovacím motorem.

Zaujmout zákazníky na dnešním přesyceném trhu není jednoduché, ale francouzské automobilky umí oslovit designem, který nikde jinde neuvidíte. Technicky je Citroën C4 klasický pětidveřový liftback, ale se zvýšeným podvozkem, decentním oplastováním a na velkých kolech se blíží módním crossoverům.

Nepochybně nejpoutavějšími prvky avantgardního designu jsou přední a zadní část s netypicky tvarovanými světlomety, s nimiž nová C4 připomíná silniční verzi futuristických vesmírných plavidel. Časem se nám nejnovější design Citroënu trochu okouká, ale zatím neexistuje ulice, v níž by tohle auto nepřitahovalo pozornost.

Interiér je o poznání decentnější a při nasedání na sedadlo řidiče musíte překonat trochu vyšší práh, přes který musíte tzv. přehodit nohu. Jakmile se ale usadíte za volant, opravdu snadno se za ním zorientujete. Přístrojový štít už tvoří jen jednoduchý 5,5palcový TFT displej se základními údaji o jízdě, kterému sekunduje desetipalcová dotyková obrazovka infotainmentu.

Z běžných ovládacích prvků na palubní desce zůstalo jen ovládání klimatizace, jejíž nastavení se zobrazuje na velkém displeji infotainmentu nad panelem. Úplně nejníže se pak u vozů s automatickou převodovkou nachází její volič a přepínač jízdních režimů.

Jestliže však patříte k řidičům, kterým se lépe žije v prosvětlených interiérech, v nejnovějším Citroënu se nebudete cítit dobře. Kompletně černý interiér je až moc tmavým místem a nevýhodou nejsou ani časté lesklé plasty, které jsou často zaprášené nebo umatlané od běžného používání auta. Výhodou interiéru je naopak dostatek odkládacích ploch a schránek, včetně zabudovaného držáku na tablet na palubní desce před spolujezdcem.

Citroën se při vývoji nevydal moderní cestou falešné sportovnosti, ale naopak vyvinul docela obyčejné auto, které bude vyhovovat většině zákazníků. Sportovněji smýšlejícím řidičům bude trochu vadit nastavení volantu, který si nemůžete přitáhnout moc blízko, ale klidnější řidiči si budou užívat komfortu v širších křesílkách bez výraznějšího bočního vedení. Spousta prostoru je i na zadních sedadlech, na nichž se pohodlně usadí i dospělý člověk a stále je k dispozici zavazadlový prostor s objemem 380 litrů a snadným přístupem.

Klidnějším řidičům budou vyhovovat i jízdní vlastnosti. Komfortní podvozek s měkčím naladěním si umí poradit i s nepříjemnými nerovnostmi, ale na rychlou jízdu v zatáčkách jej příliš neužije. Citroën C4 se v zatáčkách znatelně naklání, a přestože neztrácí přilnavost, absence zpětné vazby ve volantu vytváří v řidiči spoustu nejistoty. Přilnavost kol a pomyslnou vzdálenost jízdních limitů většinou spíše odhadujete, než čtete a poznáváte z chování auta.

Citroën C4 však není sportovně zamýšleným autem, ale autem, které oceníte zejména v životě ve městě, verzi s turbodieselem pak i při delších cestách po dálnicích. Seznam dostupných motorizací začíná u zážehového tříválce 1.2 PureTech a přes vznětový čtyřválec 1.5 BlueHDi se dostává k elektrické verzi ë-C4.

Námi testovaný vůz se silnějším turbodieselem o výkonu 130 koní nás zaujal kultivovaností chodu, nízkou spotřebou, která se při většině cest pohybovala pod 6 litry na 100 kilometrů a skvělým sladěním s hladce řadící osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8. Jízdní dynamika je pak naprosto dostačující.

Nový Citroën C4 je docela dobrým normálním autem, ale přijíždí na trh se silnou konkurencí. Má dostatek schopností na to, aby si získal dostatek zákazníků? K jeho největším výhodám jistě patří nevšední design, praktičnost, jízdní komfort a zajímavá cenová politika.

Nejlevnější Citroën C4 s dvanáctistovkou o výkonu 100 koní začíná na částce 369 900 Kč, lépe vybavená auta začínají na 415 tisících za benzinovou verzi nebo 465 tisících za verzi s turbodieselem a základní elektrickou ë-C4 pak pořídíte již za 799 900 Kč.

3.5.2021 9:30| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist