autoweb.cz > BMW > BMW X4 > Test BMW X4 M40i: Holkám se líbí
Test BMW X4 M40i: Holkám se líbí
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.8
Ať si o segmentu aut s karosérií zvýšeného čtyřdveřového kupé myslíte cokoliv, obchodně je to pro automobilky úspěch, a tak postupně přibývají modely těch stávajících, a přidávají se i výrobci noví (i když třeba u Porsche, které své Cayenne kupé prodává už půl roku, asi čekali větší zájem).
BMW, které je se svou X6 průkopníkem, po čase přidalo menší X4 (konkrétně v roce 2014) a ta se v roce 2018 představila ve druhé generaci. A my měli v testu hned ten nejsilnější motor (v rámci běžné, ne-emkové řady) s označením M40i.
Jedná se o přeplňovaný benzinový šestiválec o objemu 3.0 litru s parametry 260 kW a 500 Nm, zrychlením z 0 na 100 km za 4,8 s a udávanou spotřebou od 7,7 do 11,5 litru. Je vtipné, že i u auta s takovými parametry se automobilka stydí napsat spotřebu skutečnou – tedy, ona by se možná styděla o něco méně, kdyby nemusela plnit směšné limity oxidu uhličitého.
Jak asi předpokládáte, s autem s pohotovostní hmotností 1 900 kg, výkonem menšího náklaďáku a čelním odporem dvou běžných aut se jezdí za víc, ale nemusí to zase být o tolik. Dlouhodobá spotřeba, kterou jsem nenuloval, byla v autě 11,6 l/100 km, což rozhodně není špatné, čekal bych tak o tři litry víc.
Z hlediska jízdních vlastností se nelze vyhnout srovnání s praktičtější X3. Zatímco ta je směšně tvrdá a nepohodlná, X4 je jiná. Podvozek je pořád tvrdý, ale tam, kde je X3 prkenná, X4 je jen tuhá. Je i možné, že díky nižší střeše bude karoserie tužší a to umožňuje měkčí nastavení tlumičů.
Co zůstalo stejné, je čtyřkolka s jasnou preferencí zadní nápravy a tím schopnost a i ochota téměř libovolnou zatáčku projet s rozevlátou zádí. Co zůstalo také, je automatická převodovka, která umí řadit rychle v manuálním módu, ale v tom automatickém je to prostě standardní automat.
Asi nejvíc jsou jízdní vlastnosti ovlivněné vysokým těžištěm, ale to neznamená, že by X4 neuměla jezdit rychle. Pouze na limitu cítíte, že se jen nesune do strany, ale tak nějak láme kolem osy. I na dálnici mě bavila mnohem víc, než ona X3, kterou bylo pořád potřeba korigovat.
Další dominantní dojem z jízdy je ticho. Auto je prostě dobře odhlučněné a je to jedna z věcí, která přispívá k dobrému pocitu z dlouhých cest v něm. Interiér je prostorný (vpředu, vzadu je to horší), kvalitně vypadající, dobře sestavený, na vše podstatné i méně podstatné máte tlačítka.
Dále máte dva displeje, jeden před sebou a jeden volně stojící uprostřed palubní desky, opravdu pohodlné sedačky, v našem případě s kompletním elektrickým nastavováním, a to včetně délky sedáku, vyhřívaný volant (v zimě povinná výbava), plně nastavitelný skutečný head-up displej a desítky dalších položek.
Jediná bizarnost bylo ovládání gesty, které mi s naprostou pravidelností přepínalo stanice o jednu dál ve chvíli, kdy jsem z tunelu mezi sedadly bral do ruky telefon. Obstojný je i zavazadlový prostor. Ten má 525 litrů (1 430 po sklopení zadních sedaček) a díky nadstandardní šířce auta je i praktický.
Nejkontorverznější kapitolou je tak pro mě vzhled. Zatímco velká SUV kupé považuji stále za vysloveně ohyzdná (jakoby všichni kopírovali Ssangyong Actyon, což je asi nejhnusnější auto historie), u těch menších to vidím jinak a vedle X4 to platí i pro Mercedes GLC kupé.
Pohled partnerky jsem v úvodu zmiňoval proto, že jí se X4 vysloveně líbila, a to jak vzhledově, tak z hlediska pocitu z jízdy. I přes cenu, která začíná na 1 322 100,- Kč za 20i xDrive a u M40i je nemalých 1 846 000 korun jsou prodejní čísla působivá, do roku 2018 se X4 prodalo neuvěřitelných 233 000 kusů.
A lze předpokládat, že nemalá část zákazníků budou právě ženy. Takže u X6 a GLE kupé se dál motorističtí novináři mohou usmívat a říkat něco o prodlužovačích mužského sebevědomí, u menších klonů bude platit spíš to, že se prostě líbí ženám a ty je tak chtějí.
Čtěte také: BMW X4 M Competition: SUV s motorem z BMW M3, které jezdí lépe než X3 M