Test BMW Z4 sDrive20i, základní verze s manuální převodovkou

Základní verze mnichovského roadsteru je dostupná s manuální převodovkou. Stojí za to?
img_2868-1100x618.jpgCelá galerie 18 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 3

  • Celkové hodnocení 6.8

Čtyřválec se pod plným plynem vytáčí k červenému poli otáčkoměru a při rozsvícení všech diod indikujících blížící se přeřazení šlapu na spojku a řadím vyšší převodový stupeň. Nejnovější BMW Z4 jsem v minulosti řídil v motorizacích sDrive30i a M40i, ve kterých si však na manuální řazení nikdy nesáhnete. Obě výkonnější verze současného BMW Z4 se totiž prodávají pouze s osmistupňovým automatem.

I když to možná vypadá, že BMW zapomíná na opravdové řidiče, protože nejčastěji vídáme sportovní modely s automatickými převodovkami, manuální převodovka se v nejnovější generaci sportovního roadsteru skutečně objevila. Trojice pedálů s řadicí pákou jsou hlavní předností základní motorizace sDrive20i, která je pomalejší než výkonnější sourozenci, ale nadšeným řidičům přináší radost z řízení.

Nejnovější generace BMW Z4 se vrací k tradičním sportovním kořenům mnichovské automobilky. Zásadním prvkem je návrat plátěné střechy, jejíž pomocí Z4 mezigeneračně zhubla několik desítek kilogramů. Minulá generace s pevnou skládací střechou byla spíše cestovním roadsterem, než autem zaměřeným na zábavu za volantem, což je hlavním smyslem sportovních roadsterů. Ryzí jízdní zážitek je pro novou Z4 na prvním místě.

BMW Z4 následuje své předchůdce Z1 a Z3 i celkovým designem a proporcemi karoserie. Nejnovější generace je placatá, široká a kabina se sedadly je opět umístěna co nejvíce vzadu. Dlouhá kapota se širokými ledvinkami dojem placatosti ještě umocňují. Testovaná Z4 s agresivnějším M sportovním paketu se slušivým matně šedým lakem, červeným koženým interiérem a antracitovými koly je Z4 magnetem na oči a snadno skrývá skutečnost, že se jedná o základní motorizaci.

Základní motorizací s modelovým označením sDrive20i je turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválec B48 o 197 koních a 320 newtonmetrech od 1 450 ot./min. I když oproti plnotučnému šestiválci chybí dva válce, má dvoulitr dost síly, ve středním pásmu příjemně ožívá a nechává se vytáčet až k červenému poli, přičemž díky plochému průběhu točivého momentu nepřestává táhnout. Nejslabší Z4 zrychlí na stovku za 6,6 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 240 kilometrů v hodině.

Manuální převodovky nikdy nebyly nejsilnější stránkou bavoráků, ale šestistupňový manuál s krátkými drahami řazení a příjemným odporem je docela v pořádku. Odpoutání se od automatických převodovek a práce s manuálním řazením na okreskách přináší uspokojující zábavu a vyšší hravost. Na dlouhých rovinkách Z4 chybí monstrózní výkon šestiválce, ale ráda vrtí zadečkem při výjezdech ze zatáček a nechává se ždímat do posledního koně.

Čtyřválcová Z4 je o přibližně metrák lehčí než plnotučná šestiválcová verze, takže působí lehkonohým dojmem, ochotněji se vrhá do zatáček a hbitěji mění směr. Tlumiče s hydromechanickými dorazy fungují skvěle a auto je bez adaptivního podvozku nastaveno poměrně tuze. Výrazně kopíruje povrch asfaltu, se kterým však stále udržuje kontakt a neodskakuje. Ve městě je chvílemi méně komfortní, ale při rychlejší jízdě na okreskách funguje bezchybně.

Se strmým sportovním řízením a ideálním rozložením hmotnosti 50:50 je čtyřválcová Z4 snadno ovladatelná a stabilní. Zadní náhon se projevuje až při opravdu rychlém výjezdu ze zatáčky, kdy vůz přechází do plynulého čitelného powerslidu. Když naopak přestřelíte nájezdovou rychlost, půjdete ven po předku, ale jízdní limity Z4 jsou opravdu daleko.

BMW Z4 sDrive20i je zajímavou základní motorizací pro řidiče, kteří chtějí luxusnější sportovní roadster a upřednostňují zábavu za volantem před rychlostí. Bohužel trochu skrývá pocit rychlosti, a když toužíte po zábavnějším a purističtějším roadsteru na rychlou jízdu po okreskách, za cenu okolo milionu korun se nabízí sice menší, ale mnohem hravější Mazda MX-5 s atmosférickým dvoulitrem, výrazně nižší hmotností a celkově lepší odezvou všech ovládacích prvků. Volba záleží čistě na vašem vkusu.

13.1.2021 9:20| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist