autoweb.cz > BMW > BMW i8 > Test BMW i8 Roadster: Nic pro introverty
Test BMW i8 Roadster: Nic pro introverty
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 10
Praktičnost 7
X-Factor 10
Celkové hodnocení 8.6
Poloprázdné parkoviště není místem, kde se dokáže schovat nepřehlédnutelný měděný roadster, který každým okamžikem přitahuje pozornost celého okolí. BMW i8 se prodává už od roku 2014, ale pořád vypadá, jako kdyby mělo být uvedeno do sériové výroby teprve zítra. Nechápu, jak se to designérům povedlo, protože navrhnout nestárnoucí design je opravdu složité, ale i8 taková je, i po dlouhých letech vypadá moderně a poutá nekonečný zájem okolí. Kdykoliv a kdekoliv.
Jen těžko se dá uvěřit tomu, že stáří základních rysů futuristické karoserie přesahuje celé desetiletí. BMW i8 se poprvé představilo v roce 2009 jako odvážná studie BMW Vision EfficientDynamics, která prezentovala mnichovskou představu supersportu budoucnosti. Vize supersportu zítřka byla trnem v oku nadšenců, protože elektrifikované hnací ústrojí sportovních vozů považovali za větší delikt, než jakým by bylo pomalovat obraz Mony Lisy fixou. BMW to ale myslelo vážně. Produkční verze byla uvedena na trh o pět let později a v roce 2018 se dočkala modernizace, která světu připomněla existenci i8.
Modernizace se dotkla hlavně techniky, ale nelze tvrdit, že design zůstal beze změn, ačkoli vypadá stejně. BMW i8 dlouhé roky existovalo pouze jako kupé, ale při modernizaci byla představena i dlouho očekávaná verze Roadster. Zatímco původní kupé dokázalo splynout s okolním světem, protože nabídku laků tvořily odstíny šedé, Roadster s příplatkovým lakem Tera World Copper neustále strhuje pozornost dětí i dospělých. Otevřenou i8 testuji už několikátý den a dětská oznamovací fráze „Mami, dívej!” mi začíná připadat trochu otřepaná. BMW i8 Roadster je autem pro extroverty, introverti se v něm pod palbou pohledů nebudou cítit dobře.
Občas je pozornosti až příliš. Takový pocit mám pokaždé, když přicházím k roadsteru a otevírám nevšední motýlí dveře směrem k nebesům. Neznalým přihlížejícím může i8 s otevřenými dveřmi připadat jako moderní Lamborghini, ale tím spojitost s legendárními italskými supersporty nekončí. Obdobné je i nastupování a vystupování, které komplikuje vysoký práh karbonového monokoku. Nasednout za volant i8 je vcelku jednoduché, ale vystupování potřebuje trochu cviku. Při každém vystupování doufám, že se zrovna kouká co nejméně lidí, protože přelézání přes práh a následné vzpřímení se pod nízkými dveřmi musí vypadat při nejmenším komicky.
I nastupování působí jako gymnastika, ale když usednete na sedadlo i8, sáhnete po vnitřním madle dveří z uhlíkových vláken, přemůžete sílu vzpěry a zavřete za sebou, skrze zpětná zrcátka se vám odmění dechberoucím výhledem na krásné aerodynamické kapsy nad zadními koly. Elegantní interiér je na poměry supersportů prostorný, ale když se dívám na odkládací prostor za sedadly, nedovedu si představit, že by i8 měla pojmout další dva cestující. Roadster je na rozdíl od kupé čistokrevné dvoumístné auto, což ničemu nevadí, protože zadní sedadla klasické i8 jsou pro lidi nepoužitelná. V Roadsteru se na jejich místě nachází schránka pro elektricky ovládanou skládací střechu, jejíž komponenty se vyrábí metodou 3D tisku.
Měděný exteriér je v testovaném autě doplněn oranžovým koženým interiérem, který vypadá opravdu senzačně. Opravdu se mi líbí, protože zajímavě kontrastuje s neobyčejným obložením z nelakovaných uhlíkových vláken. Madla dveří a dekory palubní desky jsou malou ukázkou technologie, jejíž pomocí je BMW i8 vyrobeno. BMW si u modelů řady i zakládá na ekologičnosti a moderních technologiích, o čemž svědčí i extrémně pevný a lehký skelet karoserie, který je pomocí technologie CarbonCore vyroben z recyklovaných plastů vyztužených uhlíkovými vlákny. I kvůli tomu je posez za volantem oproti konkurentům trochu vyšší, protože podlaha monokoku slouží k uložení akumulátorů.
BMW i8 vzniklo jako ukázka technologií budoucnosti, k nimž patří kontroverzní plug-in hybridní hnací ústrojí. O pohon přední nápravy se stará synchronní elektromotor o výkonu 143 koní, který auto pohání při čistě elektrickém režimu jízdy, a zadní kola pohání turbodmychadlem přeplňovaný 1,5 litrový zážehový třiválec o výkonu 231 koní, který je spojen se šestistupňovým dvouspojkovým automatem Aisin. Kombinovaný výkon pohonu dosahuje 374 koní a 570 newtonmetrů. Vedle spalovací jednotky se nachází ještě jeden malý elektromotor sloužící jako generátor elektrické energie, který nabíjí akumulátory o celkové kapacitě 11,6 kWh. Roadster se navíc může pochlubit větší 42 litrovou palivovou nádrží.
Fakticky je tedy BMW i8 hybridní čtyřkolka, která se umí převtělit do zcela obyčejné elektrické předokolky a nenapadá mě na dnešním trhu žádný jiný sportovní vůz, v němž lze jezdit s nebem nad hlavou čistě na elektřinu. I když BMW i8 Roadster vypadá jako opravdový supersport, jízdní dynamika je pro mne bohužel zklamáním. BMW uvádí, že i8 Roadster zvládne sprint z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 250 km/h, což u auta vypadajícího jako futuristický supersport není nic oslnivého. BMW Z4 M40i umí dosáhnout stejného zrychlení a maximální rychlosti. BMW i8 nezrychluje s takovou razancí jako konkurenční vozy, což ovlivňuje použití lineárních elektromotorů.
To ovšem neznamená, že je i8 Roadster pomalé auto. BMW i8 sice vypadá jako supersport budoucnosti, ale spíše bych jej přirovnal ke sportovnímu autu budoucnosti. Koncepce se spalovacím motorem uprostřed, nízké těžiště, rychlé řízení a lehký předek znamenají, že i8 hltá zatáčky jednu za druhou. Při jízdě v přímém směru na konkurenci ztrácí, ale na klikatých okreskách ji dokáže dohnat a předehnat. Roadster je při rychlé jízdě stabilní, hbitě reaguje na povely od řízení a i s ekologičtěji zaměřenými úzkými pneumatikami má docela dost přilnavosti. Při rychlé jízdě vyniknou i silné lineární brzdy. BMW i8 je ve sportovním režimu příjemně tuhé, ale není tvrdé a nesnaží se hrát se tvářit jako závodní auto.
Hlavním posláním BMW i8 je jízda na běžných silnicích a ve městech. Když zvolníte jízdní tempo a přepnete do jízdního režimu, nemá daleko k plnohodnotným cestovním kupé. Jízda je pohodlná a tichá, přičemž je z pohonu slyšet mírné bzučení elektromotoru. Spalovací motor, který je ve sportovním režimu nastartovaný neustále, se probouzí jen kvůli potřebě vyššího točivého momentu nebo dobití baterií. Jestliže je nastartovaný, jemně vibruje do zad a přehrává hutný soundtrack, který se s gradujícími otáčkami mění na vysokou ostrou tóninu zakončenou prskáním do výfuku při přeřazení.
Udávaný nejvyšší dojezd v elektrickém režimu eDrive je podle cyklu NEDC až 53 kilometrů, ale reálný dojezd je přibližně 40 kilometrů. Dynamika s vybitým akumulátorem citelně zvadne a existují dva způsoby, jak jej dobít. Nejjednodušší je dobití z externího zdroje skrze nabíjecí kabel typu 2 (Mennekes), ale lze nabíjet i při jízdě po přepnutí do sportovního režimu, kdy motor neustále běží a vytváří elektrický proud. Malý tříválec je ale poměrně hladový a nejefektivnější nabíjení je při jízdě s motorem pracujícím okolo 2 000 otáček za minutu. Dobíjení při pomalé jízdě v koloně je neefektivní, protože motor spotřebuje více paliva, než kolik dokáže vyrobit elektrické energie.
Elektrifikace sportovních vozů se už brzo stane technickým standardem, ale i po pěti letech BMW i8 na trhu neexistuje auto, které by se s ním mohlo měřit. Model i8 je zajímavý vůz, který předběhl dobu a můžeme jej označit za ochutnávku sportovních vozů budoucnosti. V útrobách placatého bavoráku se nachází technologie, které známe hlavně ze špičkových hypersportů za desítky milionů korun, ale jsou za lidovější peníze. Alespoň tedy ve srovnání s extrémně drahými hybridními hypersporty, protože ani tak není BMW i8 levné.
Cena standardního BMW i8 začíná částkou 3,8 milionu korun a za základní Roadster si připlatíte dalších 400 tisíc, přičemž s bohatými příplatky může cena vystoupat až k 5 milionům korun. BMW i8 je nejlepší volbou pro zákazníky, kteří se chtějí odlišit a nevadí jim, že se stanou středem pozornosti. U výraznějšího Roadsteru to platí dvojnásob. Pokud ale toužíte po intenzivním řidičském zážitku, vhodnější volbou pro vás bude konkurenční Mercedes-AMG GT S nebo Porsche 911. BMW i8 Roadster je netradičním sportovním autem, které se nezalekne každodenního provozu za cenu nízkých provozních nákladů, ale neumí probudit řidičské nadšení tolik jako jeho zpátečnická konkurence.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 4,6 s |
Spotřeba v testu (l/100km) | 7,2 l/100km |
Motor | |
Konstrukce | spalovací tříválec + elektromotor |
Palivo | benzín |
Plnění | turbodmychadlo |
Zdvihový objem (cm3) | 1499 cm3 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 275 kW/374 koní |
Točivý moment (Nm) | 570 Nm |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 2,1 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 42 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4 689 mm |
Šířka (mm) | 1 942 mm |
Výška (mm) | 1 291 mm |
Rozvor náprav (mm) | 2 800 mm |
Provozní hmotnost (kg) | 1 595 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 88 l |