Test BMW M850i xDrive Coupé: Messerschmitt na kolech

Hřmějící nadupaný osmiválec, exkluzivní šedý lak ze vzorníku Lamborghini, který upoutává pohledy okolí. Testované BMW M850i xDrive je grand tourer jak má být.
img_4974-1100x618.jpgCelá galerie 48 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.8

Luxusní cestovní kupé mají dlouhou tradici, která sahá do padesátých let minulého století. Smyslná kombinace elegantních křivek, pohodlí limuzín a výkonů sportovních vozů vždy vytvářela přitažlivou kombinaci pro řidiče, kteří chtěli zvládnout dlouhé cestování rychlým tempem, aniž by v cílové destinaci opouštěli sedadlo za volantem rozlámaní a unavení.

BMW opustilo segment luxusních grand tourerů na konci devadesátých let, když ukončilo výrobu ikonické osmičky. Vyklápěcí světlomety, vznášející se střecha bez prostředního sloupku, přepychový interiér a nadupaný osmiválec nebo dvanáctiválec pod kapotou. Tím vším bylo v devadesátých letech BMW řady 8, které bylo konkurencí Aston Martinu a Ferrari, ale výrazně lepším zpracováním se vyrovnalo Mercedesu.

Mnichovská automobilka se před koncem minulého desetiletí rozhodla vrátit do segmentu GT a v roce 2018 před startem závodu 24 hodin Le Mans představila nástupce legendární osmičky, který v nabídce nahradil šestku a stal se novým vlajkovým kupé. Osmička se odklonila od filozofie předchůdce, protože se kromě kupé prodává i jako kabriolet a čtyřdveřové Gran Coupé.

Původní osmička nepochybně patří k nejzajímavějším luxusním kupé devadesátek, ale z moderního podání jsem unešený už od spatření prvních fotografií. Pamatuji si, jak jsem si krátce po debutu říkal, že s tímhle autem chci strávit několik dnů. V minulých měsících jsem mohl krátce vyzkoušet benzinové kupé M850i xDrive, u kterého jsem bohužel měl velmi omezený nájezd, a později i kabriolet 840d xDrive. Osmiválcovou M850i jsem mohl otestovat znovu a užil jsem si s ní spoustu radosti, takže pojďme na to.

BMW M850i xDrive je typický grand tourer, jehož celkový design se mi líbí už od oficiálního debutu v Le Mans. I když si dovedu představit, že by osmičce chyběl prostřední sloupek střechy, jako tomu bylo u předchůdce, ohromně mě baví dlouhá boční silueta s nízkou střechou. Osmička je dlouhá, nízká a široká, což opticky dotvářejí úzké přední i zadní světlomety a nízké široké ledvinky s aktivními lamelami (uzavírají se po zhasnutí motoru).

Vzpomínám si, že modré kupé i oranžový kabriolet přitahovaly pozornost, ale diskrétnější šedá barva příliš nesnižuje počet zvědavých očí. Vypadá jako kdysi populární odstín Feldgrau, lidově přezdívaný Wehrmacht Grau, a trochu skrývá příplatkový karbonový paket, ale ve skutečnosti jde o barvu Grigio Telesto ze vzorníku Lamborghini, která byla nalakována skrze speciální nabídku BMW Individual.

Kontrastem k zdánlivě nenápadnému šedivému exteriéru je interiér, který by nenechal v klidu leckterého býka. Kombinace červené a černé kůže Merino je agresivní a každé zákoutí interiéru se může pochlubit špičkovým zpracováním, na které jsme u BMW zvyklí. Osmička patří k vrcholným modelům BMW, takže ji nechybí ovládací prvky vyrobené z křišťálu a testované auto bylo vybaveno kvalitním příplatkovým audiem Bowers & Wilkins Diamond, které se vyznačuje designovými mřížkami reproduktorů z nerezové oceli.

I když je osmičkové kupé opravdu velké a oficiálně čtyřmístné, ve skutečnosti lépe vyhovuje pouze dvěma osobám. Na předních sedadlech se sedí „na dlouhé nohy“ a není na nich problém s nedostatečným prostorem, ale hodně zkosená střecha výrazně zmenšuje prostornost zadních sedadel. Nejlépe se na nich bude cítit bezhlavý cestující menšího vzrůstu a ještě lépe odložená bunda. Velikosti zavazadlového prostoru většinou nevěnuji velkou pozornost, ale musím uznat, že ačkoli je nízký, je hodně hluboký.

Když zmáčknete to vyzývající tlačítko Start Stop Engine vedle křišťálového voliče převodovky, pod kapotou se s ostrým vyštěknutím probudí 4,4litrový vidlicový osmiválec přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Na klikové hřídeli motoru čeká 530 koní a 750 newtonmetrů, které jsou v nízkých otáčkách kultivované, ale když nenechají se dlouho pobízet a když pořádně šlápnete na plyn, tak preferují hrubou sílu a výbušný projev. Výkonu je spousta a sešlápnout plyn do poloviny dráhy, aby osmiválcová osmička začala zrychlovat silněji než cokoliv v jejím okolí.

Jízdní dynamika takových aut se těžko popisuje, protože přeplňované osmiválcové motory neznají otáčky, v nichž by projevily nějakou slabost. Výkon motoru bohatě stačí na to, abyste občas měli pocit, že je opravdu velký. Dosažená rychlost při obyčejném předjíždění se může přiblížit dvoustovce, protože zrychlení BMW M850i xDrive se rovná supersportům z přelomu tisíciletí. Stovku zvládne za 3,6 sekundy, dvoustovku za 13,7 sekundy a při akceleraci je rychlejší než Lamborghini Murciélago.

Motor se sice vytáčí jen k 6 000 otáčkám, ale ono to bohatě stačí, protože rychlost M850i je opravdu závratná. Motor nejraději pracuje v otáčkách kousek nad volnoběhem a je perfektně sladěný s osmistupňovou automatickou převodovkou od ZF. Zatímco si nedovedu představit, o kolik bude rychlejší vrcholné BMW M8 Competition, lituji, že k výfuku nemůžu připojit sluchátka. Rozzlobené hluboké dunění se s rostoucími otáčkami mění na hlasité burácení a zvukový projev osmiválce trochu nutí, aby se řidič pokaždé rozjížděl s více plynem, což může obtěžovat okolí.

BMW M850i xDrive si zaslouží přezdívku „Messerschmitt“ už jen proto, s jakou rychlostí se dokáže pohybovat, zatímco svým hrozivým zvukem děsí každého, kdo se mu přimotá do cesty. Na dálnicích se s M850i můžete pohybovat vysokými rychlostmi, zatímco je nejvyšší rychlost elektronicky omezena na 250 kilometrů v hodině, ale musíte počítat s vírem v 68litrové nádrži. Už při běžné jízdě se průměrná spotřeba pohybuje okolo 15 litrů na 100 kilometrů a s plným plynem rapidně vzrůstá.

Základem moderní osmičky je modulární platforma BMW CLAR, která je vyrobena použitím technologie Carbon Core, znamenající uhlíková vlákna v podvozku, takže je karoserie velmi tuhá. Pokud čekáte, že M850i xDrive jako model ze sportovnější série M Performance bude nesnesitelně tvrdá, spletli jste se. Pevná karoserie umožnila inženýrům použití adaptivního podvozku, který je v komfortním režimu měkčí a příjemně pohodlný, ale i v tužším sportovním režimu je přijatelný pro běžnou jízdu.

Jako grand tourer je osmička zaměřená hlavně na pohodlnou klidnou jízdu, ale při rychlé sportovní jízdě na okreskách neztrácí. Podvozek zpevněný sportovním režimem eliminuje náklony, aktivní sportovní diferenciál M (Torsen) pomáhá zadním kolům v silnějším záběru a sofistikovaná čtyřkolka xDrive zvyšuje míru blbuvzdornosti na úroveň, kdy jízdní stabilita zaskočí i zkušeného řidiče. Když při odbočování v křižovatce rázněji kopnete do plynu, osmiválcová osmička se sice utrhne, ale působením čtyřkolky se okamžitě přirozeně srovná. Tohle auto není divoce přetáčivé a při rychlé jízdě je dlouho neutrální, než začne naznačovat blížící se limity.

Komunikativní řízení má strmější převod a kromě předních kol ovládá i ta zadní, takže při rychlých průjezdech zatáčkami osmičku znatelně stáčí a dělá ji pocitově kratší, než skutečně je. M850i kromě rozměrů maskuje i svou skutečnou hmotnost, protože ačkoli váží 1 965 kilogramů, pocitově se zdá mnohem lehčí a svou hmotnost nedává najevo ani v zatáčkách a dokonce ani na silných impozantních ocelových brzdách s lineárním nárůstem účinku.

Moderní osmičkový bavorák je dalším autem, na kterém se objektivní chyby hledají jen těžko. Někomu se může jeho design znát překombinovaný a jinému může chybět vidlicový dvanáctiválec, který byl třešničkou na dortu původního modelu z devadesátých let, ale mimo to je to opravdu povedené bezchybné auto. Možná je méně prostorné než konkurenční Bentley Continental GT a Mercedes-Benz S Coupé, ale jinak je pohodlné, skvěle jezdí a na našich silnicích mu nechybí exkluzivita, protože umí přitahovat pozornost okolí jako opravdový supersport. To je nepochybně další důležitou vlastností, která patří k hlavním rysům skutečných grand tourerů.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)3,6 s
Spotřeba v testu (l/100km)15,1 l/100km
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plnění2x turbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)4 395 cm3
Kompresní poměr10,5:1
Převodovkaosmistupňová automatická ZF
Poháněná kolapohon všech kol xDrive
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)390 kW/530 koní v 5 500 – 6 000 ot./min
Točivý moment (Nm)750 Nm v 1 800 – 4 600 ot./min
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)9,8 l/100 km
Objem nádrže (l)68 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 851 mm
Šířka (mm)1 902 mm
Výška (mm)1 346 mm
Rozvor náprav (mm)2 822 mm
Provozní hmotnost (kg)1 965 kg
Zavazadlový prostor (l)420 l
21.1.2020 11:52| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist