autoweb.cz > BMW > BMW X7 > Test BMW X7 xDrive40i: Jako Rolls-Royce Cullinan, ale pro méně bohaté
Test BMW X7 xDrive40i: Jako Rolls-Royce Cullinan, ale pro méně bohaté
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 9
X-Factor 10
Celkové hodnocení 8.6
Kontroverzní BMW X7 v minulých měsících rozpoutalo vášnivé diskuze o tom, zda skutečně potřebujeme auta, která jsou takto obrovská. Moderní auta jsou rozměrná, ale většina z nich se zmenší okamžitě poté, co vedle nich zaparkujete mamutí X7. Tenhle bavorák, který je vrcholným a největším SUV v nabídce mnichovské značky, totiž mění představu o tom, co znamená označení „opravdu velké auto“. Když se ale podíváte do hloubi X7, zjistíte, že je kombinací SUV a limuzíny, která na současném trhu dává smysl.
BMW X7 bylo představeno v roce 2018 a rozporuplný design produkčního modelu vychází z o rok staršího konceptu BMW Concept X7 iPerformance. Mnichovský konkurent Mercedesu-Benz GLS se vyrábí ve Spartanburgu v americké Jižní Karolíně a evropský trh pro něj není nejdůležitější. Nejvíce zákazníků pochopitelně zaujme ve Spojených státech amerických, čemuž byl podřízen celkový design vozu. Amerika je z těch zemí, kde větší znamená lepší.
Ani příplatkový modrý odstín Tanzenite Blue, který zaujme úžasným kontrastem s chromovanými doplňky, nedokáže zamaskovat gigantické rozměry BMW X7. Katedrála na kolech. Velikost X7 se popisuje trochu těžko, protože při prvním osobním setkání umí zaskočit. Obrovské ledvinky jsou častým tématem kritiky a vtípků, ale menší maska chladiče by ve srovnání s velikostí X7 vypadala vážně směšně. Ledvinky X7 s aktivními lamelami jsou těmi největšími v historii BMW.
BMW X7 se může zdát zvláštní, ale během týdenního testování jsem si uvědomil, že se mi docela líbí. Úzké laserové světlomety umocňují celkovou šířku, přední dveře jsou menší než zadní a chromovaná lišta spojující zadní světlomety se objevila na modelu BMW vůbec poprvé. Když se na BMW X7 podíváte z boku, uvědomíte si, že i ta dvaadvacetipalcová kola BMW Individual vypadají docela normální, že? Celkový vzhled auta nutí k zamyšlení, jak velký je Rolls-Royce Cullinan v reálném světě.
Srovnání se superluxusním SUV Rolls-Royce Cullinan je docela na místě. BMW X7 je druhým nejluxusnějším SUV od BMW Group. Majestátně reprezentuje svého majitele, a když nutně netoužíte po vysoce exkluzivním velmi starém dřevu a koženém čalounění bez štípanců od hmyzu, které pouhým okem neuvidíte, nabídne vám více luxusu a komfortu, než vůbec dokážete využít. Luxusní interiér je ve standardu čalouněn kůží Vernasca a na přání můžete mít špičkovou kůži Merino nebo stropnici z černé alcantary.
Interiér je až neuvěřitelně prostorný. S vysokou střechou je spousta místa nad hlavou, dlouhá panoramatická střecha umožňuje příjemné prosvětlení a příplatková šestimístná specifikace zaujme konfigurací sedadel. Dvě sedadla vpředu, dvě komfortní sedadla místo standardní třímístné lavice uprostřed a dvě sedadla v kufru. Všechna jsou plně elektrická (až na vyklopení hlavových opěrek sedadel třetí řady) a cestující na zadních sedadlech si mohou zkrátit čas sledováním televize na obrazovkách paketu First Class.
Vyhřívaná a ventilovaná sedadla s masážemi (pouze vpředu), elektricky ovládané rolety oken, vyhřívání/chlazení držáků nápojů, parkovací kamery s 3D zobrazením vozu a okolí a nespočet bezpečnostních a jízdních asistentů. BMW X7 je zvláštní kombinací limuzíny a SUV, která má potenciál zaujmout potenciální zákazníky klasické sedmičky, kteří by ale raději upřednostnili vyšší posez. Ve vašem BMW X7 můžete mít doslova všechno, na co si vzpomenete, a to i se základní motorizací.
Za modelovým označením xDrive40i se ukrývá základní zážehový motor, kterým se třílitrový řadový šestiválec s Twin-Scroll turbodmychadlem. Nejvyšší výkon 340 koní se při pohledu na dvouapůltunovou X7 zdá slaboučký, ale pro běžný život stačí. Po zkušenostech s vrcholnou vznětovou motorizací M50d se šestiválcem a čtyřmi turbodmychadly jsem se obával, že zážehová 40i bude pomalá, protože i nejsilnější turbodiesel měl s X7 co dělat, ale překvapila mne svou ochotou.
Nejslabší zážehová motorizace, s plochou křivkou maximálního točivého momentu 450 newtonmetrů v rozmezí od 1 500 do 5 200 otáček, ochotně zrychluje a rozhýbá X7 na stovku za 6,1 sekundy, což není vůbec špatný výsledek, a jede až 245 km/h. Ve vyšších rychlostech ale už motoru chybí více síly na silnější pružné zrychlení. Sametový šestiválec s hlubokým zvukem v těžkém SUV vyvolává pocit jemného nenásilného zrychlení, známý z Rolls-Royců, a je výborně sladěný s hladce řadicí osmistupňovou automatickou převodovkou od ZF.
S kombinovanou spotřebou okolo 12,5 litrů na 100 kilometrů a palivovou nádrží na 83 litrů benzinu se nejvyšší dojezd dokáže přiblížit až 700 kilometrů. Tento výsledek ale vyžaduje lehkou nohu na plynu a klidnou jízdu v mimoměstském režimu. Potenciální zákazníci ovšem musí popřemýšlet nad tím, zda si raději nepřiplatí přibližně 700 tisíc korun a vrcholnou zážehovou motorizaci M50i. BMW X7 bude s 530 koňmi rychlejší, ale při běžné jízdě nebude o moc hladovější, protože osmiválec s ním bude mít méně námahy.
BMW X7 je hlavně o vysokém jízdním komfortu a se standardním adaptivním vzduchovým podvozkem se lehce pohupuje a pluje po silnici. Podvozek disponuje pěti různými nastaveními světlé výšky, která se upravuje automaticky v závislosti na jízdním režimu, nebo ji lze nastavit manuálně ovladačem vedle voliče převodovky. Elektronika podvozku po překročení 138 km/h automaticky sníží světlou výšku o 20 milimetrů, aby snížila celkový odpor vzduchu X7 při rychlých dálničních přesunech. Už tak širokou škálu režimů lze rozšířit xOffroad paketem s jízdními režimy do terénu.
Největší bavorák současnosti možná vypadá jako zmenšený luxusní autobus, ale jezdí podobně jako menší sourozenec BMW X5. Řízení s variabilním převodem a tuhostí může být rozšířeno o příplatkové zatáčení zadními koly a pohon všech kol xDrive upřednostňuje zadní nápravu, takže se X7 s aktivním zadním diferenciálem snaží být mírně přetáčivá. Ale zvláště v měkkém komfortním nastavení podvozku se značně naklání a v ostrých zatáčkách si při rychlé jízdě zasedává na vnější zadní kolo. S vysokou pohotovostní hmotností je auto navíc pochopitelně těžkopádné a brzdy potřebují silnější sešlapování.
Majitelé a řidiči BMW X7 určitě nebudou trávit čas za volantem ježděním po okreskách, zvláště ty typicky české jsou na tohoto mastodonta až nepříjemně úzké, ale spíše dlouhými dálničními cestami nebo ve městě. Na kolosální velikost si zvyknete celkem rychle a řízení zadních kol usnadňuje manévrování, ale většinou budete potřebovat hodně místa na zaparkování. Běžná evropská parkovací místa jsou pro X7 trochu těsná a při podélném parkování umí s chytrými asistenty zaparkovat svépomocí. Jak jsem četl v jednom slovenském testu: „Existují i větší auta na zaparkování, než je BMW X7 – autobusy, kamiony a tanky.“
Nejsem příznivcem moderního trendu crossoverů a SUV, ale patřím k lidem, které BMW X7 opravdu oslovilo. Netradiční spojení limuzíny a velkého SUV vytvořilo auto, které může oslovit nový typ zákazníků, ale zároveň může ohrozit dlouhou historii a existenci BMW řady 7. Ikonickou sedmičku mám opravdu rád a trochu se bojím toho, že X7 zvládne přebrat i její zákazníky. Luxusní SUV jsou prostě hit a limuzíny hrají druhé housle. A co motorizace xDrive40i? Základní zážehový šestiválec je příjemným překvapením a řidičům milujícím pohodovou jízdu v komfortu bude bohatě stačit. BMW X7 xDrive40i dokázalo obhájit samo sebe. Bravo!
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 6,1 s |
Spotřeba v testu (l/100km) | 12 l/100km |
Motor | |
Konstrukce | řadový šestiválec |
Palivo | benzin |
Plnění | turbodmychadlo |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 2 998 cm3 |
Převodovka | osmistupňová automatická ZF |
Poháněná kola | pohon všech kol xDrive |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 250 kW/340 koní v 5 500 - 6 500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 450 Nm v 1 500 - 5 200 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 245 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,6 / 8,2 / 9,0 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 83 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 5 151 mm |
Šířka (mm) | 2 000 mm |
Výška (mm) | 1 805 mm |
Rozvor náprav (mm) | 3 105 mm |
Provozní hmotnost (kg) | 2 395 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 750 / 2 120 l |
Ceny | |
Základní cena modelu | 2 213 900 Kč |
Základní cena test. verze | 2 230 800 Kč |
Cena testovaného vozu | 3 137 710 Kč |