autoweb.cz > BMW > BMW X5 > Test BMW X5 xDrive40i: Proč je X5 neprodávanějším bavorákem?
Test BMW X5 xDrive40i: Proč je X5 neprodávanějším bavorákem?
Přijde vám BMW X5 jako velké plnotučné SUV? V Evropě rozhodně ano, ale například ve Spojených státech budeme hovořit ve spojení s velkou pětkou o sportovně-utilitárním vozu střední velikosti. Zcela narovinu – gigantické cadillacy nebo chevrolety by se našich silnicích nijak masově nechytaly. A co teprve parkování, přeci jen jde o trochu nadrozměrná auta…
Mnichovská automobilka tak s příchodem nové X5 přesně věděla, do čeho jde a naservírovala veřejnosti rozměrné a hodně prostorné SUV – přesně takové, jaké mají zákazníci kupující vozy vyšších tříd rádi. S proporcemi souvisí také design, proto musely povyrůst dýchací otvory masky chladiče a automobil celkově zmohutnět.
Pár let v posilovně se zkrátka na bavoráku pozitivně podepsalo a dnes jde o luxusní moderní evropské full-size SUV. Za zmínku stojí ještě hlavní světlomety – ve standardu jsou diodové, nicméně za příplatek necelých 40 tisíc je můžete vyměnit za laserové. Jejich výhoda je v dosvitu, protože v dálkovém režimu doletí světelný paprsek za hranici 500 metrů.
Není to jen o značce
BMW X5 není oblíbené jen pro svůj vzhled a modrobílé logo na kapotě. Svoji důležitou roli hrají také interiérové prvky, rozsáhlost individuálního programu (ve zkratce jde o „knihu velikosti telefonního seznamu“ plnou doplňků, laků a dekorací), prémiové materiály, zpracování, technologie a telematické služby.
Mezi nepostradatelného pomocníka patří navigační systém s on-line připojením k internetu, který málokdy zklame. Dokonce svojí aktuálností pomalu dotahuje tolik populární aplikace typu Google mapy nebo Waze. Navíc vzhledem k výbavě si můžete mapu zrcadlit na přístrojovém štítu, obří dotykové obrazovce uprostřed nebo na head-up displeji (čelní sklo).
V rámci telematických služeb nechybí volitelný servis po telefonu – prostě zavoláte na linku, že chcete najít nejbližší mexickou restauraci a pak už jen čekáte, až vám obsluha pošle do auta potřebná data. Tuhle legrácku asi nebudete v Česku využívat často, ale především ve východních zemích přijde vhod.
Kávu nebo limonádu?
Uvnitř vás auto umí volitelně hýčkat relaxačními programy, ohřát kávu, vychladit vodu, vyhřát sedadla i loketní opěrky – seznam výbavy by vydal na druhý díl Zlatých stránek. Zkoušená verze 40i však potěšila příplatkovým adaptivním vzduchovým odpružením, a to znamená naprostý komfort a žehlení nerovného asfaltu i na 21palcových kolech se zimními pneumatikami. A to je to, co od auta pro každý den za miliony korun chcete – maximální pohodlí.
Sportovně-užitkové auto by mělo mít tedy sportovní ambice, nebo ne? Jasně že mělo, ale málokteré SUV je skutečně má. Nebudeme označovat čtyřkolku BMW X5 za ryze sportovního obra, nicméně v rámci konfigurace tu pár vychytávek pro dynamickou jízdu můžeme najít.
Srdcem je samozřejmě motor. V našem případě jde o třílitrový řadový šestiválec s turbem a výkonem 340 koní (450 Nm), který rozhýbe přes dvě tuny vážící SUV z místa na stovku za 5,5 vteřiny. Maximálka je pak omezená na 250 kilometrů za hodinu. Co z toho vyplývá? BMW X5 poskytne to, po čem (skoro) každý řidič touží, a to je rychlost.
Na dráhu i do terénu
Myslíte si, že je testovaná X5 za téměř tři miliony korun málo sport? Kromě vzduchového podvozku, který se v dynamickém režimu sníží, najdete ve výbavě také sportovní osmirychlostní automat, brzdy, diferenciál a ještě výfuk. Konečně i velké masivní SUV může znít pronikavým, ale decentním zvukem pracujících výfukových plynů. Žádné naftové chrochtání jako u verze M50d se čtyřmi turbodmychadly, ale ryzí benzinová radost.
Zastavěné sportovní komponenty jsou na autě znát – v zatáčkách nemá tendence se tolik naklánět a nepůsobí na něj tak velká odstředivá síla. Ostré průjezdy však stejně musíte jet s větší rozvahou, protože 2,1 tuny živé váhy s vyšším těžištěm zákony fyziky neobelstí. BMW X5 však jde použít i jako komfortní cestovní Gran Turismo pro více osob, protože se zadní lavice dají posunout nebo přiklopit. Volitelně si můžete část kufru zaplnit třetí řadou sedadel, ovšem ta je vhodná spíše pro děti.
Vůbec poprvé se nová generace BMW X5 rozhodla továrně čelit terénním nástrahám, k čemuž využívá off-roadový paket a několikrát zmíněné adaptivní odpružení. Vůz disponuje několika mimosilničními režimy, konkrétně jde o profily do písku, stěrku, sněhu nebo pro zdolání kamenité cesty. Každý vybraný mód pak ovlivní světlou výšku a nastavení elektronické stabilizace nebo ABS.
Čistá statistika
Na závěr si dáme pár čísel. Pořizovací cena není vůbec malá – auto začíná na částce 1,7 milionu korun se základním dieselovým motorem, zatímco benzinová specifikace vyjde o cirka 100 tisíc dráž. V nabídce však najdete ještě armádu doplňků, proto konečná cifra většinou přesahuje dva nebo tři miliony korun. Myslíte si, že to kupce odradí?
Právě naopak – BMW našlo recept na úspěšné SUV a lidé jsou ochotni si tento větší (dražší) luxus dopřát, což dokazují také prodejní čísla v Česku. Podle statistiky Svazu dovozců automobilů dosáhl vůz od začátku roku do konce října 907 prvních registrací a drží 32% podíl v segmentu SUV-E. Jde tedy o jasného lídra tabulek. Na druhém místě je Mercedes-Benz GLE s 379 registracemi. Velká pětka tak potvrdila svoje slova – šéf je prostě zpátky a vládne mezi plnotučnými SUV zcela právoplatně.